• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

ネイティブスピーカー信仰を超えて

研究課題

研究課題/領域番号 24520627
研究種目

基盤研究(C)

配分区分基金
応募区分一般
研究分野 外国語教育
研究機関佐賀大学

研究代表者

HOUGHTON S.A  佐賀大学, 文化教育学部, 准教授 (00382416)

研究分担者 リバーズ デミアン (リヴァーズ ダミアン)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (00515455)
研究協力者 橋本 佳代子  クイーンズランド大学(オーストラリア), Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Languages and Cultures, Lecturer
研究期間 (年度) 2012-04-01 – 2015-03-31
研究課題ステータス 完了 (2014年度)
配分額 *注記
3,120千円 (直接経費: 2,400千円、間接経費: 720千円)
2014年度: 2,080千円 (直接経費: 1,600千円、間接経費: 480千円)
2013年度: 650千円 (直接経費: 500千円、間接経費: 150千円)
2012年度: 390千円 (直接経費: 300千円、間接経費: 90千円)
キーワードネイティブ・スピーカリズム / ネイティヴ・スピーカリズム
研究成果の概要

ネイティブ・スピーカリズム(NS)とは言語教員に影響を与える言語に基づいた偏見である。(1)日本在住の13人の英語教員は皆NSを様々な形で経験している。(2)日本語教員間ではネイティブ・スピーカー、母語話者の用語の使い分けがある。母語話者の優位性を意識しながら、学習者の必要に応じた教育を試みる教員の葛藤が伺われた。(3)NSが拒否されれば、どのような条件で言語教員は雇用されるべきか。専門家は外国語教員の教育活動が変わる必要があり、又その望ましい特質についての議論が必要であるとした。成果は共著本(Houghton, Rivers&橋本:ラウトレッジと2015年3月契約)で発表する。

報告書

(4件)
  • 2014 実績報告書   研究成果報告書 ( PDF )
  • 2013 実施状況報告書
  • 2012 実施状況報告書
  • 研究成果

    (40件)

すべて 2016 2015 2014 2013 2012 その他

すべて 雑誌論文 (8件) (うち査読あり 5件) 学会発表 (18件) (うち招待講演 4件) 図書 (14件)

  • [雑誌論文] An exploration of the communication strategies used when culture-laden words are translated from Japanese to Arabic in ELF interaction.2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A & Al-Asswad, K.A.
    • 雑誌名

      Linguistics and Education

      巻: 28 ページ: 28-40

    • DOI

      10.1016/j.linged.2014.08.001

    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Exploring manifestations of curiosity in study abroad as part of intercultural communicative competence.2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 雑誌名

      System

      巻: 41(3) ページ: 368-382

    • DOI

      10.1016/j.system.2013.12.024

    • 関連する報告書
      2014 実績報告書 2013 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Competing values and multiple selves: Making identity-development visible for assessment purposes in foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A
    • 雑誌名

      The Language Learning Journal

      巻: 41(3) 号: 3 ページ: 311-325

    • DOI

      10.1080/09571736.2013.836348

    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Idealized English Teachers: The Implicit Influence of Race in Japan.2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J. and Ross, A.S
    • 雑誌名

      Journal of Language, Identity and Education

      巻: 12(5) 号: 5 ページ: 321-339

    • DOI

      10.1080/15348458.2013.835575

    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Labour Contract Law Amendments: Recruitment Indicative of Change?2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 雑誌名

      The Language Teacher

      巻: 37(1) ページ: 68-71

    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書 2012 実施状況報告書
    • 査読あり
  • [雑誌論文] Savoir se transformer: Knowing how to become.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 雑誌名

      Lichnost'. Kul'tura. Obschestvo (Personality, Culture, Society).

      巻: in press

    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Competing values and multiple selves: Making identity-development visible for assessment purposes in foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 雑誌名

      Language Learning Journal. Special Issue: Intercultural Communication, Part 1.

      巻: in press

    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [雑誌論文] Idealized English Teachers: The Implicit Influence of Race in Japan.2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J. and Ross, A.S.
    • 雑誌名

      Journal of Language, Identity and Education.

      巻: in press

    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] Native-speakerism: Intergroup Dynamics in Foreign Language Education.2015

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      1st International Symposium on Native-Speakerism
    • 発表場所
      Durham University
    • 年月日
      2015-04-28
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
  • [学会発表] Replacing the native-speaker? Views from the fields of ICC, WE and ELF.2015

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      1st International Symposium on Native-Speakerism
    • 発表場所
      Durham University
    • 年月日
      2015-04-28
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Native-speakerism and post-native-speakerist pedagogy.2015

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      Keynote speech at the 2014 ALT Skill Development Conference
    • 発表場所
      Nagasaki Kinro Fukushi Kaikan
    • 年月日
      2015-01-19 – 2015-01-20
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Replacing the native-speaker? Views from the fields of ICC, WE and ELF.2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      2nd International Symposium on Native-Speakerism
    • 発表場所
      Saga university
    • 年月日
      2014-09-28 – 2014-09-29
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Native-speakerism and beyond: Constructing the vision of the post-native-speakerist language teacher.2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A., Rivers, D.J., Hashimoto, K. and Kirkpatrick, A.
    • 学会等名
      AILA World Congress 2014
    • 発表場所
      Brisbane Convention & Exhibition Centre, Brisbane, Australia.
    • 年月日
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
    • 招待講演
  • [学会発表] Teaching English in Japan: Cognitive Appraisals of Race and Native-Speakerhood.2014

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J. and Ross, A.S.
    • 学会等名
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2014 Conference,
    • 発表場所
      Marriott Downtown Waterfront, Portland (OR), USA.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] Setting Standards for Intercultural Communication: Universalism and Identity Change.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      IAICS-2013 Annual Convention
    • 発表場所
      Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] Stimulating the curiosity of Japanese students in study abroad: materials and methods.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      The 2013 International Conference Innovation in Teaching Language and Cultures.
    • 発表場所
      The Institute of Language, Art and Culture. Suan Dusit Rajabhat University, Bangkok. Thailand.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] .Student identity development when deploying intercultural communicative competence through ELF.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      The 6th English as a Lingua Franca Conference ELF 6
    • 発表場所
      ROMA TRE University, Rome
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] Language as a Political Construct.2013

    • 著者名/発表者名
      Rajagopalan, K. and Rivers, D.J.
    • 学会等名
      Seventh Annual International Free Linguistics Conference,
    • 発表場所
      Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] Native-Speaker Necessity in TESOL: Enslavement, Indoctrination or Legitimate Choice?2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 学会等名
      Seventh Annual International Free Linguistics Conference,
    • 発表場所
      Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] Native-Speaker Dependency: The Validity of Student Preference.2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 学会等名
      JAFAE (Japanese Association for Asian Englishes) Thirty-Second National Conference,
    • 発表場所
      Osaka University, Osaka, Japan.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [学会発表] ELF and Intercultural Communication (Colloquium)2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      ELF 6 The 6th International Conference of English as a Lingua Franca
    • 発表場所
      University of Roma Tre, Rome
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] Competing values and multiple selves: Making identity-development visible for assessment purposes in foreign language education.2012

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 学会等名
      45th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics
    • 発表場所
      University of Southampton, UK
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] Native-speakerism: Intergroup Dynamics in Foreign Language Education2012

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A. , Rivers, D.J & Petrie, D.
    • 学会等名
      International Conference on Cultural and Linguistic Practices in the International University (CALPIU)
    • 発表場所
      Rsokilde University, Denmark
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] The Cultural Complexities of Native-English Speaker Teacher Identities.2012

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 学会等名
      Fifth Centre for Language Studies International Conference
    • 発表場所
      National University of Singapore
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] Racialized Dimensions of Desirable English Language Teachers in Japan.2012

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J. and Ross, A.S.
    • 学会等名
      Fifth Centre for Language Studies International Conference
    • 発表場所
      National University of Singapore
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [学会発表] The Properties and Parameters of Native-Speakerism in Japan.

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 学会等名
      JAFAE (Japanese Association for Asian Englishes) Thirty-First National Conference
    • 発表場所
      Bunkyo Gakuin University, Tokyo
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [図書] Beyond Native-Speakerism: Current Explorations and Future Visions.2016

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A., Rivers, D.J. & Hashimoto, K.
    • 総ページ数
      200
    • 出版者
      Routledge
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
  • [図書] Post-Native-Speakerism: Dyanamics and Shifts2016

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A. & Hashimoto, K.
    • 総ページ数
      200
    • 出版者
      Springer
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
  • [図書] Resistance to the Known: Counter-Conduct in Language Education.2015

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.J.
    • 総ページ数
      243
    • 出版者
      Palgrave Macmillan
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
  • [図書] Researching the Stereotypes of People Around Me - An Introductory Thesis Writing Course for International Students.2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 総ページ数
      149
    • 出版者
      Cambridge Scholars Publishing
    • 関連する報告書
      2014 実績報告書
  • [図書] Researching the Stereotypes of People Around Me - An Introductory Thesis Writing Course for International Students2014

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 総ページ数
      154
    • 出版者
      Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [図書] Resistance to the Known: Counter-Conduct in Foreign Language Education.2014

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D.
    • 総ページ数
      250
    • 出版者
      Houndmills: Palgrave Macmillan.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [図書] How Interculturally Competent am I? An Introductory Thesis Writing Course for International Students2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 総ページ数
      154
    • 出版者
      Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [図書] Social identities and multiple selves in foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D. & Houghton, S.A. (Eds.)
    • 総ページ数
      244
    • 出版者
      London: Bloomsbury Academic.
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [図書] Developing critical cultural awareness: Managing stereotypes in intercultural (language) education. .2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A., Furumura, Y., Lebedko, M. and Song L. (Eds.)
    • 総ページ数
      276
    • 出版者
      Newcastle, England: Cambridge Scholars Publishing
    • 関連する報告書
      2013 実施状況報告書
  • [図書] Native-speakerism in Japan: Intergroup dynamics in Foreign Language Education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A. & Rivers, D.J.
    • 総ページ数
      285
    • 出版者
      Multilingual Matters
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [図書] Intercultural dialogue in practice: Managing value judgment in foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A.
    • 総ページ数
      198
    • 出版者
      Multilingual Matters
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [図書] Developing criticality in practice through foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S. & Yamada, E.
    • 総ページ数
      186
    • 出版者
      Peter Lang
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [図書] Developing critical cultural awareness: Managing stereotypes in intercultural (language) education.2013

    • 著者名/発表者名
      Houghton, S.A., Furumura, Y., Lebedko, M. and Song L.
    • 出版者
      Cambridge Scholars Publishing
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書
  • [図書] Social identities and multiple selves in foreign language education.2013

    • 著者名/発表者名
      Rivers, D. & Houghton, S.A.
    • 総ページ数
      256
    • 出版者
      Bloomsbury Academic.
    • 関連する報告書
      2012 実施状況報告書

URL: 

公開日: 2013-05-31   更新日: 2021-04-07  

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi