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眼球運動解析に基づく広告評価に対する視聴者の認知態度の分析

Research Project

Project/Area Number 12780329
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 社会システム工学
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

青木 洋貴  東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 助手 (00322090)

Project Period (FY) 2000 – 2001
Project Status Completed (Fiscal Year 2001)
Budget Amount *help
¥2,000,000 (Direct Cost: ¥2,000,000)
Fiscal Year 2001: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2000: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywordsテレビ広告 / マーケティング / 眼球運動解析 / 認知態度指標 / 広告効果 / 消費者行動
Research Abstract

本研究では,消費者のテレビ広告に対する認知態度および認知処理プロセスを分析するための,眼球運動解析を利用した分析技法を開発した.ここで開発した分析技法は,次に述べる2種類である.1つは,テレビ広告のシナリオ進行と眼球運動の対応に基づき,消費者の認知態度を明らかにするというものである.この分析技法では,(1)テレビ広告のシナリオを表現するためのフレームワークの整備,(2)注目度,興味,テレビ広告の製作意図との対応等に関連する指標によるテレビ広告に対する認知態度の定量化,というステップを経ることにより,認知態度の分析を可能としている.2つめの分析技法では,シーンの意味的構造に着目し,これと眼球運動の対応をとることによって,消費者の認知処理プロセスを分析するというものである.このような分析を可能とするために本分析技法では,(1)テレビ広告のシーンの意味的構造を明らかとするためのシーン記述方法論の構築,(2)シーンに対する情報処理の傾向および個人差を示す指標による認知処理プロセスの定量化,という手順を踏む.
テレビ広告を用いた視聴実験を行い,これらの分析技法の妥当性を検証した結果,ここで対象としている認知態度および認知処理プロセスを,実用に耐えうるレベルで分析できることがわかった.さらに,認知態度および認知処理プロセスに影響を与える要因の抽出することができ,効果的なテレビ広告の制作に向けた有用な示唆を得ることができた.

Report

(2 results)
  • 2001 Annual Research Report
  • 2000 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All Other

All Publications (12 results)

  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "眼球運動解析に基づく視聴覚情報を考慮したテレビ広告認知の分析"人間工学. 38・1. 8-21 (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "眼球運動解析に基づく音声と文字情報による冗長提示のテレビ広告認知に対する影響分析"日本人間工学会第42回大会講演集. 246-247 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "シーンの意味的構造と眼球運動解析に基づくテレビコマーシャル認知プロセスの評価技法"日本経営工学会論文誌. 52・2. 101-116 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki, Kenji Itoh: "Eye-tracking analysis of priming effects of prewatched television commercials on reading patterns of printed advertisements"Proceedings of the 9^<th> International Conference on Human-Computer Interaction. 1. 1353-1357 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki, Kenji Itoh: "Eye-tracking analysis of cognitive processes to television commercials affected by auditory information"Proceedings of the 16^<th> International Conference on Production Research. (CD-ROM). (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "注視点データとシナリオ記述に基づくテレビ広告の認知態度分析"人間工学. 36・5. 239-253 (2000)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴,伊藤謙治: "注視点データとシナリオ記述に基づくテレビ広告の認知態度分析"人間工学. 36・5. 239-253 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki and Kenji Itoh: "Analysis of Cognitive Attitudes to Television Commercials on the Basis of Eye Tracking Data"Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association. 1. 38-41 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki and Kenji Itoh: "An Analysis Method for Cognitive Processes During Viewing of Television Commercials Based on Semantic Distance and Eye-Tracking Data"Proceedings of the 3rd International Conference on Building People and Organizational Excellence. 109-116 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴,伊藤謙治: "意味的距離に基づく視聴者のテレビ広告認知態度の分析"日本人間工学会第41回大会講演集. 198-199 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki and Kenji Itoh: "Analysis of influences of pre-watching advertisement printed in newspapers on patterns of watching television commercials based on eye movement data"Proceedings of the 9th International Conference on Human-Computer Interaction. (To appear). (2001)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki and Kenji Itoh: "Analysis of Cognitive Attitudes to Television Commercials Based on Combination of Visual-Aural information"Proceedings of the International Conference on Production Research ICPR-16. (To appear). (2001)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report

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Published: 2000-04-01   Modified: 2016-04-21  

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