• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Functions of Written Language as Teaching-Learning Media

Research Project

Project/Area Number 14510302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

SOEDA Haruo  Osaka City University, Graduate School of Literature and Human Sciences, Associate professor, 大学院・文学研究科, 助教授 (30244627)

Project Period (FY) 2002 – 2003
Project Status Completed (Fiscal Year 2003)
Budget Amount *help
¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2003: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2002: ¥300,000 (Direct Cost: ¥300,000)
Keywordswritten language / oral language / learning / teaching / Japan US comparison / blackboard / notebook / media
Research Abstract

An analysis,index for written language used as teaching-learning media has been developed Classroom interactions of four mathematics classes(two from Japanese and two from the US) video recorded (TIMSS video) are divided into five second units. Each unit is encoded from the following viewpoints. (a)whether a teacher uses oral language in communication, (b)whether a teacher uses written language in communication, (c)whether students use oral language in communication, (d)whether a teacher uses written language for helping students' oral communication, (e)whether students uses written language in communication. Findings are : Japanese teachers use blackboards twice times as American teachers ; Japanese teachers use blackboards when students speak ; the analysis index developed in this research proved to be an effective tool for international comparative research in classroom communication.

Report

(3 results)
  • 2003 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2002 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All Other

All Publications (10 results)

  • [Publications] 添田 晴雄: "教授・学習メディアとしての板書等と音声言語使用からみた授業文化比較の試み-TIMSS日米数学授業ビデオを手がかりに-"人文研究(大阪市立大学大学院文学研究科). 第54巻 第3分冊. 89-111 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 添田 晴雄: "教育の多様化・個性化政策の実践方略としての学校文化改善-米国ジョージア州のチャーター・スクール3校の事例から-"平成13年度〜平成15年度科学研究費補助金(基盤研究(A)(1))研究成果報告書(研究代表者 望田研吾)『中等学校の多様化・個性化政策に関する国際比較研究』. 163-176 (2004)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 添田 晴雄: "チャーター・スクールにおける学校文化と指導資質向上-米国ジョージア州カウィータ郡CECにおける聞き取り調査-"教育学論集(大阪市立大学大学院文学研究科教育学教室). 第29号. 51-61 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Haruo Soeda: "An Attempt of Comparative Study of Classroom cultures from a Viewpoint of Written language as a Teaching-Learning Media : Using TIMSS Japan-US Mathematics Video"JINBUN KENKYU Studies in the Humanities Bulletin of the Graduate Scholl of Literature and Human Sciences (Osaka City University). 54-3. 89-111 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Haruo Soeda: "School Culture Development as Practical Strategies of Distinctive Unique Education"International Comparative Studies on Educational Policy for Distinctive Unique Secondary Schools. 163-176 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] Haruo Soeda: "School Culture and Improvement of Teaching at a Charter School : An Interview at CEC of Coweta County in Georgia, U.S.A."KYOIKUGAKU RONSHU : STUDIES IN EDUCATION. No.29. 51-61 (2003)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2003 Final Research Report Summary
  • [Publications] 添田 晴雄: "教授・学習メディアとしての板書等と音声言語使用からみた授業文化比較の試み-TIMSS日米数学授業ビデオを手がかりに-"人文研究(大阪市立大学大学院文学研究科). 第54巻第3分冊. 89-111 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 添田 晴雄: "教育の多様化・個性化政策の実践方略としての学校文化改善-米国ジョージア州のチャーター・スクール3校の事例から-"平成13年度〜平成15年度科学研究費補助金(基盤研究(A)(1))研究成果報告書(研究代表者 望田研吾)『中等学校の多様化・個性化政策に関する国際比較研究』. 163-176 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 添田 晴雄: "チャーター・スクールにおける学校文化と指導資質向上-米国ジョージア州カウィータ郡CECにおける聞き取り調査-"教育学論集(大阪市立大学大学院文学研究科教育学教室). 第29号. 51-61 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 添田 晴雄: "教育の多様性・個性化政策の実践方略としての学校文化改善-米国ジョージア州チャーター・スクール2校の事例-"中等学校の多様化・個性化政策に関する国際比較研究(平成13-15年度科学研究費補助金(基盤研究(A) (1))中間報告書(研究代表者 望田研吾). 209-244 (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report

URL: 

Published: 2002-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi