• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of culture stereo type and intercultural tolerance of teachers and volunteers of Japanese

Research Project

Project/Area Number 15520336
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHIROSHIMA UNIVERSITY

Principal Investigator

KURACHI Akemi  Hiroshima University, Grad.Sch.of Education, Professor, 大学院・教育学研究科, 教授 (00197922)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OHAMA Ruiko  Hiroshima University, Grad.Sch.of Education, Assistant Professor, 大学院・教育学研究科, 助教授 (20122591)
Project Period (FY) 2003 – 2005
Project Status Completed (Fiscal Year 2005)
Budget Amount *help
¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
Fiscal Year 2005: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2004: ¥400,000 (Direct Cost: ¥400,000)
Fiscal Year 2003: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Keywordsinformation change / culture stereotype / tolerance / teacher training / different culture education / U.S.A. / Germany / England / 多文化主義 / 多文化理解能力 / 日本語教師 / ボランティア / 異文化間トレランス / 半構造的インタビュー / エスノグラフィック・インタビュー / 質問紙調査 / 多文化共生の教育
Research Abstract

Though there are many factors to make cultural mutual understanding difficult, there are two indispensable requisites for us to attain it, that is, to be free from culture stereo-type and to clear cultural intolerance.
The interest of our research is to find the relationship between these two abilities. In 17 fiscal year, (1)we have tried to clarify the notion of cultural intolerance, (2)we have gathered information from advanced nations in Europe and America, about what and how we can do in the classroom to leave culture stereotypes and to have cultural tolerance, (3)we have done ethnographic and/or half-organized interviews to teachers of Japanese and volunteers who seem to be free from culture stereotypes in higher level.
As the result of analysis of the data gathered from these three research procedures, we have found the fact that awareness to culture stereotypes and the capacity for tolerance to different culture are related.

Report

(4 results)
  • 2005 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2006 2005 2004 Other

All Journal Article (9 results) Book (2 results) Publications (4 results)

  • [Journal Article] カルチャー・ステレオタイプからの脱却2006

    • Author(s)
      倉地暁美
    • Journal Title

      大学論集 37

      Pages: 149-165

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] Freedom from Culture stereo-types : a Micro-ethnography of a University Teacher of Japanese as a second Language.2006

    • Author(s)
      Akemi, Kurachi
    • Journal Title

      Research in Higher Education No.37

      Pages: 149-165

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] Education across diverse cultures and related fields.2006

    • Author(s)
      Akemi, Kurachi
    • Journal Title

      Three-A-Network (It is being printed)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 日本語教師とボランティアのカルチャー・ステレオタイプに関する調査研究2005

    • Author(s)
      倉地暁美
    • Journal Title

      広島平和科学 27

      Pages: 117-135

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] Research on Cultural Stereotypes of Japanese Teachers & Volunteers.2005

    • Author(s)
      Akemi, Kurachi
    • Journal Title

      Hiroshima Peace Science No.27

      Pages: 117-135

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 日本語教師とボランティアのカルチャーステレオタイプに関する調査研究2005

    • Author(s)
      倉地暁美
    • Journal Title

      広島平和科学 27

      Pages: 117-135

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] カルチャー・ステレオタイプの危険性・逓減の必要性を認識しない教師とボランティアに関する分析2004

    • Author(s)
      倉地 曉美
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科日本語教育学専攻紀要 Vol.14

      Pages: 9-15

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人学習援助者のカルチャー・ステレオタイプ逓減に関する研究2004

    • Author(s)
      倉地 曉美
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科リサーチオフィス共同研究プロジェクト報告書 Vol.2

      Pages: 181-196

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] カルチャー・ステレオタイプの問題性に対する認識を持った教師とボランティアの反応2004

    • Author(s)
      倉地 曉美
    • Journal Title

      国際化情報化社会における日本語教師養成システムの開発研究

      Pages: 67-78

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Book] 多文化間の教育と近接領域2006

    • Author(s)
      倉地暁美
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2005 Final Research Report Summary
  • [Book] 多文化間の教育と近接領域

    • Author(s)
      倉地曉美編著
    • Publisher
      スリーエーネットワーク(発表予定)
    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] 倉地暁美: "カルチャー・ステレオタイプの危険性・逓減の必要性を確認しない教師とボランティアに関する分析"日本語教育研究(広島大学). 14(印刷中). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 倉地暁美: "カルチャー・ステレオタイプの問題性に対する認識を持った教師とボランティアの反応"国際化・情報社会における日本語教師養成システムの開発研究. (印刷中). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 倉地暁美: "カルチャー・ステレオタイプの問題性を認識している教師と認識していない教師に関する比較考察"広島大学大学院教育学研究科リサーチ・オフィス共同研究プロジェクト報告書. (印刷中). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 大浜るい子: "カルチャー・ステレオタイプの低減に向けて -個別聞き取り調査の報告"広島大学大学院教育学研究科リサーチ・オフィス共同研究プロジェクト報告書. (印刷中). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi