• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

認知行動記述と眼球運動解析に基づくグラフィックデザインにおける認知タスク分析技法

Research Project

Project/Area Number 14780349
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field 社会システム工学
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

青木 洋貴  東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 助手 (00322090)

Project Period (FY) 2002 – 2003
Project Status Completed (Fiscal Year 2003)
Budget Amount *help
¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Fiscal Year 2003: ¥2,300,000 (Direct Cost: ¥2,300,000)
Fiscal Year 2002: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords印刷広告制作プロセス / グラフィックデザイナー / コンセプト具現化段階 / 認知タスク分析 / プロトコル分析 / 眼球運動解析
Research Abstract

本年度は,前年度に構築した認知タスク分析技法を用い,実際のグラフィックデザインの作業に適用し,以下のような成果を得た.
1.広告制作実験による検証
複数の実際に業務に携わるデザイナーを用い広告制作実験を行い,構築した分析技法を適用することで内的な思考プロセスおよび評価プロセスのパターンを分析した.スケッチの有無,およびデザインの困難度をコントロールした広告制作実験を行った.得られたデータに対して解析を行った結果,作業前に行うスケッチにより,続くコンセプトの具現化段階において広告のデザイン要素間での意味的なつながりに関する思考を促進する可能性を,示唆として得た.
2.分析技法の問題点抽出と発展
広告制作プロセスの分析手順を発展させ,分析対象を視覚に基づく作業プロセスまで拡張することを目指した.ここで行う拡張に伴い明らかとなる問題点および限界をまとめることで,本分析技法を他の分野における専門的技能を有するエキスパートからのノウハウの抽出を目的として用いる場合の指針を得た.
3.研究成果のまとめ
一連の研究により得られた成果を総合しまとめるとともに,構築した分析技法の特徴ならびに限界について整理した.また,関連するテレビコマーシャル視聴プロセス分析法との対応を整理した.ここまでの成果について,国内外の研究者からの幅広い意見を得て今後の研究の参考とするために,本研究に密接に関連する国際会議,および国内学会にて研究発表を行った.

Report

(2 results)
  • 2003 Annual Research Report
  • 2002 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All Other

All Publications (9 results)

  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "視聴意図に基づくテレビコマーシャル視聴プロセスの分析方法"人間工学. 40(1)(To appear). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki, Kenji Itoh: "Analysis of information acquisition processes during reading of print advertisements in conjunction with television commercials based on eye movement data"Abstract Proceedings of the 12^<th> European Conference on Eye Movements. (Poster Session). (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki: "Task analysis method of advertising design process using computer media based on cognitive behaviour description and eye tracking technique"Proceedings of the 10^<th> International Conference on Human-Computer Interaction. 3. 397-401 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "意図に基づくテレビコマーシャル視聴プロセスの分析"日本経営工学会春季研究大会予稿集. 90-91 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "行動記述に基づく印刷広告レイアウト作業の分析"日本経営工学会秋季研究大会予稿集. 80-81 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴: "印刷広告の制作における創造的タスクの分析"平成14年度日本経営工学会秋季研究大会予稿集. 254-255 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "情報獲得量および方略に基づくテレビ広告の印刷広告閲読に与える影響分析"日本人間工学会第43回大会講演集. 482-483 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] 青木洋貴, 伊藤謙治: "情報獲得量および方略に基づくテレビ広告の印刷広告閲読に与える影響分析"日本経営工学会論文誌. 53・5. 397-409 (2002)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report
  • [Publications] Hirotaka Aoki: "Task Analysis Method of Advertising Design Process Using Computer Media Based on Cognitive Behaviour Description and Eye Tracking Technique"Proceedings of the 10^<th> International Conference on Human-Computer Interaction. (To appear). (2003)

    • Related Report
      2002 Annual Research Report

URL: 

Published: 2002-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi