• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Community School of Full Service Type for School Problem in USA and UK

Research Project

Project/Area Number 13574010
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section海外学術
Research Field Town planning/Architectural planning
Research InstitutionToyohashi University of Technology

Principal Investigator

WATANABE Akihito  Toyohashi University of Technology, Department of Technology, Professor, 工学部, 教授 (70042520)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HOSODA Tomohisa  Toyohashi University of Technology, Department of Technology, Research Associate, 工学部, 助手 (40324496)
Project Period (FY) 2001 – 2003
Project Status Completed (Fiscal Year 2003)
Budget Amount *help
¥5,900,000 (Direct Cost: ¥5,900,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
Fiscal Year 2002: ¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2001: ¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
KeywordsCommunity School of full service type / School Problem / Group of Service Offer / Learning Support Service / Life Support Service / Support Group Type / Service Offer Place / Service Offer Time / 家族サポート / 学校の運営形態 / 米国 / コラボレイション / チャータースクール / イヤーラウンドスクール / 学校の規模の分割 / ファミリーセンター / ファミリーサービス / 学校と地域の連携 / オルタナティブスクール / スマートスクール / スモールスクール / サスティナブルスクール
Research Abstract

This study aim to clarify the effect of decreasing the school problems on the community schools of full service type for school problems in USA and UK. We visited and got the information on the context of service to students, families and communities from 29 service groups and 47 community schools of full service type in USA and UK. The service groups and community schools of full service type are making the support services of 7 types. These service types are consisted from the learning support services and life support services for students, families and communities. The types of support groups are the group by state fund (ex. Washington State), the group by city fund (ex. St. Luis City and Denver City), the group by private fund, the group by university and the group by school fund. The context of student learning support services includes the supports of homework, reading and writing, health and medical treatment, vocational training, sports and etc., and the life support services include the offer of food, clothing, introducing house, medical treatment, social and welfare services etc.. The places of offering the services are mainly at the inside and outside of school, and family centers are used as the places of office and meeting. The time which offer services for student is mainly before school hour (inclusive of breakfast time ), a recess time for lunch, after school hour, Saturday and summer vacation. The offer time for family is mainly daytime and at night class in some case. The offer time for the community is at the daytime and nighttime. This study clarified that community schools of full service type had deceased their problems by offering many services to students, families and communities.

Report

(4 results)
  • 2003 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2002 Annual Research Report
  • 2001 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All Other

All Publications (29 results)

  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "英米の最新のコミュニティ・スチューデントサポートスクールの実態調査 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究 その5"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第22巻(掲載予定). (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "英・米の学校の学習ユニットとサスティナブルデザインに関する実態調査研究"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第22巻(掲載予定). (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "学校問題に対応するファミリーサービスセンターに関する実態調査研究 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究 その4"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻. 177-186 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "ユニット構成から見た学校規模の分割手法に関する実態調査研究 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究 その3"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻. 167-176 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代学校像-7 「先生と学生、学生同志の交流を重視」するスクールコミュニティを構成するユニットとコモン"文教施設(文部科学省監修、文教施設協会発行). 第14号. 84-94 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-6 スペシャリストスクールとフルサービススクール等による学びの充実"文教施設(文部科学省監修、文教施設協会発行). 第13号. 112-121 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe, Tomohisa Hosoda: "A study on Community and Student Support School in UK and USA. A study on Full Service School etc. responding to school problems in USA vol.5"Regional Community Facilities Planning and Design, vol.22 Architectural Institute of Japan. (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe, Tomohisa Hosoda: "A Study on Learning Unit of School Sustainable Design School in UK and USA"Regional Community Facilities Planning and Design, vol.22 Architectural Institute of Japan. vol.22. (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe, Tomohisa Hosoda: "A study on the Family Service Center responding to school problems. A study on Full Service School etc. responding to school problems in USA vol.4"Regional Community Facilities Planning and Design, vol.21 Architectural Institute of Japan. Vol.21. 177-186 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe, Tomohisa Hosoda: "A study on the dividing system of school size by the learning unit. A study on Full Service School etc. responding to school problems in USA vol.3"Regional Community Facilities Planning and Design, vol.21 Architectural Institute of Japan. Vol.21. 167-176 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe: "School Image of Reform Time at 21^<th> Century, No.7 Unit and Commons compose the school community that regards the interchanges between teacher and student, among students."Facility of Education, Science, Sports, Technology, vol.14 Ministry of Education, Science, Sports, Technology, Research Institude of Education Facilities. Vol.14. 84-94 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Akihiko Watanabe: "School Image of Reform Time at 21^<st> Century, No.6 Enrichment of Learning by Specialist School and Full Service School etc."Facility of Education, Science, Sports, Technology, vol.13 Ministry of Education, Science, Sports, Technology, Research Institude of Education Facilities. Vol.13. 112-121 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "英米の最新のコミュニティ・スチューデントサポートスクールの実態調査 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究その5"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第22巻(掲載予定). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "英・米の学校の学習ユニットとサスティナブルデザインに関する実態調査研究"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第22巻(掲載予定). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "学校問題に対応するファミリーサービスセンターに関する実態調査研究 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究その4"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻. 177-186 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "ユニット構成からみた学校規模の分割手法に関する実態調査研究 学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究その3"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻. 167-176 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-6 スペシャリストスクールとフルサービススクール等による学びの充実"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第13号. 112-121 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-7 英・米の学校の学習ユニットとサスティナブルデザイン"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第14号(掲載予定). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邊昭彦, 細田智久: "ユニット構成からみた学校規模の分割手法に関する実態調査研究学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究その3"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻(掲載予定). (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邊昭彦, 細田智久: "学校問題に対応するファミリーサービスセンターに関する実態調査研究学校問題に対応する米国のフルサービススクール等の実態調査研究その4"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻(掲載予定). (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邊昭彦, 鎌田智仁, 細田智久, 谷ロ敏和: "英国コミュニティスクールの諸室の隣接関係からみた諸室配置に関する研究"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第21巻(掲載予定). (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-4学校問題の解決にトータルに子供を支える環境をどう創るか"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第9号. 124-137 (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-3学校問題の解決にスモールスクールをどう創るか"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第6号. 94-108 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-2"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第5号. 106-119 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "学校のスケール・コモン・パートナーシップの実態調査研究 学校問題に対応する米国のフルサービス・スクール等の実態調査研究その2"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第20巻(掲載予定). (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 安藤剛, 細田智久, 鎌田智仁: "地域開放からみた英国コミュニティースクールの諸室配置に関する研究"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第20巻(掲載予定). (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦, 細田智久: "学校問題に対応する米国のフルサービス・スクール等の実態調査研究"日本建築学会・地域施設計画研究論文. 第19巻. 97-106 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-(2)"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第5号. 106-119 (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉昭彦: "21世紀・変革の時代の学校像-「地域と共に育つ学校をつくる」-"文教施設(文部科学省監修・文教施設協会発行). 第4号. 56-67 (2001)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report

URL: 

Published: 2001-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi