• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum re-development of proof curriculum in lower secondary school mathematics based on constructive systematization of propositions

Research Project

Project/Area Number 13680197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

MIYAZAKI Mikio  Shinshu University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 (10261760)

Project Period (FY) 2001 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Fiscal Year 2004: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2003: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2002: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2001: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
KeywordsLower Secondary School Mathematics / Geometry / Proof / Constructive Systematization / Curriculum
Research Abstract

The aim of research is to re-develop proof curriculum of lower secondary school mathematics from the point of constructive systematization of propositions.
The followings have done toward achieving this purpose.
■Necessary activities based on the relationship between geometry and space were specified.
■The aspects of investigative activity of universality of basic propositions for deduction in a local quasi-system were specified.
■The theoretical levels of students' recognition on the relationship between a local quasi-system and their real world were developed.
■The conceptual framework to understand students' recognition on the establishment of universality of propositions by empirical approaches.

Report

(5 results)
  • 2004 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2003 Annual Research Report
  • 2002 Annual Research Report
  • 2001 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2004 2003 2002 Other

All Journal Article (6 results) Book (1 results) Publications (6 results)

  • [Journal Article] 学校数学図形領域における,実験・実測による命題の全称性の確立に関する研究:「現実主義」と「素朴な予定調和」の間における,内的ゆらぎの実相2004

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 28

      Pages: 543-544

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学図形領域における論証に関する研究:命題の局所的組織と現実の関係についての子どもの認識状態の設定2004

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第37回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 457-462

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学において,生徒が証明の発見機能を活用するための諸条件に関する研究2003

    • Author(s)
      宮崎 樹夫
    • Journal Title

      科学教育研究(日本科学教育学会) 26・5

      Pages: 358-369

    • NAID

      110002705891

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] Conditions to Use the Discovery Function of Proof in Lower Secondary School Mathematics2003

    • Author(s)
      MIYAZAKI, M.
    • Journal Title

      26(5)

      Pages: 358-369

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 局所的準体系で演繹の基になる命題の正しさを探る活動-中学校数学の図形領域における活動の諸相と価値-2002

    • Author(s)
      宮崎 樹夫
    • Journal Title

      筑波数学教育研究 21

      Pages: 21-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] Investigative Activity of Truth of Basic Propositions for Deduction in a Local Quasi-system : Its Aspects in Geometry of Junior High-school Mathematics2002

    • Author(s)
      MIYAZAKI, M.
    • Journal Title

      Tsukuba Journal of Mathematics Education 21

      Pages: 21-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Book] 自ら調べ判断する力を育てる授業を創る(清水静海,根本博他編)「CD-ROM版中学校数学科教育実践講座 理論編 考えることの楽しさ,面白さが分かる数学教育」視点と評価2003

    • Author(s)
      宮崎 樹夫
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      ニチブン
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "中等学校数学の図形領域カリキュラム開発研究の方向性:命題の自立的な組織化の視点から"筑波数学教育研究. 23(未定). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "学校数学図形領域における,実験・実測による命題の全称性の確立に関する研究:子どもの内的ゆらぎをとらえるための概念枠組みの構築"第27回日本科学教育学会年会論文集. 347-348 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "学校数学図形領域におけるカリキュラム開発に関する研究:非ユークリッド幾何成立過程における高度な経験主義に着目して"日本数学教育学会 第36数学教育論文発表会論文集. 529-530 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "数学教育における証明の諸機能に関する大局的な研究課題"日本数学教育学会 第36数学教育論文発表会論文集. 216-219 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "中学校数学において,生徒が証明の発見機能を活用するための諸条件に関する研究"科学教育研究(日本科学教育学会). 26・5. 358-369 (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 宮崎 樹夫: "局所的準体系で演繹の基になる命題の正しさを探る活動-中学校数学の図形領域における活動の諸相と価値-"筑波数学教育研究. 21(未定). (2002)

    • Related Report
      2001 Annual Research Report

URL: 

Published: 2001-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi