• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

有限群の準素な自己同型と指標の研究

Research Project

Project/Area Number 07640044
Research Category

Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Algebra
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

松山 廣  兵庫教育大学, 学校教育学部, 助教授 (80028266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 國岡 高宏  兵庫教育大学, 学校教育学部, 助教授 (10205106)
崎谷 真也  兵庫教育大学, 学校教育学部, 助教授 (00036667)
小池 敏司  兵庫教育大学, 学校教育学部, 助教授 (60161832)
渡辺 金治  兵庫教育大学, 学校教育学部, 教授 (20004468)
Project Period (FY) 1995
Project Status Completed (Fiscal Year 1995)
Budget Amount *help
¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 1995: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsgroup / finite / automorphism / character / representation / solvable / coprime / subgroup
Research Abstract

当該研究において,有限群Gの自己同型σに関する次の結果を得た.
σの位数が素数でGの位数と互いに素であるとする.この時,3条件
1. G=HX である.但し,H={x∈G|x^σ=x}, X={g^<-1>g^σ|g∈G}とする.
2. Gの位数の任意の素因数pに対して,σ不変なGのSylow p-subgroupは唯一つである.
3. Gは可解である.
について次が成り立つ.
●(2)と(3)が成り立てば(1)が成り立つ.
●(1)と(3)が成り立っても(2)が成り立つとは限らない.
●(1)が成り立っても(3)が成り立つとは限らない.このようなGは次のように構成される.素数pと非可解有限群Kを任意に選び,Tを位数qの巡回群とする.ただし,qはq≡1(mod p)を満たす素数である.この時G=K×Tとおき,Tに固定点なしに作用する位数pの自己同型をKに自明に作用するように拡張したGの自己同型をσとすればσは(1)を満たすがGは可解でない.
なお(1)と(2)が成り立てば(3)が成り立つことが研究代表者により証明されている.

Report

(1 results)
  • 1995 Annual Research Report
  • Research Products

    (5 results)

All Other

All Publications (5 results)

  • [Publications] Hiroshi Matsuyama: "On finite groups admitting a coprime automorphism of prime order" Journal of Algebra. 174. 1〜38 (1995)

    • Related Report
      1995 Annual Research Report
  • [Publications] Kinji Watanabe: "Zero sets of analytic solutions of the Heat equation" Hyogo Univ. of Teacher Education Journal. 16(未定). (1996)

    • Related Report
      1995 Annual Research Report
  • [Publications] Satoshi Koike: "Modified Nash triviality theorem for a family of zero-sets of weighted homogeneous polynomial mappings" Journal of the Mathematical Society of Japan. 48(未定). (1996)

    • Related Report
      1995 Annual Research Report
  • [Publications] 崎谷,真也: "数学教育における問題作りとその意義-類似問題の作成を中心として-" 日本教科教育学会誌. 19(未定). (1996)

    • Related Report
      1995 Annual Research Report
  • [Publications] 國岡,高宏: "数学的問題解決における「理解」の認知的研究(・)-アナロジーの構造分析-" 全国数学教育学会誌・数学教育学研究,第1号. 29〜35 (1995)

    • Related Report
      1995 Annual Research Report

URL: 

Published: 1995-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi