• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

就学前児のコミュニケーション能力の発達 -反応バイアスと語用論理解からの検討-

Research Project

Project/Area Number 10J01365
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Experimental psychology
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

大神田 麻子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 特別研究員(PD)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Fiscal Year 2012: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2011: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsグライス / 肯定バイアス / コミュニケーション発達 / 語用論 / 反応バイアス / コミュニケーション / 語用論理解
Research Abstract

本研究計画では子どものコミュニケーションの発達について主に2つの軸から検討を行った。第一の研究は、幼児が大人のyes-no質問に肯定バイアスを含む反応バイアスを示すかの検討であった。これまでの研究により、見知らぬ大人が対面で質問をする状況は、幼児に社会的プレッシャーを与えやすい可能性が示唆されたため、本研究ではこうした社会的プレッシャーを軽減する質問状況として、対面ではないインタビュー(ビデオを提示する)および見知らぬ大人以外の質問者(ロボット)によるインタビューという新たな条件を設定した。その結果、3歳児はどの条件においても強い肯定バイアスを示したが、4歳児は対面の大人にのみ肯定バイアスを示した。この結果より、年少児は状況などに関わらず自動的に肯定バイアスを示すが、年長児にとっては質問者が誰であるか、およびどのような状況で質問されるかが重要であり、質問状況によっては肯定バイアスを示すことが分かった。Yes-no質問は年少児に肯定バイアスを示させるため避けるべき質問形式であるが、年長児に用いる際にも、正しい回答を引き出すために社会的プレッシャーを軽減するなど(たとえば見知らぬ大人が質問者となる場合には事前にラポールを十分に取る、あるいはパペットを代用するなど)、工夫が必要であることが示唆された。また、これらの研究に加え、より複雑なyes-no質問に対して、3~6歳児がどのような回答を示すかについても検討した。
第二の研究は子どもの語用論理解の発達を調べるものであった。これまでは子どもに他者(パペット)が会話している様子を見せ、おかしな回答をするパペットを選択させたが、これは子どもが傍観者となる状況であった。本年度では、子ども自身が回答者となる状況を設定し、4~6歳児を対象に、おかしな質問(グライスの格率に違反したもの)をされた際にどのことに気がつくかどうか検討した。4歳児は、こうした状況においても、グライスの格率の違反に気がつくことは難しかった。
これらの研究は年齢ごとにふさわしい質問形式や質問状況を明らかにし、質問手法を多用する発達心理学研究に貢献するとともに、就学前期の子どもが他者との会話のやりとりを理解していく発達過程についても明らかにした。

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (8 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Three- and 4-year-old children's response tendencies to various interviewers.2013

    • Author(s)
      Okanda, M., Kanda, T., Ishiguro, H., & Itakura, S.
    • Journal Title

      Journal of Cross-Cultural Psychology

      Volume: (in press)(掲載確定)

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Differences in response bias among younger and older preschoolers : Investigating Japanese and Hungarian preschoolers2012

    • Author(s)
      Okanda, M., Somogyi, E., & Itakura, S.
    • Journal Title

      Journal of Cross-Cultural Psychology

      Volume: 43 Issue: 8 Pages: 1325-1338

    • DOI

      10.1177/0022022112440145

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Do young and old preschoolers exhibit response bias due to different mechanisms? Investigating children's response time2011

    • Author(s)
      Okanda, M., Itakura, S
    • Journal Title

      Journal of Experimental Child Psychology

      Volume: 110 Issue: 3 Pages: 453-460

    • DOI

      10.1016/j.jecp.2011.04.012

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前児における反応バイアスの発達的変化2011

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 53,印刷中

    • NAID

      130007615141

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Language and cognitive shifting : evidence from young monolingual and bilingual children2010

    • Author(s)
      Mako Okanda, Yusuke Moriguchi, Shoji Itakura
    • Journal Title

      Psychological Reports

      Volume: 107 Pages: 68-78

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Differences in response bias among younger and older preschoolers : Investigating Japanese and Hungarian preschoolers

    • Author(s)
      Okanda, M., Somogyi, E., Itakura, S.
    • Journal Title

      Journal of Cross-Cultural Psychology

      Volume: (In press)(掲載確定)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Do Japanese and Hungarian 3- to 5-year-olds exhibit response biases to incomprehensible yes-no questions ?2013

    • Author(s)
      Okanda, M. & Somogyi, E.
    • Organizer
      2013 Budapest CEU Conference on Cognitive Development
    • Place of Presentation
      Radisson Blu Beke Hotel, Budapest, Hungary
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学前児は「本当?」と聞かれた際に回答を翻すのか? 3歳児と5歳児の被暗示性質問に対する反応傾向2013

    • Author(s)
      大神田麻子・板倉昭二
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学(東京)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Do Japanese children say yes to adult interviewers in video?2012

    • Author(s)
      Okanda, M. & Itakura, S.
    • Organizer
      The 22nd Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
    • Place of Presentation
      Shaw Conference Center, Edmonton, Alberta, Canada
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児と成人のグライスの格率違反理解2012

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の子どもは「はい/いいえ」質問に「分からない」と言うのか?2012

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Griceの格率に基づく話者意図理解の発達2011

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京)
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Do Japanese 3- and 4-year-old children say "yes" to robot's yes-no questions?2011

    • Author(s)
      Okanda M., Kanda, T., Ishiguro, H., Itakura S.
    • Organizer
      The 15th European Conference in Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      Grieghallen, Bergen, Norway
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもはなぜYN質問に「はい」と言うのか-文化による理由の違い-「ワークショップ:関連し合う心と文化-文化心理学と発達心理学の融合-」2010

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2010-09-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが「うん」と言ってしまう不思議「他者とかかわる心の発達心理学:子どもの社会性はどのように育つか」(清水由紀・林創(編著))2012

    • Author(s)
      大神田麻子
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] Children's responses to yes-no questions. In, Access to Language and Cognitive Development(Siegal, M.& Surian, L.(Eds.))2011

    • Author(s)
      Fritzley, V.H., Okanda, M., Itakura, S., Lee, K.
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      Oxford University Press
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www6.plala.or.jp/hattatsu/

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-12-03   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi