• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本の幼児教育における「ハーフ」の子どもとその家庭の経験に関する研究

Research Project

Project/Area Number 14F04758
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section外国
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

七木田 敦  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (60252821)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) BURKE RACHAEL  広島大学, 教育学研究科(研究院), 外国人特別研究員
BURKE Rachael  広島大学, 教育学研究科(研究院), 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2014-04-25 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2015: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2014: ¥400,000 (Direct Cost: ¥400,000)
Keywordsハーフ / 幼児教育 / 家庭教育 / 海外 / 多文化共生 / 外国にルーツを持つ子ども / 家族
Outline of Annual Research Achievements

日本の典型的な幼稚園の一日を映像化するビデオを作成し、これを見ることでの「ハーフ」家庭の反応を、映像エスノグラフィーという手法で(Burke,2013;Burke&Duncan,2015)で分析する。映像エスノグラフィーによる保育の分析の研究は、JosephTobinの研究Preschoolinthreecultures(三っの文化における就学前教育)で知られ、多くの知見をもたらしている。(1)研究の内容 具体的には次の2つの研究を実施した。①公立幼稚園、保育所における保育の内容を含むビデオ作成のための観察 ②「ハーフ」の幼児を育てる家庭(父親、母親、きょうだい)(広島県呉市、東広島在住の)10家族へのインタービュー
(2)研究の実施場所及び実施時期①公立幼稚園、保育所でのビデオ作成(東広島市内での幼稚園、保育所(6-7月) ②「ハーフ」の幼児を育てる家庭でのビデオ視聴と意見聴取(7月一8月)(3)協力者1人当たりの所要時間(質問紙調査の場合は項目数も)「ハーフ」の幼児を育てる家庭でのビデオ視聴と意見聴取について会話・反応をボイスレコーダーで記録した。また聴取にあたっては、フォーカス・グループインタビューの手法を用い、「父親、母親の国籍」、「文化的背景」、「用いる言語」、「子育ての内容にっいて」、「日木での生活」、の状況をふまえ、日本の幼児教育をどのように捉えているのか聞き出した。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Otago University(New Zealand)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Embodying a multi-cultural society?: Mixed-race (hafu) children in Japanese early childhood education.2016

    • Author(s)
      Burke, R.S.
    • Journal Title

      Eds. Bianca Maria Pirani & Thomas Spence Smith. Cambridge Scholars Publishing: Newcastle upon Tyne.

      Volume: 4 Pages: 16-19

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Searching for the whole: Hafu children’s experiences of Japanese early childhood education.2015

    • Author(s)
      Atsushi Nanakida and Burke Rachael
    • Organizer
      Asia and Education Conference,
    • Place of Presentation
      Otago University, Dunedin, NZ,
    • Year and Date
      2015-12-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] NZ ECE: Linking skills, knowledge and attitude.2015

    • Author(s)
      Atsushi Nanakida and Burke Rachael
    • Organizer
      Japanese Society for the Education of Young Children (JSEYC) Conference,
    • Place of Presentation
      Showa Women’s University, Tokyo,
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Hafu children and families’ experiences of Japanese early childhood education.2015

    • Author(s)
      Atsushi Nanakida and Burke Rachael
    • Organizer
      Asian Conference on Education (ACE).
    • Place of Presentation
      Kobe
    • Year and Date
      2015-10-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hafu children's experience of Japanese early childhood education2015

    • Author(s)
      Rachael Burke
    • Organizer
      JAPAN’S NEW IMMIGRANTS: CAPTURING THE CHANGING ETHNO-SCAPE IN A GLOBALIZING SOCIETY
    • Place of Presentation
      Institute of Asia-Pacific Studies, Waseda University, Tokyo
    • Year and Date
      2015-02-12 – 2015-02-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2015-01-22   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi