• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ファジィロジックを備えた創発システムモデルの交通需要マネージメントへの適用

Research Project

Project/Area Number 09875120
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 交通工学・国土計画
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

加賀屋 誠一  北海道大学, 大学院工学研究科, 教授 (70091436)

Project Period (FY) 1997 – 1998
Project Status Completed (Fiscal Year 1998)
Budget Amount *help
¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Fiscal Year 1998: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 1997: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywordsファジィロジック / 創発システム / 交通需要マネージメント
Research Abstract

研究の目的は、地域あるいは都市の複雑で大規模な活動と交通需要の相互作用を定常性と非定常性双方の視点で検討することであった。本年度は、交通需要と都市地域活動の相互作用を表す構造モデルの開発、非定常性の関係把握、交通システムの安定化に対する施策とその協力システムのモデル構築、さらに得られたモデルによるシミュレーションの実施という研究プロセスの考え方を示した。その結果、複雑系の中で、交通システム計画における創発的現象は、積雪寒冷地域における冬期交通の円滑な管理と、その協力システムに見ることができ、それについてのシステムモデルと、実際の実証研究を札幌市を中心とした地域でおこなった。その結果、冬期交通の円滑なシステムを確保するためには、都市内のロードヒーティングシステムが必要であり、広域的システムを考えた場合、膨大な費用が必要となることが分かった。それらの費用を各事業体、熱供給、熱利用及び道路管理の各事業体で出し合うことによって、創発的なシステム構築の可能性が生まれることが分かった。すなわち、各事業体がそれぞれ独自で、それぞれの独自のシステムを作ることより、エネルギーカスケードを考えた利用形態とその責任負担を行うことにより、システム構築が可能となり、また環境汚染付加軽減効果による間接的な費用を考えることにより、より現実的なシステム構築ができ、それらによって新しい協力システムによる交通計画が可能となった。

Report

(2 results)
  • 1998 Annual Research Report
  • 1997 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All Other

All Publications (12 results)

  • [Publications] 足達 健夫、横内 稔充、高野 伸栄、加賀屋 誠一: "CVMを用いた環境意識構造のモデル化" 環境システム研究. VOL.26. 211-218 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 加賀屋 誠一、藤田 智輝、高野 伸栄、伊藤 昌勝: "公共投資縮減による建設産業への影響評価とその対応策-北海道を例として-" 土木学会建設マネジメント研究論文集. Vol.6. 155-162 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 足達 健夫、金田 淳司、高野 伸栄、加賀屋 誠一: "品目別買物行動データからみた都市商業機能の空間的特性に関する分析" 土木計画学研究・講演集. 21(1). 499-502 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 徳永ロベルト、野並 克弘、萩原 亨、加賀屋 誠一、下条 晃裕: "携帯電話使用が追従運転時の運転者に与える負担に関する研究" 土木計画学研究・講演集. 21(1). 503-506 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] Seiichi Kagaya, Shin-ei Takano, Keiichi Sato: "An application of Synergetic Approach to the Transport Facility in a Cold and Snowy City" Book of Abstracts,8th World Conference on Transport Research. 247 (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] Seiichi Kagaya: "A Development of Comprehensive Evaluation Method on Sustainable Growth Indexes and its Application in Several Regions" The 5th Summer Institule,The Pacific Regional Science Conference Organization (PRSCO). (1998)

    • Related Report
      1998 Annual Research Report
  • [Publications] 南 正昭、加賀屋 誠一: "拠点的医療施設へのアクセスを2系統で保証する道路ネットワーク構造" 土木計画学研究・論文集. 14. 679-686 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] K,Kishi & S.Kagaya: "An Evaluation Method of the Efficiency of Urban Transportation Involving Mobility and Environmental Affects" Proc of International Symposium on City Planning 1997. 501-518 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] K,Uchida & S.Kagaya: "Estimation of the Assigned Traffic Volume in consideration of Signalized Intersections" Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies. 2.3. 777-794 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 福島 宏文、加賀屋 誠一: "ファジィAHPを用いた土木計画における合意・決着プロセスに関する研究" 土木計画学研究・講演集. 20.2. 357-360 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 足達 健夫、加賀屋 誠一: "ゾーン間親知度を用いた国土軸の数量的評価" 土木計画学研究・講演集. 20.1. 275-278 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report
  • [Publications] 足達健夫、加賀屋誠一: "動学的交通モード間競合モデル構築に関する基礎的考案" 土木学会北海道支部論文報告集. 54B. 430-433 (1997)

    • Related Report
      1997 Annual Research Report

URL: 

Published: 1997-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi