• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

テーマパーク問題におけるインテリジェントマスサポート理論に関する研究

Research Project

Project/Area Number 15700118
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Intelligent informatics
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

川村 秀憲  北海道大学, 大学院・情報科学研究科, 助手 (60322830)

Project Period (FY) 2003 – 2005
Project Status Completed (Fiscal Year 2005)
Budget Amount *help
¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Fiscal Year 2005: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Keywordsマルチエージェントシステム / テーマパーク問題 / 混雑情報 / ユビキタス情報提示 / 最適化問題 / 群ユーザ支援 / ユビキタス / 交通計画 / マルチエージェント / 人工社会
Research Abstract

本研究では「テーマパーク問題」を提案し,インテリジェントマスサポート理論に関する理論構築を目的とする.テーマパーク問題とは,複数のアトラクションに対する選好を持ったエージェントがテーマパーク内を巡回する際,個人の効用を下げずに全体の混雑度を減少させる巡回プランを提示するための動的・複合的スケジューリング問題である.
平成17年度は,エージェントが混雑情報に基づいて近視眼的に混雑回避行動をとると仮定したとき,どのような混雑情報を提示することが全体の混雑緩和に寄与するかに焦点をあてて研究を行った.
具体的には,ユーザが次に訪問するアトラクションを混雑情報システムに入力させ,各アトラクションの混雑状況に未来の混雑の予測という情報を付加することで各エージェントが自律分散的に混雑回避した際の効果が全体の混雑緩和に寄与するということが確かめられた。
また,エージェントから情報収集を行いながら適切に混雑情報を提示するだけではなく,事前に全てのエージェントの制約条件が明らかになった状態で遺伝的アルゴリズムを用いて静的に訪問順序を最適化したものとの比較を行った.
その結果から テーマパークのように限られた資源をたくさんのユーザで利用しなければならない場合,単純に均一的に負荷を分散させるよりも,わざと1,2のアトラクションにエージェントを集中させ,残ったほかのアトラクションでの資源利用効率を上げることが全体の混雑緩和に大きく寄与することがわかった.これは,特定のアトラクションの利用効率を悪化させても,残りのアトラクションの利用効率を上げることでシステム全体内のエージェントの数を減少させることができるので,結果的に全体の利用効率化を図ることができると言うことである.
この結果は,例えばユビキタス通信を装備したインテリジェントカーナビなどを開発する際に応用可能な成果が得られたと思われる.

Report

(3 results)
  • 2005 Annual Research Report
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2005 2004 Other

All Journal Article (9 results) Publications (3 results)

  • [Journal Article] エージェント間の意志共有を用いた混雑情報によるサービス施設への動的な負荷分散効果2005

    • Author(s)
      片岡 崇, 川村 秀憲, 車谷 浩一, 大内 東
    • Journal Title

      SICEシステムインテグレーション部門講演会 6

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 待ち行列ネットワークにおけるユーザの意志共有を取り入れた混雑情報システムの効果2005

    • Author(s)
      片岡 崇, 川村 秀憲, 車谷 浩一, 大内 東
    • Journal Title

      日本ソフトウェア科学会 ネットワークが創発する知能研究会 第1回ワークショップ WEIN2005

      Pages: 82-88

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 待ち行列ネットワークにおけるトラヒック遅延を最小化するトポロジー設計2005

    • Author(s)
      松村 有祐, 川村 秀憲, 大内 東
    • Journal Title

      北海道情報処理シンボジウム 2005

      Pages: 146-152

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Distributed Visitors Coordination System in Theme Park Problem2005

    • Author(s)
      Takasni Kataoka, Hidenori Kawamura, Koichi Kurumatani, Azuma Ohuchi
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science 3446

      Pages: 335-348

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effect of Congestion Reduction with Agents Coordination in Theme Park Problem2005

    • Author(s)
      Takashi Kataoka, Hidenori Kawamura, Koichi Kurumatani, Azuma Ohuch
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th IEEE International Workshop 05

      Pages: 245-254

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] テーマパーク問題における待ち行列長の予測を取り入れた混雑情報の提示効果2004

    • Author(s)
      片岡 崇, 川村 秀憲, 車谷 浩一, 大内 東
    • Journal Title

      北海道情報処理シンポジウム2004

      Pages: 10-11

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Investigation of Global Performance Affected by Congestion Avoiding Behavior in Theme Park Problem2004

    • Author(s)
      H.Kawamura, T.Kataoka, K.Kurumatani, A.Ohuchi
    • Journal Title

      IEEJ Trans.EIS 124, 10

      Pages: 1922-1929

    • NAID

      10013640616

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Modeling of Theme Park Problem with Multiagent for Mass User Support2004

    • Author(s)
      E.Kawamura, K.Kurumatani, A.Ohuchi
    • Journal Title

      Multiagent for Mass User Support, Lecture Notes on Artificial Intelligence 3012

      Pages: 48-69

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Distributed Visitors Coordination System in Theme Park Problem2004

    • Author(s)
      T.Kataoka, H.Kawamura, K.Kurumatani, A.Ohuchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Workshop on Massively Multi-Agent Systems

      Pages: 105-119

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] Hidenori Kawamura, 他: "Modeling of Theme Park Problem with Multiagent for Mass User Support"Working Note of The IJCAJ-03 Workshop on Multiagent for Mass User Support. 1-7 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Hidenori Kawamura, 他: "Investigation of Global Performance Effected by Congestion Avoidance Behavior in Theme Park Problem"Proceedings of 2003 Asia Pacific Symposium on Intelligent and Evolutionary Systems : Technology and Applications. 63-70 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 片岡崇, 川村秀憲, 車谷浩一, 大内東: "テーマパーク問題における混雑状況の提示とその効果"第135回知能と複雑系研究会. (発表予定). (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi