• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

マインドリーディングのメカニズムとロールプレイの効果に関する発達的研究

Research Project

Project/Area Number 12J04681
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

古見 文一  京都大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,700,000 (Direct Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2014: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2012: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywordsロールプレイ / マインドリーディング / 転移 / 心の理論 / 児童期 / 幼児期 / 色覚異常
Outline of Annual Research Achievements

本年度は,ロールプレイがマインドリーディングに及ぼす効果の転移について検討を行った。これまでの研究では,特殊的な状況におけるマインドリーディング,及び特殊的な他者の心を読み取るマインドリーディングにおいて,それぞれに対応したロールプレイがポジティブな影響を持つことが明らかとなっている。そこで,本研究では,それぞれのロールプレイが異なるマインドリーディング状況に効果をもつかどうかを実験的に検討した。
84名の大学生を,両方ロールプレイ群,遮蔽ロールプレイ群,色ロールプレイ群,ロールプレイなし群に割り付けた。マインドリーディングを測定する課題としては,これまでの研究で用いられた遮蔽ディレクター課題,色ディレクター課題に加え,これらを合わせた混合ディレクター課題,そしてマインドリーディングを用いずに回答できる統制課題の4課題を行った。課題の前に,参加者はそれぞれの群に対応したロールプレイを用いた教示,及びロールプレイを用いない教示を受けた。
その結果,混合課題,遮蔽課題,色課題の全てにおいて,両方ロールプレイ群と色ロールプレイ群は統制群よりも有意に誤答率が低かった。また,混合課題においては遮蔽群も統制群より誤答率が低かった。
これらの結果から,色ロールプレイは遮蔽ディレクター課題にもポジティブな効果をもつことがわかり,転移が起こる可能性があることが示唆された。一方で,遮蔽ロールプレイは色ディレクター課題にポジティブな影響を持たなかったため,転移は起こらない可能性が示唆された。これらの違いは,それぞれのディレクター課題に必要な認知プロセスの違いが影響していると考えられる。今後,各ディレクター課題に必要な認知プロセスと,ロールプレイのメカニズムについてさらなる検討が必要である。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 幼児期における心の理論・実行機能とロールテイキングの関連2015

    • Author(s)
      古見文一
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 257-269

    • NAID

      120005587853

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Role-play facilitates children’s mindreading of those with atypical color perception.2014

    • Author(s)
      Furumi, F. & Koyasu, M.
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: なし Pages: 1-8

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2014.00817

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 他児の知識状態や自己の役割が幼児の発話の変化に及ぼす影響:絵本の読み聞かせ場面を用いて2014

    • Author(s)
      古見文一・小山内秀和・大場有希子・辻えりか
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 25 Pages: 313-322

    • NAID

      130005416187

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディレクター課題を用いたマインドリーディングの発達研究の展望2014

    • Author(s)
      古見文一
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 50 Pages: 467-479

    • NAID

      120005462608

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Role-play experience facilitates reading the mind of individuals with different perception2013

    • Author(s)
      Furumi, F. & Koyasu, M.
    • Journal Title

      PloS ONE

      Volume: 8 Issue: 9 Pages: e74899-e74899

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0074899

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ロールプレイ体験がマインドリーディングの活性化に及ぼす効果の発達的研究2013

    • Author(s)
      古見文一
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 24 Pages: 308-317

    • NAID

      130005100394

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 職業体験型テーマパークにおけるセールスドライバーのロールプレイ体験に伴つ2013

    • Author(s)
      古見文一
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 59 Pages: 193-206

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does experience with role play activate “mindreading” in a perspective-taking task?2012

    • Author(s)
      古見文一, 子安増生
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 83 Issue: 1 Pages: 18-26

    • DOI

      10.4992/jjpsy.83.18

    • NAID

      130002140388

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ロールプレイが心の理論の発達に及ぼす効果2015

    • Author(s)
      古見文一
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Role-play facilitates children’s mindreading of those with atypical color perception2015

    • Author(s)
      Furumi, F. & Koyasu, M
    • Organizer
      Society for Research in Child Development
    • Place of Presentation
      Pennsylvania Convention Center, Philadelphia (USA)
    • Year and Date
      2015-03-19 – 2015-03-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる色覚の他者の心の理解に及ぼすロールプレイ体験の効果2014

    • Author(s)
      古見文一・子安増生
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大人の心の理論にポジティブなロールプレイ2014

    • Author(s)
      古見文一
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Preschoolers’ ability to adapt their behaviour according to others’ knowledge.2014

    • Author(s)
      Furumi, F., Osanai, H., Oba, Y., Tsuji, E
    • Organizer
      British Psychological Society Developmental Section
    • Place of Presentation
      Hotel Casa, Amsterdam (Netherland)
    • Year and Date
      2014-09-03 – 2014-09-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる世界を生きる人々のマインドリーディング2014

    • Author(s)
      古見文一
    • Organizer
      佐賀大学医学部若手研究者講演会兼大学院講義
    • Place of Presentation
      佐賀大学(佐賀市鍋島)
    • Year and Date
      2014-02-04
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児期における他省の知識状態の理解とロールテイクの影響-心の理論との関連から-2014

    • Author(s)
      古見文一・小山内秀和・大場有希子・辻えりか
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都市左京区)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] The facilitative effect of children's role-play on reading the mind of individuals with atypical colour perception2013

    • Author(s)
      Furumi, F. & Koyasu, M.
    • Organizer
      Social Mind Meeting
    • Place of Presentation
      ヨーク, 英国
    • Year and Date
      2013-11-29
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Role-play experience activate mindreading of people with restricted color vision2013

    • Author(s)
      Furumi, F., Koyasu, M.
    • Organizer
      121st Annual Convention of the American Psychological Association
    • Place of Presentation
      ハワイコンベンションセンター(アメリカ)(発表確定)
    • Year and Date
      2013-07-31
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Role-play experience activate mindreading of people with restricted color vision2013

    • Author(s)
      Furumi, F. & Koyasu, M.
    • Organizer
      121st Annual Convention of the American Psychological Association
    • Place of Presentation
      ホノルル, アメリカ
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of role-play experience on primary school children's mindreading of people with restricted color vision.2013

    • Author(s)
      Furumi, F. & KoyEisu, M.
    • Organizer
      18th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology
    • Place of Presentation
      ブダペスト, ハンガリー
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Do executive function skills or theory of mind abilities predict preschoolers' role-playing ?2013

    • Author(s)
      Furumi, F., Osanai, H., Shimatani, T., & Yanaoka. K.
    • Organizer
      16th European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      ローザンヌ, スイス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 古見文一

    • URL

      https://sites.google.com/site/fumikazufurumihomepage/home

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/cogpsy/member/furumi.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-04-25   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi