• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

インストラクショナルデザインのための「先人の知」リポジトリの構築

Research Project

Project/Area Number 15020237
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section Humanities and Social Sciences
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

稲葉 晶子  大阪大学, 産業科学研究所, 助手 (10304049)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 溝口 理一郎  大阪大学, 産業科学研究所, 教授 (20116106)
平田 謙次  (学)産業能率大学, 総合研究所HRM研究センター, 上級研究員
Project Period (FY) 2003 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥6,800,000 (Direct Cost: ¥6,800,000)
Fiscal Year 2004: ¥3,600,000 (Direct Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2003: ¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Keywordsインストラクショナルデザイン / オーサリング / 授業設計 / デザインパターン / 学習理論 / リポジトリ / オントロジー
Research Abstract

本研究は、協調学習のインストラクショナルデザインを支援する環境の整備を目的とする。昨今、ITを活用したコミュニケーションツールやシミュレーション、実験ツールなどが数多く開発されている。しかし、教師が自分の授業設計意図に適したツールを選び、組み合わせて実際の授業に活用することは困難である。そこで、教師がITを活用した学習プロセスと学習環境(どのソフトウェアをどのタイミングで誰が使うか)を設計することを支援する。昨年度構築した「先人の知」リポジトリ(物理学における協調学習プロセスを構成する部品の典型的な組み合わせを抽出し、パターンとして蓄積したもの)を踏まえて、本年度は、リポジトリ活用機能の充実や、ユーザが新たに実践事例を蓄積するための機能の拡充をはかった。
H16-1実践事例をリポジトリに登録する機構の開発
熟練教師が行った授業実践、他者の授業実践、自己の授業実践なども、学習理論に基づく設計パターンと同様にリポジトリに登録できるような機構を開発した。これにより、実践事例の蓄積、再利用、比較、検討、分析、評価等が可能になった。プロトタイプの構築には現有機器を用い、その後外注し、平成14年度に開発した設計インタフェイスならびに平成15年度に開発した「先人の知」リポジトリとの連携をとった。
H16-2知識・スキルの育成モデルに基づく、推奨パターン提示機能の開発
教師が授業設計を行う際に、知識やスキルの育成モデルに基づいて、推奨モデルを提示する機能を設計した。例えば、教師が学習者に自己表現スキルの育成をさせたいと考えた場合に、そのために有効な学習環境(ツールの組み合わせ)や課題の候補を選択する仕組みは設計したが、具体的に推奨するための検索キューやタイミング等が未検討であり、開発には至らなかった。
H16-3設計インタフェイス、リポジトリ参照・カスタマイズ機構、リポジトリ登録機構の統合
これまでに開発したシステムを統合し、相互の連携をとった。ユーザビリティの向上とパッケージ化、バグフィックスのため、外注し、操作性の向上を図った。

Report

(2 results)
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2004 Other

All Journal Article (3 results) Book (1 results) Publications (3 results)

  • [Journal Article] Learning Design Palette : An Ontology-aware Authoring System for Learning Design2004

    • Author(s)
      Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE2004)

      Pages: 597-607

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] EASE : Evolutional Authoring Support Environment2004

    • Author(s)
      Aroyo, L, Inaba, A., Soldatova, L., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the seventh International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2004)

      Pages: 140-149

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learners' Roles and Predictable Educational Benefits in Collaborative Learning2004

    • Author(s)
      Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the seventh International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2004)

      Pages: 285-294

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Book] 確かな学力を育てるITの先進的な教育利用2004

    • Author(s)
      稲葉晶子(第6章3節分担執筆)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] Inaba, A., Ikeda, M., Mizoguchi, R.: "What Learning Patterns are Effective for a Learner's Growth? - An ontological support for designing collaborative learning"Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2003). 219-226 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Kayashima, M., Inaba, A.: "Towards Helping Learners Master Self-Regulation Skills"Supplementary Proceedings of the International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED2003). 602-614 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 稲葉晶子, 大久保亮二, 池田満, 溝口理一郎: "協調学習におけるインタラクション分析支援システム"情報処理学会論文誌. vol.44, no.11. 2617-2627 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2018-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi