• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study of Curriculum and Performance Assessment Reffering to a Survey of Elementary School 'English Activities.'

Research Project

Project/Area Number 15530612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

WATANABE Kanji  National Institute for Educational Policy Research, Chief researcher, 教育課程研究センター・基礎研究部, 総括研究官 (60096675)

Project Period (FY) 2003 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥2,900,000 (Direct Cost: ¥2,900,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
KeywordsEnglish education in elementary schools / English Activities / Actual conditions of elementary school ‘English Activities' / Criteria of ‘English Activities' / 小学校英語の実態 / 小学校英語の評価規準
Research Abstract

Aims of research : Developing criteria of the school curriculum in ‘English Activities'. reffering to a survey of the actual conditions of elementary school ‘'English Activities.'
According to the 2006 MEXT sucvey, about ninety percent of public elementary schools have implemented their English education ; however, you can see some different conditions in each school. It is mainly because of most schools do not have their own criteria of their school curriculum. Therefore, you could say that they have not carried out their accountability of the results of ‘English Activities' based on the criteria. The group has done the following practical study which would be of great use to improve the bad conditions.
(1) Setting up the aim, content and criteria of ‘English Activities.'
(2) Developing useful materials related the aim, content and criteria above.

Report

(3 results)
  • 2004 Annual Research Report   Final Research Report Summary
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2005 2004 Other

All Journal Article (7 results) Publications (7 results)

  • [Journal Article] どうする?小学校英語-目標-活動-評価規準の三位一体に拠る英語活動を!2005

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.51-1

      Pages: 40-40

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-これからの小学校英語活動の方向性2004

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.50-3

      Pages: 53-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-英語が使える人材育成プランと義務教育の到達目標2004

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.50-5

      Pages: 63-63

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-英語活動でイニシャティヴを育もう!2004

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.50-7

      Pages: 63-63

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-英語活動と英語学習の違いってなに?2004

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.50-9

      Pages: 37-37

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-説明責任が果たせる英語活動を!2004

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会) vol.50-11

      Pages: 37-37

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Annual Research Report 2004 Final Research Report Summary
  • [Journal Article] どうする?小学校英語-目標-活動-評価基準の三位一体に拠る英語活動を!

    • Author(s)
      渡邉寛治
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Related Report
      2004 Final Research Report Summary
  • [Publications] 渡邉寛治: "どうする?小学校英語3「英語活動は生きる力の源泉を育む活動である」"指導と評価. Vol.49-5. 59 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治: "どうする?小学校英語4「英語活動も評価の観点から」"指導と評価. Vol.49-7. 53 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治: "どうする?小学校英語5「小学校英語活動に期待できることとできないこと-育みたい資質と能力」"指導と評価. Vol.49-9. 63 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治: "どうする?小学校英語6「英語活動のプロデューサーは担任」"指導と評価. Vol.49-11. 59 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治: "どうする?小学校英語7「これからの小学校英語活動の方向性」"指導と評価. Vol.50-1. 53 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治: "小中高連携における英語教育で身に付けてほしい学力とは"指導と評価. Vol.50-3. 25-28 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 渡邉寛治編著: "今日から始める小学校英語指導の基礎・基本"教育開発研究所. 199 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi