• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

児童期の教室における感情的足場かけ:実践過程と帰結の検討

Research Project

Project/Area Number 14J12517
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Educational psychology
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

利根川 明子  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2014-04-25 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords感情的足場かけ / 学級風土 / 感情的風土 / 感情表出 / 小学校 / 児童 / 学級 / 教師 / 感情
Outline of Annual Research Achievements

今年度は,以下2つの課題について研究ならびに成果発表を行った。
学級での児童の感情表出と教師・仲間からの感情サポートが児童の学級適応にもたらす効果を検討することを目的として,小学校4・5・6年生の児童と学級担任教諭を対象とする質問紙調査を行った。その結果,(1)学級でのポジティブ感情表出の多さは,学級適応感の高さを予測し,いざこざ行動の少なさを予測すること,(2)学級でのネガティブ感情の表出の多さは,学級適応感の低さ,いざこざ行動の多さを予測すること,(3)教師からの感情サポートの知覚は,学級適応感の高さを予測すること,(4)仲間からの感情サポートの知覚は,学級適応感の高さを予測すること,(5)ポジティブ感情の表出と仲間からの感情サポートの間には,学級適応感に対する交互作用が見られることが明らかになった。
また,感情サポートの学級間差とその効果について検討するため,小学校4・5・6年生の児童と学級担任教諭を対象とする質問紙調査をもとに分析を行った。その結果,(1)児童評定による教師・仲間からの感情サポートの得点には有意な学級間差があること,(2)児童評定による教師からの感情サポート得点の学級集計値と教師評定による感情サポート得点の間には弱い正の関連が見られること,(3)学級の感情サポート(児童評定・教師評定)得点の高さと児童のポジティブ感情表出得点,学級適応感得点の間には中程度から高い正の関連が見られることが明らかになった。
従来の研究では,教師による感情的足場かけ及び学級内の感情的な雰囲気(感情的風土)が児童の学習や対人関係における適応性に及ぼす効果に関して,児童側の要因と学級全体の要因との交互作用について未検討であった。本研究から得られた結果は,研究の発展性に加え,教育現場への還元が期待できるものであり,大きな意義があると考える。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 教育文脈で育まれるコンピテンス:学習意欲をめぐる議論と測定2017

    • Author(s)
      利根川明子
    • Journal Title

      非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する調査報告書(国立教育政策研究所)

      Volume: なし Pages: 168-176

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童期・青年期における社会情緒的コンピテンスの様相2017

    • Author(s)
      石井佑可子・本島優子・榊原良太・武藤世良・川本哲也・河本愛子・村木良孝・利根川明子
    • Journal Title

      非認知的(社会情緒的)能力の発達と科学的検討手法についての研究に関する調査報告書(国立教育政策研究所)

      Volume: なし Pages: 257-275

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Relations Between Emotional Expression and Subjective Adjustment to the Classroom2016

    • Author(s)
      利根川明子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 569-582

    • DOI

      10.5926/jjep.64.569

    • NAID

      130005310221

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of an implicit internal working model on attachment in information processing assessed using Go/No-Go Association Task2015

    • Author(s)
      藤井勉・上淵寿・山田琴乃・斎藤将大・伊藤恵里子・利根川明子・上淵真理江
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 86 Issue: 2 Pages: 132-141

    • DOI

      10.4992/jjpsy.86.14012

    • NAID

      130005083918

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教室における児童の感情表出と学業適応:学級レベルの効果に着目した検討2016

    • Author(s)
      利根川明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授学習場面における学習者の感情の機能性(シンポジウム「情動知性:多層アプローチからの考察」話題提供)2016

    • Author(s)
      利根川明子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教授学習場面における学習者の感情の機能性(シンポジウム「情動知性:多層的アプローチからの考察」話題提供)2016

    • Author(s)
      利根川 明子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道,札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] How emotional experiences and expressions in classroom affect class-level subjective adjustment?2015

    • Author(s)
      Akiko Tonegawa
    • Organizer
      17th ECDP (European Conference on Developmental Psychology)
    • Place of Presentation
      Braga (Portugal)
    • Year and Date
      2015-09-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How children's emotional experience and expression in classroom affect their classroom adjustment?2015

    • Author(s)
      Akiko Tonegawa
    • Organizer
      ISRE2015 (Conference of the International Society for Research on Emotion)
    • Place of Presentation
      Geneve (Switzerland)
    • Year and Date
      2015-07-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情動制御の発達:生涯発達を軸に(シンポジウム・企画)2015

    • Author(s)
      利根川 明子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都,文京区)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室における児童の感情経験と感情表出:学級間差と学級適応感への効果の検討2015

    • Author(s)
      利根川 明子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都,文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室の「感情的文化」とその構成員としての教師・ 児童(シンポジウム「感情的実践:溢れ出す感情と教育はどのように向き合うべきか」・話題提供)2014

    • Author(s)
      利根川 明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県,神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室における教師の感情経験と感情表出:教室内・外の感情経験の差異と連関に着目した検討2014

    • Author(s)
      利根川 明子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県,神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] How children’s emotional experience and expression in classroom affect relationships and learning.2014

    • Author(s)
      Akiko Tonegawa
    • Organizer
      ICAP2014(28th International Conferrence of Appried Psychology)
    • Place of Presentation
      Paris(France)
    • Year and Date
      2014-07-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-01-22   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi