• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Preparation and In-Service Education for School Leader in Japan and U.S.A

Research Project

Project/Area Number 09610256
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNARA UNIVERSITY

Principal Investigator

YAOSAKA Osamu  NARA UNIVERSITY OF EDUCATION, Professor, 教育学部, 教授 (20157952)

Project Period (FY) 1997 – 1998
Project Status Completed (Fiscal Year 1998)
Budget Amount *help
¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 1998: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
KeywordsSchool Administration / Leadership / Preparation / Certification / Principal / Superintendent / Lead Teacher / Graduate School / 管理職免許 / 管理職養成 / 管理職研修 / 仕用前研修 / 教師教育機関資格認定 / NCATE / 更新制 / 上進制 / 博士号 / ハーバード大学教育学大学院
Research Abstract

Conclusion and Suggestion for Japan
(1) From the point of view of the relationship between in-service education related to school administration and the screening of school administrator's positions, when considering in-service education before appointment for instance the screening system should be examined fuzzily according to the fulfillment of class opportunities in the former's previous in-service education. Partnerships between the university and the board of education from the instructive organ and management side are indispensable.
(2) The full-up of programs for preparing the administrative class that are now carried out in the graduate school level as well as the diversification of guidance method. We should increase flexibility in the admissions system into higher education institutions for the life-career of the teaching profession. It is an actual situation in the U.S.A. that incumbent teachers who have an experienced career and high level study ability for an academic career are provided with certain study posts in the higher education institution.

Report

(3 results)
  • 1998 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 1997 Annual Research Report
  • Research Products

    (24 results)

All Other

All Publications (24 results)

  • [Publications] 八尾坂 修: "教育センター等における主任層・中堅層教員に対する学校経営関連研修の実態と課題"季刊教育法. 115号. 43-51 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカにおける学校管理職養成制度化の可能性と課題"季刊教育法. 115号. 98-107 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "学校管理職の養成と選考・研修-学校指導者の意識"日本教育制度学会紀要. 4号. 87-89 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "教養審答申から読む期待される教師像"悠. 1月号. 94-95 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "校内研究・研修を推進する上でリーダーシップ-小学校"教職員の新しい関係づくり. 112-116 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "学校教育診断と学校協議会の役割-大阪府・東京都を例に-"学校経営. 1月号. 14-25 (2000)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカ合衆国教員免許制度の研究 (文部省助成学術図書)"風間書房. 400 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "明日をひらく30人学級"かもがわ出版. 63 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] YAOSAKA OSAMU: "Certification System in the U.S.A. (Grant-in-Aid for Publication Scientific Research Results)"Kazama Publisher. 400 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] YAOSAKA OSAMU: "30 Students Class Size for Tomorrow"Kamogawa Publisher. (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      1998 Final Research Report Summary
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカにおける教師教育資格認定の歴史的推移と今日的方向" 奈良教育大学紀要. 46巻1号. 219-236 (1997)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "教育センター等における主任層・中堅層教員に対する学校経営関連研修の実態と課題" 季刊教育法. 115号. 43-51 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカにおける学校管理養成制度化の可能性と課題" 季刊教育法. 115号. 98-107 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカの中等教育段階における教員免許状の特色" 『教職研修』. 26巻10,11号. 107-111 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "学校経営改善を進める学校評価票の活用" 奈良教育大学教育実践研究指導センター研究紀要. 7号. 11-22 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカにおける学級編制研究の推移と州政策の方向" 教育学研究. 66巻1号. 78-82 (1999)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカ合衆国教員免許制度の研究" 風間書房, 400 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカにおける教師教育資格認定の歴史的推移と今日的方向" 奈良教育大学紀要. 46巻1号. 219-236 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "都道府県教育センターにおける中堅層教員のリーダーシップの養成" 学校経営. 1月号. 76-87 (1998)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカの教育政策-教員をめぐる状況-特性・資格・地位" 日本教育. 7月号. 20-23 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "教員の長期社会体験研修" 学校裁量と規制緩和読本. 97-105 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "生きる力を育むための研修の充実" 教職研修. 25巻5号. 90-93 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "生きる力を育む教師の力量" 兵庫教育. 10月号. 62-64 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 八尾坂 修: "アメリカ合衆国教員免許制度の研究" 風間書房, 400 (1998)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report

URL: 

Published: 1998-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi