• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

COMPUTER ASSISTED TEACHING METHOD FOR ESTABLISHING STUDENT'S PERSONAL IDENTITY

Research Project

Project/Area Number 03680253
Research Category

Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 科学教育(含教育工学)
Research InstitutionOSAKA ELECTRO-COMMUNICATION UNIVERSITY (O.E.C.U.)

Principal Investigator

ISHIKETA Tadashi  Osaka Electro-Communication University, Faculty of Engineering, Professor, 工学部, 教授 (30076822)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IWASAKI Shigekata  Osaka Electro-Communication University, Junior College, Lecturer, 短期大学部, 講師 (40223383)
太田 充  大阪電気通信大学, 短期大学部, 教授 (60152154)
Project Period (FY) 1991 – 1993
Project Status Completed (Fiscal Year 1993)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 1993: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 1992: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 1991: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
KeywordsPersonal Identity / Computer Assisted System / Self-establishment / Self-recognition / Self-understanding / 自分史 / やる気 / 価値観 / パ-ソナルアイデンティティ / IGF調査法 / 自己実現
Research Abstract

Today we think that it is very important to establish student's personal identity and to develop the guide method. We suppose that the establishing process of student's personal identity is in three parts as follows :
(1) Self-recognition process
(2) Self-understanding process
(3) Self-developing process
According the thought described above, we are developing the computer assisted system for establishing student's personal identity (CASE SPI) that consists of three subsystems. They are student's YARUKI recording subsystem, personal chronicle history writing subsystem and self inquiring subsystem.

Report

(4 results)
  • 1993 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 1992 Annual Research Report
  • 1991 Annual Research Report
  • Research Products

    (20 results)

All Other

All Publications (20 results)

  • [Publications] 石桁正士: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(I)" 大阪電気通信大学研究論集「人文・社会科学編」. 27. 122-132 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 石桁正士: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(II)" 大阪電気通信大学研究論集「人文・社会科学編」. 29. (1994)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木下真也: "コミュニケーション支援システムMACの試作と試用" CAI学会誌. Vol.9. 100-109 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 石桁正士: "コミュニケーション支援システム「おはようMCAさよならMAC(研究実版)」の試用と卆研生の自己管理意識" 電子情報通信学会信学技法. ET93. 37-44 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 石桁,正士: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(II)" 大阪電気通信大学研究論集「人文・社会科学編」. 29. (1994)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 岩崎,重剛: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(4)" 日本教育工学会第9回大会講演論文集. 478-479 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 明賀,保仁: "パーソナル・アイデンティティ確立支援システムCASESPIの開発" CAI学会第18回全国大会. 133-136 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 矢内,秋生: "大学におけるガイダンス教育(4)" 日本教育工学会第9回大会講演論文集. 226-227 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 秋尾,保子: "大学におけるガイダンス教育(5)" 日本教育工学会第9回大会講演論文集. 218-219 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 石桁,正士: "コミュニケーション支援システム「おはようMACさよならMAC(研究室版)」の試用と卒研生の自己管理意識" 電子情報通信学会 信学技報. ET93. 37-44 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 石桁 正士: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(I)" 大阪電気通信大学研究論集「人文・社会科学編」. 27. 122-132 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 岩崎 重剛: "学生のPI(パーソナル・アイデンティティ)確立のための研究(3)" 日本教育工学会第4回大会講演論文集. 172-173 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 横山 宏: "IGF法によるやる気調査の信頼性" 日本教育工学会第8回大会講演論文集. 174-175 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 石桁 正士: "メディアに依存せざるを得ない環境での対話システム" 日本教育工学会研究会資料. JET92-1. 79-84 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 木下 真也: "コミュニケーション支援システムMACの試作と試用" CAI学会誌. Vol.9. 100-109 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 赤松 辰彦: "コミュニケーション支援システムの活用と効果" 日本教育工学会第8回大会講演論文集. 192-193 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 岩崎 重剛,渡辺 寛二,太田 充: "夜間学生のやる気持続の一試行" 平成3年度文部省主催工業系夜間短期大学教員研究集会資料集. 25. 19-20 (1991)

    • Related Report
      1991 Annual Research Report
  • [Publications] 岩崎 重剛,石裄 正士,横山 宏: "学生のPI確立のための研究(2)" 教育工学関連学協会連合第3回全国大会講演予稿集. 525-526 (1991)

    • Related Report
      1991 Annual Research Report
  • [Publications] 岩崎 重剛,石裄 正士,太田 充,横山 宏: "学習環境の異なる集中講義における学生の体調とやる気の比較" 日本教育工学会研究資料集. JET92. 93-100 (1992)

    • Related Report
      1991 Annual Research Report
  • [Publications] 石裄 正士: "メリット・デメリット計算" NEW教育とマイコン. 40-41 (1991)

    • Related Report
      1991 Annual Research Report

URL: 

Published: 1991-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi