Project Area | Compilation of a balanced corpus of written Japanese: Infrastructure for the coming Japanese linguistics |
Project/Area Number |
18061001
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Humanities and Social Sciences
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
SUNAGAWA Yuriko (SUNAKAWA Yuriko) 筑波大学, 人文社会系, 教授 (40179289)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
INOUE Masaru 麗澤大学, 外国語学部, 教授 (30213177)
KOBAYASHI Mina 早稲田大学, 大学院日本語教育研究科, 教授 (70252286)
TAKIZAWA Naohiro 名古屋大学, 大学院・国際開発研究科, 教授 (60252285)
TOUNO Yukio 東京外国語大学, 大学院・総合国際学研究院, 准教授 (10211393)
YAMAUCHI Hiroyuki 実践女子大学, 文学部, 教授 (20252942)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
CHIBA Shoujyu 麗澤大学, 外国語学部, 教授 (70337723)
HASHIMOTO Naoyuki 首都大学東京, 大学院・人文科学研究科, 助教 (30438113)
|
Research Collaborator |
KONISHI Madoka 国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト奨励研究員 (60460052)
CAO Dafeng 北京日本学研究センター, 教授
SHIMIZU Yukiko 日本大学, 本部教育推進課, 講師
HONDA Yukari 東京外国語大学, 大学院・地域文化研究科, 大学院生
OKUGAWA Ikuko 筑波大学, 人文社会科学研究科, 大学院生
|
Project Period (FY) |
2006 – 2010
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2010)
|
Budget Amount *help |
¥24,200,000 (Direct Cost: ¥24,200,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,900,000 (Direct Cost: ¥4,900,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,800,000 (Direct Cost: ¥4,800,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,800,000 (Direct Cost: ¥4,800,000)
Fiscal Year 2006: ¥5,800,000 (Direct Cost: ¥5,800,000)
|
Keywords | 日本語教育 / コーパス / 日本語教材 / 教科書コーパス / コーパス活用ツール / コロケーション / 文法シラバス / 語彙シラバス / 文型シラバス / 教科書コーパ |
Research Abstract |
The purpose of this project is to investigate methods to utilize the Balanced Corpus of Contemporary Written Japanese (BCCWJ) for Japanese language education. We have completed the following three tasks : (1) construction and analysis of a corpus of Japanese teaching materials; (2) compilation of a Japanese collocation list and construction of a database for basic grammar and basic vocabulary for Japanese education; and (3) development of tools to utilize the BCCWJ for Japanese language education.
|