• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

多肢選択式語彙テストにおける文脈と選択肢の関係:共起頻度と相互情報量を用いて

Research Project

Project/Area Number 07J01438
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

星野 由子 (森本 由子)  University of Tsukuba, 大学院・人文社会科学研究科, 特別研究員(DC2) (80548735)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥1,800,000 (Direct Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2008: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2007: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords語彙テスト / 錯乱肢 / 文脈 / 共起頻度
Research Abstract

昨年度に続き、文脈内多肢選択式語彙テストにおいて、(a)文脈内の単語と共起頻度が高い錯乱肢、(b)共起頻度は高くないが目標語と意味的関連のある錯乱肢、(c)無関連な錯乱肢の3種類を用意し、実験を行った。具体的には、(a)の錯乱肢のみを含んだテスト、(b)の錯乱肢のみを含んだテスト、(c)の錯乱肢のみを含んだテストの3種類を用意し、どの種類のテストにおいてもっとも難易度が高くなるのかについて、141名の大学生を対象として調べた。その結果、(b)の錯乱肢のみを含んだテストが最も難しくなっており、これは昨年度に実施した錯乱肢の引き付けやすさの研究結果と一致した。この結果については、海外学会においてポスター発表を行った。
このほか、上記の問題を用いて20名の大学生に対して発話プロトコルを行いながらテストを受験してもらい、テストに解答する際のプロセスを調べた。この結果、どの錯乱肢を使用した場合でも消去法ストラテジーを用いる割合は変化しなかったが、消去法ストラテジーを使用した場合の正答率には違いが見られた。具体的には、(c)の錯乱肢のみを含んだ問題のみにおいて消去法ストラテジーが有効に働き、(a)や(b)の錯乱肢を含んだテストでは消去法ストラテジーは必ずしも有効なストラテジーではなかった。従って、消去法ストラテジー自体の使用頻度を減らすことは難しいが、無関連な錯乱肢の使用を避けることで、文脈内多肢選択式語彙テストの妥当性を高めることができる可能性が示唆された。この結果は論文として発表されることが既に決定している。

Report

(2 results)
  • 2008 Annual Research Report
  • 2007 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Effects of reading perspective on EFL learners' summary writing and importance rating2009

    • Author(s)
      Ushiro, Y., et al.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 20(印刷中)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of distractor characteristics on the use of elimination strategies by Japanese EFL learners in vocabulary tests2009

    • Author(s)
      Hoshino, Y.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 20(印刷中)

    • NAID

      110008512378

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparison of L2 readers' performance in translation, recall, and summary tasks2008

    • Author(s)
      Ushiro, Y., et al.
    • Journal Title

      JLTA Journal 11

      Pages: 109-123

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of question types on item difficulty in two reading test formats: Open-ended and multiple-choice2008

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Nakagawa, C., Morimoto, Y., Hijikata, Y., Watanabe, F., & Kai, A
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 19(印刷中)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Attractive distractors in sentential gap-filling tests: With a focus on proficiency levels.2008

    • Author(s)
      Morimoto, Y
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 19(印刷中)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Test-taking processes of vocabulary tests in context from the perspective of think-aloud analvsis2007

    • Author(s)
      Morimoto, Y.
    • Journal Title

      JLTA Journal 10

      Pages: 68-87

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What makes distractors plausible in multiple-choice reading tests?2007

    • Author(s)
      Ushiro, Y., Morimoto, Y., Hijikata, Y., Nakagawa, C., Watanabe, F., Kai, A., et. al.
    • Journal Title

      JLTA Journal 10

      Pages: 56-67

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発話プロトコルの有無が語彙テストのパフォーマンスに及ぼす影響2008

    • Author(s)
      星野由子
    • Organizer
      第1回JACETリーディング研究会・英語語彙研究会合同研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2008-12-06
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] EFL学習者の Reading Perspective が要約作成と重要度判定に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      卯城祐司, et al.
    • Organizer
      全国英語教育学会第34回東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙テストにおける錯乱肢が消去法ストラテジーに及ぼす影響2008

    • Author(s)
      星野(森本)由子
    • Organizer
      全国英語教育学会第34回東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Assessing Degree of Knowledge in Vocabulary Use2008

    • Author(s)
      Morimoto, Y.
    • Organizer
      the 30th Language Testing Research Colloquium
    • Place of Presentation
      Zhejiang University, China
    • Year and Date
      2008-06-24
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙学習ストラテジーの違いによって効果的な語彙リストは変化するのか2008

    • Author(s)
      森本由子
    • Organizer
      JACET英語辞書研究会・英語語彙研究会第2回合同発表会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2008-03-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] What do vocabulary tests measure? Focusing on vocabulary knowledge and reading ability2007

    • Author(s)
      Morimoto, Y
    • Organizer
      the 30th Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      University of Illinois at Urbana-Champaign
    • Year and Date
      2007-10-12
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙の測定とその問題点:さまざまな測定方法によって引き出される語彙の側面2007

    • Author(s)
      望月正道, 森本由子, 小泉利恵, & 清水伸一
    • Organizer
      大学英語教育学会第46回広島研究大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙テストにおいて熟達度が錯乱肢への引き付けやすさに及ぼす影響2007

    • Author(s)
      森本由子
    • Organizer
      全国英語教育学会第33回大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学旦野原キャンパス
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解テストにおける質問タイプが項目困難度に及ぼす影響:自由記述式と多肢選択式の比較2007

    • Author(s)
      卯城祐司, 中川知佳子, 森本由圭, 土方裕子, 渡邊芙裕美, &甲斐あかり
    • Organizer
      全国英語教育学会第33回大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学旦野原キャンパス
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2007-04-01   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi