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マルチユーザ受信技術を用いたITS車車間通信用最適アクセス方式の研究

Research Project

Project/Area Number 11750322
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 情報通信工学
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

村田 英一  京都大学, 情報学研究科, 助手 (60252475)

Project Period (FY) 1999 – 2000
Project Status Completed (Fiscal Year 2000)
Budget Amount *help
¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2000: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 1999: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords移動体通信 / フュージング / 同-チャネル干渉 / 高度道路交通システム / 車車間通信 / 無線アクセス方式 / 計算機シミュレーション / フェージング / 同一チャネル干渉
Research Abstract

本研究は,ITS車車間通信ネットワークの実現に向けて,特にその信号伝送方式に焦点をあてて行っている.車車間通信ネットワークでは,全体を統制する専用の制御局が存在しないため,各車が発射する電波の干渉(混信)が信号伝送上の最大の課題となる.本研究では,車車間通信ネットワークに適した信号伝送方式,特に周波数の利用効率を改善するマルチユーザ受信技術を前提に最適アクセス方式について研究を行っている.
12年度における研究成果は以下の通りである.
・アクセス方式として時分割通信を仮定した場合に問題となる周波数,スロット割り当て方式について研究を行い,自律分散型アルゴリズムを提案し追い越し,合流等にも対応できることを明らかにした.
・車両間時刻同期方式について研究を行い,相関の電力和を計算するアルゴリズムによって,非常に精度の高い同期が行えることを明らかにした.
・ITS車車間通信の伝送実験を行い,基礎的なデータを得た.これによると,特に市街地では電波の到達範囲が不足する傾向にあり,マルチホップ中継機能,又は,電波の飛距離を延ばす対策が必要であることが明らかになった.

Report

(2 results)
  • 2000 Annual Research Report
  • 1999 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All Other

All Publications (12 results)

  • [Publications] Murata,Nakao,Yoshida: "Cochannel interference cancellation technique for vehicle-to-vehicle communications"IEEE Vehicular Technology Conference (VTC2000-spring), Tokyo. 163-167 (2000)

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      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 邱,村田,吉田: "2.4GHz帯無線ルータによるITS車車間通信実験"電子情報通信学会技術研究報告. ITS2000-30. 49-54 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Murata,Yoshida: "Trellis coding for nonlinear cochannel interference canacellation of non-spread signal"IEEE International Symposium on Personal, Indoor and Mobile Radio Communications. 175-178 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 佐方,村田,吉田: "ITS車車間通信における周波数・スロット選択方式のフェージング環境における特性"電子情報通信学会技術研究報告. RCS2000-125. 135-142 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Sakata,Murata,Yoshida: "On the convergence of autonomous decentralized radio resource management algorithm for inter-vehicle communications"Proc.Intenational Symposium on Information Theory and Its Applications (ISITA2000). 744-747 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Tashiro,Sakata,Murata,Yoshida: "Basic design of wireless system for inter-vehicle communications"Proc.Intenational Symposium on Information Theory and Its Applications (ISITA2000). 584-587 (2000)

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      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 島津 義嗣,村田 英一,吉田 進: "車車間通信における自律的パケット中継制御法"電子情報通信学会論文誌B. J82-B. 2018-2025 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 佐竹,中,村田,吉田: "車車間通信における自律分散的な車群形成方式の基礎検討"電子情報通信学会技術研究報告. RCS99-75. 73-78 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 中,佐竹,村田,吉田: "車車間通信における同期捕捉システムの一検討"情報理論とその応用シンポジウム(SITA'99). 73-76 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] 佐竹,中,村田,吉田: "ITS車車間通信における自律分散型車群形成方式の初期収束特性"情報理論とその応用シンポジウム(SITA'99). 77-80 (1999)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] Sakata,Naka,Murta,Yoshida: "Performance evaluation of autonomous decentralized vehicle-grouping protocol for vehicle-to-vehicle communications"IEEE Vehicular Technology Conference(VTC2000-spring),Tokyo. (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report
  • [Publications] Murta,Nakao,Yoshida: "Cochannel interference cancellation technique for vehicle-to-vehicle communications"IEEE Vehicular Technology Conference(VTC2000-spring),Tokyo. (2000)

    • Related Report
      1999 Annual Research Report

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Published: 1999-04-01   Modified: 2016-04-21  

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