• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysing Students' Higer-Order Thinking Ability Formation Processes in Mathematics Education and Developing Structured Mathematics Curriculum

Research Project

Project/Area Number 04451137
Research Category

Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 科学教育(含教育工学)
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

KIMURA Suteo  Naruto Univ.of Edu., School Edu.Professor, 学校教育学部, 教授 (90000059)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HOSOKAWA Hiroshi  Naruto Univ.of Edu., School Edu.Assistant, 学校教育学部, 助手 (30231575)
MASHIKO Norifumi  Naruto Univ.of Edu., School Edu.Assistant, 学校教育学部, 助手 (10219321)
NOUDA Nobuhiko  Univ.of Tsukuba, Department of Edu.Professor, 教育学系, 教授 (80020121)
TANAKA Shotarou  Naruto Univ.of Edu., School Edu.Professor, 学校教育学部, 教授 (10179757)
三宮 真智子  鳴門教育大学, 学校教育研究センター, 助教授 (90170828)
Project Period (FY) 1992 – 1993
Project Status Completed (Fiscal Year 1993)
Budget Amount *help
¥4,000,000 (Direct Cost: ¥4,000,000)
Fiscal Year 1993: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 1992: ¥2,900,000 (Direct Cost: ¥2,900,000)
KeywordsMathematics education / Higher order thinking / Curriculum development / Cognitive science / Material development / Understanding model / 数学教育カリキュラム / 理解スキーマ / 問題解決スキーマ / 生成的知識 / 概念的葛藤 / 教材データベース
Research Abstract

1. Analysing students' higher-order thinking ability formation processes and classroom practices
(1)Investigates statistical interpretation ability : We analyzed students' statistical problem solving processes. Its clarifyed that problem construction plays important role in the process.
(2)Investigates culculating area problem : We developed three recognition levels about area problems. (Procedural formula applyed - Combinational Equality Using - Higher-order concept changing). There is significant differences in each levels, and this results suggests importance of mathematical knowledge performance.
(3)Problem solving ability about routine - non routine problem : We investigated algorithmic thinking ability with non routine problem. Non-routine problem performance is low correlated with standard mathematics performance, and quite low score. This results can apply designing mathematics cullicula based on model construction ability.
2. Mathematics cullicula development for higher-order thinking ability and database development
(1)Curricula development to appreciate mathematics : We developed introductory algebra curricula to appreciate mathematics, and practiced in junior high school classroom. This practice principles are able to apply higher order schema instruction, and able to diagnose more adequately students' understanding characteristics.
(2)Development of Electrical Text to assist inductive leraning of mathematics : We implement the Electrical Text to assist inductive learning of mathematics in high school with Mathematica.

Report

(3 results)
  • 1993 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 1992 Annual Research Report
  • Research Products

    (62 results)

All Other

All Publications (62 results)

  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(1)" 日本科学教育学会 科教研報. 6,No.6. 29-34 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(2)" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. 16. 247-248 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(3)" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. 8. 468-469 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄: "知的創造に向けての情報化への対応と統計教育-“理解"から本質を見ぬく“構成力・解釈力"-" 全国統計教育研究協議会 統計教育研究. 25 No.2. 101-112 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄: "統計能力・統計情報活用能力の評価における児童の理解特性" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. 16. 157-158 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 坂谷内 勝: "学習者の確率概念理解状態を推論する知的CAI" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. 16. 155-156 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 益子 典文: "一次方程式文章題問題解決過程におけるトピック内容の影響-再生刺激法による解決過程特性の調査について-" 日本科学教育学会 科教研報. 6,No.6. 35-40 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 益子 典文: "一次方程式文章題のエピソード構造の表現と解決過程への影響" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. 16. 87-88 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 工藤 浩之,木村 捨雄: "求積課題における思考力評価基準の研究(1)" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. 16. 89-91 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 工藤 浩二,木村 捨雄: "求積課題における思考力評価基準の研究(2)" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. 8. 296-297 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 本松 祐二: "「速さ」の文章題の教材特性と子どもの理解特性に基づいた学習指導法に関する研究" 日本科学教育学会 科教研報. 7,No.3. 13-18 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄,木戸 敏行: "アルゴリズム的思考に関する研究(1)-情報教育・数学教育におけるアルゴリズム的思考-" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. 8. 536-537 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄: "知的創造に向けての情報化への対応と統計教育" 全国統計教育研究協議会 統計教育研究. 26,No.2. 3-14 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄: "新しい学力観に立つ統計教育の実践的展開(1)" 全国統計教育研究協議会 統計教育研究. 27,No.1. 5-15 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 益子 典文: "数学教育における理解研究の課題と高次思考能力" 日本科学教育学会 第17回年会論文集. 17. 37-38 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 松本 勝明,木村 捨雄: "文字・文字式のよさを感得させるカリキュラム開発に関する研究" 日本科学教育学会 第17回年会論文集. 18. 147-148 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 益子 典文: "高次思考課題と標準課題の問題解決過程特性" 日本教育工学会 第9回大会講演論文集. 9. 246-247 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村 捨雄: "情報活用能力の評価の枠組みとアルゴリズム的思考テストの開発(2)" 日本教育工学会 第9回大会講演論文集. 9. 464-465 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 益子 典文: "数学的概念の同型性に基づく教材特性に関する研究" 日本科学教育学会 科教研報. 7,No.3. 35-40 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 加藤 久美,木村 捨雄: "図形の動的な見方を育てる幾何教育の研究" 日本科学教育学会 科教研報. 7,No.3. 25-30 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 松本 勝明,木村 捨雄: "文字・文字式のよさを感得させるカリキュラム開発に関する研究" 日本科学教育学会 科教研報. 7,Vol.3. 19-24 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Nakakubo, Mitsuru Kimura, Suteo: "Design priciples of Electrical Text in highschool mathematics with Mathematica (1)" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.6, No.6. 29-34 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Nakakubo, Mitsuru Kimura, Suteo: "Design priciples of Electrical Text in highschool mathematics with Mathematica (2)" Japan Society of Science Education 16th Annual meeting papers. Vol.16. 242-248 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Nakakubo, Mitsuru Kimura, Suteo: "Design priciples of Electrical Text in highschool mathematics with Mathematica (3)" Japan Society of Science Educational Technology, 8th annual meeting papers. Vol.8. 468-469 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo: "Statistics Education and Intellectual creativity" Tokei Kyouiku Kenkyu Kyogikai, Research on Statistics Education. Vol.25 No.2. 101-112 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo: "Evaluation of Statistical ability・Statistical information applying ability" Japan Society of Science Education 16th Annual meeting papers. Vol.16. 157-158 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Sakayauchi, Masaru: "Development of probability concepts ICAI system with students' understanding state inference mechanism" Japan Society of Science Education 16th Annual meeting papers. Vol.16. 155-156 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Mashiko, Norifumi: "Effect of topic structures on equation construction processes in story problem solving" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.6, No.6. 35-40 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Mashiko, Norifumi: "Effect of episode stoructures on story problem solving processes and representing episode structure" Japan Society of Science Education 16th Annual meeting papers. Vol.16. 87-88 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kudo, Hiroyuki Kimura, Suteo: "Research on thinking ability levels in area problems (1)" Japan Society of Science Education 16th Annual meeting papers. Vol.16. 296-297 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Motomatsu, Yuji: "Task Characteristics in word problems and instruction method corresponding students' understanding characteristics" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.7, No.3. 13-18 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo Kido, Toshiyuki: "Research on algorithmical Thinking (1)" Japan Society of Education Technology, 8th annual meeting papers. Vol.8. 536-537 (1992)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo: "Statistics Education to the information society and intellectual creativity" Tokei Kyouiku Kenkyu Kyogikai, Research on Statistics Education. Vol.26, No.2. 3-14 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo: "Practical trends in Statistics Education based on new definition of academic achievement" Tokei Kyouiku Kenkyu Kyogikai, Research on Statistics Education. Vol.27, No.1. 5-15 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Mashiko, Norifumi: "Problem of understanding research in mathematics education and higher order thinking ability" Japan Society of Science Education 17th Annual meeting papers. Vol.17. 37-38 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Matsumoto, Katsuaki Kimura, Suteo: "Research on curricula development to appreciate algebra" Japan Society of Science Education 17th Annual meeting papers. Vol.17. 147-148 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Mashiko, Norifumi: "Comparative study of problem solving processes between standard problem and higher-order thinking problem" Japan Society of Education Technology, 9th annual meeting papers. Vol.9. 246-247 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kimura, Suteo: "Framework of evaluating information applying ability and development of algorithmical thinking tests (2)" Japan Society of Education Technology, 9th annual meeting papers. Vol.9. 464-465 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Mashiko, Norifumi: "Task characteristics based on mathematical stuructual identity" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.7, No.3. 35-40 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Kato, Kumi Kimura, Suteo: "Research on geometry education to develop the active view of figures" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.7, No.3. 25-30 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] Matsumoto, Katsuaki Kimura, Suteo: "Research on curricula development to appreciate algebra" Japan Society of Science Education Kakyokenhou. Vol.7 No.3. 25-30 (1993)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1993 Final Research Report Summary
  • [Publications] 木村捨雄: "知的創造に向けての情報化への対応と統計教育" 統計教育研究. Vol26,No2. 3-14 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 木村捨雄: "新しい学力観に立つ統計教育の実践的展開(1)" 統計教育研究. Vol27,No1. 5-15 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 益子典文: "数学教育における理解研究の課題と高次思考能力" 日本科学教育学会第17回年会論文集. Vol.17. 37-38 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 松本勝明,木村捨雄: "文字・文字式のよさを感得させるカリキュラム開発に関する研究" 日本科学教育学会第17回年会論文集. Vol.17. 147-148 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 益子典文: "高次思考課題と標準課題の問題解決過程特性" 日本教育工学会第9回大会講演論文集. Vol.9. 246-247 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 木村捨雄: "情報活用能力の評価の枠組みとアルゴリズム的思考テストの開発(2)" 日本教育工学会第9回大会講演論文集. Vol.9. 464-465 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 益子典文: "数学的概念の同型性に基づく教材特性に関する研究" 日本科学教育学会研究会研究報告. Vol.7,No.3. 35-40 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 加藤久美,木村捨雄: "図形の動的な見方を育てる幾何教育の研究" 日本科学教育学会研究会研究報告. Vol.7,No.3. 25-30 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 松本勝明,木村捨雄: "文字・文字式のよさを感得させるカリキュラム開発に関する研究" 日本科学教育学会研究会研究報告. Vol.7,No.3. 19-24 (1993)

    • Related Report
      1993 Annual Research Report
  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(1)" 日本科学教育学会科教研報. Vol.6No.6. 29-34 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(2)" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. No.16. 247-248 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 中窪 満,木村 捨雄: "Mathematicaを用いた高校数学の電子テキスト化の設計(3)" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. No.8. 468-469 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 木村 捨雄: "知的創造に向けての情報化への対応と統計教育ー“理解"から本質を見ぬく“構成力・解釈力"ー" 全国統計教育研究協議会 統計教育研究. Vol.25 No.2. 101-112 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 木村 捨雄: "統計能力・統計情報活用能力の評価における児童の理解特性" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. No.16. 157-158 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 坂谷内 勝: "学習者の確率概念理解状態を推論する知的CAI" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. No.16. 155-156 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 益子 典文: "一次方程式文章題問題解決過程におけるトピック内容の影響ー再生刺激法による解決過程特性の調査についてー" 日本科学教育学会 科教研報. Vol.6 No.6. 35-40 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 益子 典文: "一次方程式文章題のエピソード構造の表現と解決過程への影響" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. No.16. E123 87-88 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 工藤 浩二,木村 捨雄: "求積課題における思考力評価基準の研究(1)" 日本科学教育学会 第16回大会年会論文集. No.16. E124 89-91 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 工藤 浩二,木村 捨雄: "求積課題における思考力評価基準の研究(2)" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. No.8. 296-297 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 本松 祐二: "「速さ」の文章題の教材特性と子どもの理解特性に基づいた学習指導法に関する研究" 日本科学教育学会 科教研報. Vol.7 No.3. 13-18 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report
  • [Publications] 木村 捨雄 木戸 敏行: "アルゴリズム的思考に関する研究(1)ー情報教育・数学教育におけるアルゴリズム的思考ー" 日本教育工学会 第8回大会講演論文集. No.8. 536-537 (1992)

    • Related Report
      1992 Annual Research Report

URL: 

Published: 1992-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi