• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a training program developing to educational consultation ability of nursery teachers.

Research Project

Project/Area Number 17K04652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShitennoji University

Principal Investigator

Yagi Shigekazu  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (90253244)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保育者 / 教育相談 / 「気になる」子ども / アセスメント / 個別の指導計画 / 幼児教育・保育
Outline of Final Research Achievements

This study projected program development developing to educational consultation ability of nursery teachers. The renewal programs of the teaching certificate were developed and analyzed by questionnaires on the optional required field. As a result of this post assessment, this programs were valued by nursery teachers.
Secondarily, nursery teachers asked about details of consultation by protector. Next questions were difficult matter, explainable matter, and unexplainable matter. As a result, difficult details of consultation by protector for nursery teachers were problems of a child who have developmental disorders and a relationship between protectors. Finally, the project suggested roles future nursery teachers in the program developing to educational consultation ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2018年度から20歳代後半の保育者が受講対象となった。そこで、本研究では保育者の年代別に見た「個別の指導計画」の作成面と活用面について検討し、プログラムの内容について検討した。
以上の研究から保育者の年代別の課題意識を検討することができた。また、今後の更新講習では、20歳代後半の保育者が受講するようになる。年代別の対応方法に関する事例の紹介や知識の共有化の方法を検討し、研修プログラムの開発につなげることができると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 保育者の教育相談能力を高めるプログラム開発―教員免許更新制の更新講習の調査結果から―2019

    • Author(s)
      八木成和
    • Journal Title

      教育研究実践論集(四天王寺大学)

      Volume: 8 Pages: 79-91

    • NAID

      40022066388

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者の教育相談に関する研究―保育者が保護者から相談された内容の年代・勤務先別の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      八木成和
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要

      Volume: 67 Pages: 119-130

    • NAID

      40021943932

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現職教員の対人関係に課題のある子どもへの意識―課題のある子どもと周囲の子どもに関するテキスト分析を中心に―2018

    • Author(s)
      八木成和
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要人文社会学部・教育学部・経営学部

      Volume: 65 Pages: 87-96

    • NAID

      120006408995

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 特別支援教育に関する現状について(5)―保育者の年代別に見た「個別の指導計画」の作成面と活用面の課題―2020

    • Author(s)
      八木成和
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会(大阪国際会議場)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の教育相談内容に関する意識(2)-保護者から相談された内容への対応の観点から-2019

    • Author(s)
      八木成和
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会(大妻女子大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の対人関係に課題のある子どもへの課題意識-対人関係に課題のある子どもに対する困り感を中心に-2019

    • Author(s)
      八木成和
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育に関する現状について(4)―保育者と小学校教員別に見た「個別の指導計画」の作成面と活用面の課題―2018

    • Author(s)
      八木成和
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi