Project/Area Number |
19H03971
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
|
Research Institution | Shitennoji University (2023) Kio University (2019-2022) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤野 あゆみ 愛知県立大学, 看護学部, 教授 (00433227)
百瀬 由美子 日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 教授 (20262735)
柳澤 理子 愛知県立大学, 看護学部, 教授 (30310618)
天木 伸子 日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 准教授 (40582581)
山本 さやか 日本福祉大学, 看護学部, 講師 (50760344)
宮崎 誠 帝京大学, 理工学部, 助教 (60613065)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
|
Keywords | 認知症ケア / 実践教育パッケージ / 国際通用性 / アジア圏 / ローカライズ / 台湾 / 韓国 / 認知症ケアパッケージ / 教育実践プログラム / 人材育成 / ベトナム / タイ / 実践教育プログラム / パッケージ開発 / パッケージ化 / 実践教育 / ダイバーシティ |
Outline of Research at the Start |
本研究は,認知症の当事者の視点で①日本の病院,施設および在宅ケアに関わる看護職を対象に標準化した実践教育パッケージを作成し,②豪州(メルボルン)の教育システムを参考に,③アジア圏(ベトナム・タイ)の病院の看護師を象とした実践教育パッケージを開発し,④開発した実践教育パッケージを試用し評価することを研究の最終着地点として,認知症ケア班,国際連携班,教材作成班,教育設計班の4班で構成している.
|
Outline of Final Research Achievements |
Over a five-year period, this study developed a Japanese version of a dementia care package and verified its content validity, developed a Taiwanese (Traditional Chinese) version of a dementia care text and verified its content validity, and developed a Korean (Hangul) version of a dementia care package and verified its content validity. For each country's dementia care package, semi-constructive interviews or focus group interviews were conducted with nurses and caregivers at Nursinghome in Vietnam (Hanoi), Grouphome in Taiwan (Doulou City, Yunlin County) and hospitals in South Korea (Gwangju City) about their awareness of dementia and educational experiences The study was conducted. It was found that education on dementia care in each country consisted of only a few hours of basic education, and that education in the form of practical training and exercises had not been attended.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義としては,認知症ケアに関する最新の知識を系統的に確立でき,アクションリサーチといった準実験的研究の知見を得ることができる. また,社会背景や異文化の価値観、教育制度の違いから,認知症ケアの一般化こそはできないもののその国々に合致したケア方法の確立は必要であり,今後認知症ケアが必要になってくると予測されているアジア諸国においてローカライズされた教育パッケージを作成し実証することは,アジア圏における国際通用性の構築になり社会的意義があると考える.
|