• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人英語学習者を対象としたL2 Self Systemのモデル構築と拡張

Research Project

Project/Area Number 12J00739
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

植木 美千子  関西大学, 外国語教育学研究科, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2012 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2013: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2012: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
KeywordsL2動機づけ / 海外留学 / The L2 Motivational Self System / 多母集団共分散構造分析 / 動機づけの堅牢性(robustness of motivation) / 動機づけ / L2 Motivational Self System / 統合的枠組み / 学習者情意
Research Abstract

今年度は前年度で得た結果をもとに提案された拡張版L2 MSSの枠組みを用いて、学習者の情意面へのSAの影響について検証を試みた。本研究では、英検準1級用のCan-do Listを用いて、英語力の変化についても調べることとした。質問紙とCan-do ListはSA前とSA後に2回にわたり実施された。分析は、多母集団共分散構造分析(multi-group SEM)を用いておこなった。結果として、SA後は(a) L2不安が有意に低下し、(b) L2動機づけと英語能力の間により強い関係性が見いだされ、(c)義務L2自己のL2不安への影響も有意に低下し、(d)理想L2自己、自己効力感、L2学習態度(L2 learning attitude)に加えて義務L2自己までが、L2学習動機を有意に支える構図が明らかとなった。申請者は、この(d)に関してさらに考察を行い、「動機づけの堅牢性」(robustness of L2 motivation)という概念を提唱し、SAにより、動機を支える1つひとつの情意要因の影響がより強化されるだけではなく、動機を支える情意要因の数までが増えていき、その結果、L2学習へのより強い動機づけが得られるのではないか、と主張している。
前述した研究によって、確かに動機づけを支える要素間の関係性の変化については記述できたが、この変化が、「どのようにして」、そして「なぜ」生じるのかという問題までは踏み込めないままであった。そこで、第6章では、質的研究手法を用いて、この問題に取り組むことにした。分析の焦点を前述の研究で(L2動機づけへの)影響の顕著な変化が認められた(1)義務L2自己、(2)自己効力感、そして(3)L2不安に絞り、変化のプロセスを記述する事例(エピソード)を抽出し、解釈を行った。結果として、(a)SAを経て、義務L2自己がどのように理想L2自己に近い形に変化し、L2動機を支えるに至ったのか、(b)自己効力感の内容がどのように変化し、そのため、L2動機づけへの影響力がSA後に増したのか、そして(c)SA後に、どのようにL2不安が軽減し、動機づけへの負の影響が弱まったのか、という3つの個別プロセスの詳細が提示された。

Strategy for Future Research Activity

(抄録なし)

Report

(2 results)
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2013 2012 2010

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Exploring the Concept of the Ideal L2 Self in an Asian EFL Context : The Case of Japanese University Students2013

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Journal of Asian TEFL

      Volume: 10 Pages: 25-45

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Forming a clearer image of the ideal L2 self : The L2 Motivational Self System and learner autonomy in a Japanese EFL context2013

    • Author(s)
      Ueki, M., & Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 7 Issue: 3 Pages: 238-252

    • DOI

      10.1080/17501229.2013.836205

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L2 Communication Anxiety Levels in Relation to Different Communication Partners : An Empirical Study in Japanese EFL Classrooms2013

    • Author(s)
      Ueki, M.
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 15 Pages: 25-39

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the Concept of the Ideal L2 self in Asian EFL Context : The Case of Japanese University Students2013

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      The Journal of Asia TEFL

      Volume: 10 Pages: 25-45

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Forming a clearer image of the ideal L2 self : The L2 motivational self system and learner autonomy in a Japanese EFL context2013

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning and Teaching

      Volume: 7(in press)

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Validating the L2 Motivational Self System in a Japanese EFL Context : The Interplay of L2 Motivation, L2 Anxiety, Self-efficacy, and the Perceived Amount of Information2012

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 1-22

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外留学は学習者の何を変えていくのか-英語圏長期留学が学習者の情意面に与える影響を探る-2012

    • Author(s)
      植木美千子
    • Journal Title

      STEP BULLETIN

      Volume: 24 Pages: 198-209

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] L2動機を支えるものはどう変化しているのか? ―L2動機モデルの構造変化に関する質的研究―2013

    • Author(s)
      植木美千子・竹内理
    • Organizer
      第53回外国語教育メディア学会 全国研究大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学(東京都)
    • Year and Date
      2013-08-08
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生に身につけてほしい2つのチカラ2013

    • Author(s)
      植木美千子
    • Organizer
      平成24年度 兵庫県高等学校教育研究会英語部会研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫県中央労働センター(招待講演)
    • Year and Date
      2013-02-08
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Forming a clearer image of the ideal L2 self : Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context in relation to L2 learner autonomy2012

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 5^<th> Independent Learning Association Conference
    • Place of Presentation
      Victoria University of Wellington, New Zealand
    • Year and Date
      2012-09-01
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学プログラムの前・後における動機づけモデルの比較検討:多母集団パス解析を用いて2012

    • Author(s)
      植木美千子、竹内理
    • Organizer
      第52回外国語教育メディア学会 全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2012-08-07
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigating learners' decision making in mobile EFL learning : Promoting learner autonomy2010

    • Author(s)
      Ueki, M., Takeuchi, O.
    • Organizer
      The 20^<th> KOTESOL International Conference
    • Place of Presentation
      Sookmyung University, Seoul, Korea
    • Year and Date
      2010-10-16
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] Reading Stream : Intermediate2013

    • Author(s)
      竹内理、薮越知子、住政二郎、植木美千子
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] Reading Stream : Elementary2013

    • Author(s)
      竹内理、薮越知子、住政二郎、植木美千子
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 外国語教育研究ハンドブック-研究手法のより良い理解のために(第21,22章担当)2012

    • Author(s)
      編著者:竹内理、水本篤
    • Total Pages
      377
    • Publisher
      松柏社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-04-25   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi