• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

少数の3次元計測位置からのヒューマンフィギュア動作制御ライブラリの開発とその応用

Research Project

Project/Area Number 15700172
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Perception information processing/Intelligent robotics
Research InstitutionKyushu Sangyo University

Principal Investigator

米元 聡  九州産業大学, 情報科学部, 助教授 (50325552)

Project Period (FY) 2003 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2004)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2004: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2003: ¥2,400,000 (Direct Cost: ¥2,400,000)
Keywords仮想空間操作 / モーションキャプチャ / コンピュータビジョン
Research Abstract

平成16年度の研究実施計画に基づき研究を遂行し,以下の研究成果を得ることができた.
1.画像認識によるリアルタイム身体姿勢推定の高精度化
既に開発した身体姿勢推定アルゴリズムを前年度にひきつづき改良し,アルゴリズムの高精度化を行った.人体動作の動画像系列をデータベース化し,今後の継続研究の開発に役立てることが可能なよう整理した.
2.ヒューマンフィギュアの動作制御手法の開発
より人間に近い動作を自動制御可能にするために、仮想物体両手操作時・片手操作時の自動化機能を追加した.これより,仮想空間上で頻繁に行う手指の詳細な動作の再現に伴う不自然さがある程度解消されたことを確認した.
3.動作制御ライブラリの実装
本研究で開発したライブラリはlinux OS上で利用可能なものであったが,汎用性を考えwindow OS上で動作可能なライブラリへと移植を行った.一方,CGキャラクタ当てはめの汎用性が充分に実現できていないため将来的には本動作制御ライブラリへ組み込むことを考える必要がある.
4.ヒューマンフィギュアの生成動作に関するリアリティの評価
実世界から獲得される身体情報とそれを用いて仮想空間において再現されるリアリティ情報の質を検証するために,ネットワークで接続した遠隔地へ動作情報を送信し,どのような動作を表現しているものか被験者に確認を行ってもらい,典型的な動作に関しては充分再現されていることが検証できた.今後,無意識に行う人間の動作に関してその再現性の検証を進める必要があることも確認した.

Report

(2 results)
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2004 Other

All Journal Article (2 results) Publications (7 results)

  • [Journal Article] Virtual Scene Handling by 3-D Body Motion2004

    • Author(s)
      Satoshi Yonemoto, Rin-ichiro Taniguchi
    • Journal Title

      Adjacent Prog. of 8^<th> ERCIM Workshop "User Interfaces for All"

      Pages: 30-30

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Human Figure Control Software for Real-Virtual Application2004

    • Author(s)
      Satoshi Yonemoto, Rin-ichiro Taniguchi
    • Journal Title

      Proc. of 8th International Conference INFORMATION VISUALISATION

      Pages: 858-862

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] 米元聡, 谷口倫一郎: "少数の身体動作入力をもとにしたアバターの身体表現能力の増強"情報科学技術フォーラム(FIT2003)講演論文集. K-102 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Satoshi Yonemoto, Hiroshi Nakano, Rin-ichiro Taniguchi: "Real-time Human Figure Control Using Tracked Blobs"Proc.of 12th International Conference on Image Analysis and Processing. 127-132 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Satoshi Yonemoto, Hiroshi Nakano, Rin-ichiro Taniguchi: "Avatar Motion Control by User Body Postures"Proc.of 11th Annual ACM International Conference on Multimedia. 347-350 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 米元聡, 谷口倫一郎: "少数動作入力をもとにしたアバターの動作制御とその応用"電子情報通信学会技術研究報告ITS2003-193. 53-56 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 米元聡, 谷口倫一郎: "仮想物体の効率的な操作を考慮したアバターの動作制御"第66回情報処理学会全国大会講演論文集. 4. 91-92 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Satoshi Yonemoto, Rin-ichiro Taniguchi: "A VIRTUAL OBJECT MANIPULATION SYSTEM USING HUMAN BODY POSTURES"Proc.of IADIS International Conference Applied Computing 2004. 2. 115-118 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Satoshi Yonemoto, Rin-ichiro Taniguchi: "DEMONSTRATION OF A VIRTUAL OBJECT MANIPULATION SYSTEM USING HUMAN BODY POSTURES"Proc.of IADIS International Conference Applied Computing 2004. 3. 16 (2004)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi