• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Curricula of Interdisciplinary Education

Research Project

Project/Area Number 15530609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  National Institute for Educational Policy Research, Senior Researcher, 総括研究官 (70196559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARIMOTO Masahiro  National Institute for Educational Policy Research, Senior Researcher, 総括研究官 (80193093)
MATSUO Tomoaki  National Institute for Educational Policy Research, Chief Researcher, 総括研究官 (80320993)
TAKAURA Katsuyoshi  National Institute for Educational Policy Research, Director Researcher, 部長 (40110093)
SHONO Kinzo  Hakuo University, Professor, 教授 (10187510)
SHONO Keiko  University of Kagoshima, Professor, 教授 (10315385)
Project Period (FY) 2003 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥3,700,000 (Direct Cost: ¥3,700,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2003: ¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
KeywordsInterdisciplinary Education / Reflection of Lessons / Internal Necessity / Holistic Educational Curriculum / Daily Life / Current Topics / Motivation / Distance between Motivation and Mind / ホリスティックな教材開発 / 学習意欲と児童生徒の心理的距離 / 日常生活、産業(資品・技術)・社会(職業)・人間との関連 / 内的必然性 / 学習意欲 / 授業リフレクション / 総合的な学習 / 授業分析 / 振り返り / 内的必要性
Research Abstract

This study is based on the research of curricula of interdisciplinary education 2003-2004. The aim is developing curricula utilized internal necessity of children for their learning achievement. The curricula contain that topics which current affairs children are likely to have interest. At schools, the curricula was tested and re-tested practically. In addition, method which enables to measure the achievement of interdisciplinary Education-Reflection of Lessons- was developed.
The result insists that motivation of children is not raised unless children have realization of usefulness on lesson topics. On the basis of that, this study developed and formed curricula which comprehend topics connected with daily life, new technology, products, and current topics. This curricula are for the style of lessons where children can have independency.
Additionally, the measurement, Reflections of Lessons enables teachers to reflect their lessons. Their feedback tells that children have interest on current topics have motivation on learning.

Report

(3 results)
  • 2004 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2005 2004 Other

All Journal Article (20 results) Book (2 results) Publications (6 results)

  • [Journal Article] 子どもと親との関係の見直し-中学校「総合的な学習の時間」における「高齢者福祉教育」を題材にして-2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      家庭教育研究(日本家庭教育研究) 第10号

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 学力向上に資する学習意欲を喚起する教材・単元開発の視点とその実際(1)2005

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 児童の学習意欲を喚起する教材・単元開発の試み-小学校6年算数の「体積」の学習を中心として-2005

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 中学校社会科歴史教育における学習意欲を喚起する教材。単元開発の試み2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • NAID

      40007371449

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 特別活動と総合的な学習の時間・道徳との関連的な指導に関する研究-関連的な指導の共通性と独自性に着目した単元づくりの試み-2005

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      『日本特別活動学会紀要』日本特別活動学会 第13号

      Pages: 53-64

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもと親との関係の見直し-中学校「総合的な学習の時間」における「高齢者福祉教育」を題材にして-2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      『家庭教育研究』日本家庭教育研究 第10号

      Pages: 11-20

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学力向上に資する学習意欲を喚起する教材・単元開発の視点とその実際(1)2005

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『教材学研究』日本教材学会 第16巻

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の学習意欲を喚起する教材・単元開発の試み-小学校6年算数の「体積」の学習を中心として-2005

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      『教材学研究』日本教材学会 第16巻

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校社会か歴史教育における学習意欲を喚起する教材。単元開発の試み2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      『教材学研究』日本教材学会 第16巻

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別活動の実践研究は今後どうあるべきか2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本特別活動学会会報 第37号

      Pages: 9-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 学習意欲を喚起する教材・単元開発を-学力向上のために-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『教育新聞』のオピニオンとして 12月23日

      Pages: 1-1

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 特別活動と総合的な学習の時間・道徳との関連的な指導に関する研究-関連的な指導の共通性と独自性に着目した単元づくりの試み-2004

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要(日本特別活動学会) 第13号

      Pages: 53-64

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] 特別活動・総合的な学習の時間・道徳との関連的なカリキュラム開発2004

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 33-33

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別活動を分析解釈する枠組みの開発-授業リフレクションの特別活動への適用可能性-2004

    • Author(s)
      下田好行, 鈴木樹
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 34-34

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 親の子育てに関する悩みとその解決法(1)2004

    • Author(s)
      下田好行, 碓井幸子
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 6-7

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもと親との関係の見直し-中学校「総合的な学習の時間」における「高齢者福祉教育」を題材として-2004

    • Author(s)
      下田好行, 保科潔
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 8-11

    • NAID

      40015249520

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習意欲を喚起する教材・単元開発の視点(1)-児童生徒の内的必要感・内的関係性に焦点をあてて-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 53-53

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校国語科短歌・俳句の学習について-学習意欲を喚起する教材・単元開発の試み-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 54-54

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校6年算数「体積」の学習における児童の学習意欲を喚起する教材・単元開発の試み-学習内容と日常生活の関わりに着目して-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 55-55

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校社会か歴史教育における学習意欲を喚起する教材開発の工夫-なぜ、聖武天応は生活に苦しむ農民を使って16mもの大仏を作ったのだろうか-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      (研究発表)

      Pages: 56-56

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習における学習者の認識の深まりを促す教育内容・方法の開発研究-学習者の内的必然性の喚起と振り返り活動を手がかりとして-2005

    • Author(s)
      下田好行(研究代表)他16名
    • Total Pages
      146
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Book] 総合的な学習における学習者の認識の深まりを促す教育内容・方法の開発研究-学習者の内的必然性の喚起と振り返り活動を手がかりとして-2005

    • Author(s)
      下田好行(研究代表)他16名
    • Total Pages
      146
    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] 下田好行: "総合的な学習における授業リフレクションの実際(1)-「思いやりと支え合い」の授業を通して-"教材学研究(日本教材学会). 第15巻. (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 保科潔, 下田好行: "総合的な学習を中心とした中学校福祉教育のカリキュラム開発"教材学研究(日本教材学会). 第15巻. (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 百瀬光一, 下田好行: "道徳と総合的な学習の時間・特別活動との関連的カリキュラムの開発研究-「思いやりと支え合い」の主題を通して-"道徳教育論集(日本道徳基礎教育学会). 第7号. (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 保科潔, 下田好行: "知的理解学習と体験活動の融合的方法に基づいた福祉教育カリキュラムの実際"道徳教育論集(日本道徳基礎教育学会). 第7号. (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 下田好行(研究代表): "総合的な学習における学習者の認識の深まりを促す教育内容・方法の開発研究-学習者の内的必然性の喚起と振り返り活動を手がかりとして-"平成15年度科学研究費補助金(基盤研究C2)研究成果報告書(第1次). (2002)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 長谷川栄, 下田好行, 他6名: "総合学習とその学力評価"平成15年度科学研究費補助金基盤研究B1(「総合的学習の時間」のための新評価モデルの提案と実証-探求者としての子ども形成-)研究成果報告. 90 (2002)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi