• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of an evaluation system for child care and education

Research Project

Project/Area Number 20K03139
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka University of Comprehensive Children Education (2021-2022)
Shitennoji University Junior College (2020)

Principal Investigator

MATSUYAMA YUMIKO  大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (90322619)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 恵  畿央大学, 教育学部, 教授 (90516452)
塚田 義典  摂南大学, 経営学部, 准教授 (50622643)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords幼児教育におけるICT活用 / 保育におけるICT活用 / 保育の評価 / タブレット / アプリ開発 / 保育でのICT活用 / 幼児のICT活用
Outline of Research at the Start

幼児教育現場と連携して保育でのICT活用に関する研究を進めてきた結果、保育実践で、時に子どもが主体的にICTを活用する保育を進めると、保育者の子どもや保育の評価にICTを活用したいという意欲が高まることが明らかになった。
保育評価は、質的な評価が中心であるために困難さを伴うが、ICTの活用により、子ども理解及び保育実践を可視化して分かりやすくし、保育者の仕事の負担を軽減し、保育や子どもに還元できる評価活動の支援が可能になると考える。
カリキュラム・マネジメントを含めた保育評価システムの開発を通して、実際に保育現場で活用できる質の高い保育につながる保育評価システムとその在り方について提言する。

Outline of Final Research Achievements

We proposed the viewpoints necessary for an assessment system that leads to high quality early childhood education and care(ECEC) that can be used.
First is the perspective of support for reviewing data on the process of ECEC from photographs to text data. Free descriptions and a search function were preferred over the addition of tags to photos, and the tag "what we want the child to grow up to be by the end of ECEC," which was introduced to support ECEC assessment, was found to be difficult to use. Since an assessment focuses on the process of ECEC rather than the results, it is important to take into account that many photographs are not "results" showing the outcome of children's learning. Furthermore, given the importance of dialogue among nursery teachers in ECEC assessment, the perspective is such that multiple nursery teachers can view and describe the information and generate dialogue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

写真を活用した保育評価を質の高いものにするためには、写真がもつ意味を可視化することとで省察を深めることと、保育者たちが対話しながら省察を豊かにすることが必要であると提示できた点である。そして、写真のもつ意味の可視化支援のうち、教育課程の編成に必要なねらいをそのままタグ化して分類化する支援については、質の高い評価にはつながりにくいことが明らかになった。
写真で保育者が省察することと、複数の保育者の多様な視点での省察や意見を可視化することが求められていることからも、ICTが支援できることは、オンラインで対話を可能にするような支援や、保育者の自由記述を整理・分析するような支援だと提案できた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Study of Application For Supporting Chirld's Learning and Preschool Teacher's Assessment in Early Childhood Education2022

    • Author(s)
      松山 由美子, 中村 恵, 塚田 義典
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 125-128

    • DOI

      10.15077/jjet.S46065

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育におけるデジタルプレイで育まれるスキルとは2021

    • Author(s)
      中村恵
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 11 Pages: 36-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国における保育現場でのICT活用と保育に関連するアプリ開発について ―2018年の韓国での視察及びインタビューより―2021

    • Author(s)
      松山由美子
    • Journal Title

      四天王寺大学紀要

      Volume: 69 Pages: 401-415

    • NAID

      40022618600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICT Utilization in Early Childhood Education and Care in Japan’s Kindergarten Teacher Training Course: Examination of Classroom Content in “Education Methods/Techniques” and “Childcare Content Overview” Syllabi2021

    • Author(s)
      Yumiko MATSUYAMA, Megumi NAKAMURA, Hiroshi HOTTA
    • Journal Title

      HICE 2021 Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 487-492

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 幼児が捉える「幼稚園の一日」とは2023

    • Author(s)
      中村恵,宍戸佳央理
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園での保育場面における保育者及び子どものタブレット活用調査2022

    • Author(s)
      松山由美子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育におけるICT 活用方法の指導モデルの検討2021

    • Author(s)
      中村恵・松山由美子・堀田博史
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ICT Utilization in Early Childhood Education and Care in Japan’s Kindergarten Teacher Training Course: Examination of Classroom Content in “Education Methods/Techniques” and “Childcare Content Overview” Syllabi2021

    • Author(s)
      Yumiko MATSUYAMA, Megumi NAKAMURA, Hiroshi HOTTA
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 19th Annual conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育におけるICT活用の変遷と課題2020

    • Author(s)
      松山由美子・中村恵・佐藤朝美・森田健宏
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 発達165:子どもと表現 「子どもの思いを伝え合うツールとしてのメディア活用」2021

    • Author(s)
      松山由美子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091270
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi