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ゲーム情報学による将棋の歴史・起源の解析

Research Project

Project/Area Number 12878059
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Intelligent informatics
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

飯田 弘之  静岡大学, 情報学部, 助教授 (80281723)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 仁  静岡大学, 工学部, 教授 (10291957)
Project Period (FY) 2000 – 2001
Project Status Completed (Fiscal Year 2001)
Budget Amount *help
¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2001: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2000: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords人工知能 / ゲーム情報学 / ゲームの進化 / 遊戯史 / 将棋の歴史
Research Abstract

本研究ではゲーム情報学的な解析によってチェス種(特に将棋種)を相互比較した.顕著な貢献を以下に整理する.(1)原将棋として知られる平安小将棋では,「王金対王」終盤戦のコンピュータ解析によって,盤サイズの進化論的変遷を合理的に説明できた.将棋種の変遷を考察する上で,歴史的文献資料による調査を補佐する重要な役割を担い得る可能性を示した.(2)ゲーム情報学的にゲームを比較するための指標を考案した.探索空間複雑性(search-space complexity)と決定複雑性(decision complexity)の二つの指標に基づいて、ゲームを比較する.前者は,ミニマックス木の最小サイズに相当し,そのゲームの平均終了手数Dと平均合法手数Bに対してB^Dで近似される.後者はD/(√<B>)という指標である.つまり,平均合法手数と平均終了手数のバランスのとれたゲームほどより洗練されている.(3)チェス種は,進化の大きな流れとして,ルールがより洗練される方向へと向かっている.チェス,将棋,象棋でそれが異なる手法で実現されてきたが,それは,歴史的な文化背景と密接な関係がある.

Report

(2 results)
  • 2001 Annual Research Report
  • 2000 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All Other

All Publications (11 results)

  • [Publications] 飯田弘之: "ゲームアナライザーの設計とその評価"情報処理学会・研究報告. 2001・58. 43-50 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 飯田弘之: "Decision Complexity estimate in evolutionary changes of games"情報処理学会・GAME Programming Symposium. 2001・14. 140-147 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 飯田弘之: "A Metric for entertainment of Boardgames"Proceedings of International Workshop on Entertainment Computing. Vol.1(in press). (2002)

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      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 佐々木宣介,梶原羊一郎,飯田弘之: "平安将棋終盤のコンピュータ解析"応用数理学会論文誌. 10(4). 327-334 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] N.Takeshita,M.Araya,and H.Iida.: "Analysis of Chaturanga : from four-handed to two-person game"Proceedings of Joint International Conference on Advanced Science and Technology (JICAST2000). 118-121 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] T.Hashimoto and H.Iida: "Brinkmate Search"Proceedings of MSO Computer Olympiad. 55-67 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] X.Gao,H.,Iida,J.W.H.M Uiterwijk,and H.J.van Herik: "Strategies anticipating a difference in search depth using opponent-model search"Theoretical Computer Science. 252(1-2). 83-104 (2001)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] T.Morooka,Y.Ito,M.Araya,and H.Iida: "Three-person Mediocrity programming"Proceedings of Joint Intetrnational Conference on Advanced Science and Technology 2000(JICAST2000). 130-132 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Sakuta,M.and Iida,H.: "A deterministic approach for solving Kriegspiel-like problems : examining efficient search methods of high solving ability,"Proceedings of 2nd International Conference on Computers and Games(CG2000). 349-368 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Jaap van den Herik and Hiroyuki Iida(eds.): "Games in AI Research"Institute for Knowledge and Agent Technology IKAT, Universiteit Maastricht. 286 (2000)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report
  • [Publications] Jaap van den Herik and Hiroyuki Iida(eds.): "Special Issue on Computers and Games, Theoretical Computer Science"Elsevier Science. 256 (2001)

    • Related Report
      2000 Annual Research Report

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Published: 2000-04-01   Modified: 2016-04-21  

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