• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

メタ認知開発に焦点を当てたコミュニケーション活動の改善に関する実証的研究

Research Project

Project/Area Number 15700493
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

山下 修一  千葉大学, 教育学部, 助教授 (10272296)

Project Period (FY) 2003 – 2005
Project Status Completed (Fiscal Year 2005)
Budget Amount *help
¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywordsメタ認知 / コミュニケーション活動 / 改善 / 発話分析
Research Abstract

本研究は,最も導入が難しいとされている中等教育へのコミュニケーション活動導入というチャレンジングな試みであった.まず,大学生への試行を通じて,役割分担とワークシートを導入するコミュニケーション活動を開発した.そして,中学生の試行を通じてワークシートの改善,役割と質問例を明記したカードの配布,理科係の生徒によるデモンストレーションなどを加えて,中学校1年生64名の生徒を対象に「音」の検証授業を行った.その結果,「確認」や「要約」といったより高次のコミュニケーションが展開されるようになり,改善したコミュニケーション活動で扱った課題については,遅延調査の得点が向上し,理解が定着していた.
本年度は,それらの成果をProf.Gunstoneと検討しながら,ASERA(Australasian Science Education Research Association)2005と日本理科教育学会第55回全国大会で発表した.そして,学会発表でのフィードバックを吟味しながら,「Improvement of Students' Communication in Secondary Level Science by means of Worksheets and Role Exchanges」を学会誌に投稿した.また,理科教育におけるコミュニケーション活動に関するレビュー論文を執筆中で,まもなく投稿する予定である.さらに,今までの知見を生かして,中学校3年生を対象にした「酸化還元」の授業,中学校2年生を対象にした「天気」の授業を開発中である.

Report

(3 results)
  • 2005 Annual Research Report
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2006 2005 2004 Other

All Journal Article (7 results) Publications (3 results)

  • [Journal Article] しっかり知識を授けてから知識運用の機会を2006

    • Author(s)
      山下 修一
    • Journal Title

      科学技術教育 217号

      Pages: 5-7

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Improvement of communication in secondary level science by means of worksheets and role exchanges2005

    • Author(s)
      Shuichi YAMASHITA, Tatsuya HINENO
    • Journal Title

      Australasian Science Education Research Association 36th Annual Conference

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワークシートと役割分担によるコミュニケーション活動の改善-中学1年「音」の学習を例にして2005

    • Author(s)
      山下 修一, 日根野 達也, 川野 治一
    • Journal Title

      日本理科教育学会第55回全国大会発表論文集

      Pages: 268-268

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知開発に焦点を当てたコミュニケーション活動の改善-慣性に関する課題を例にして-2005

    • Author(s)
      山下 修一
    • Journal Title

      科学教育研究 第29巻・第1号

      Pages: 66-77

    • NAID

      110002705987

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 物理学習観が興味・関心・事後成績に及ぼす影響2004

    • Author(s)
      山下 修一
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第52巻

      Pages: 131-139

    • NAID

      110004628696

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] <International Symposium> What Should Students Learn in Science and Mathematics Classrooms?2004

    • Author(s)
      山下 修一ほか
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 第28回

      Pages: 159-168

    • NAID

      10021351610

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Improvement of Students' Communication in Secondary Level Science by means of Worksheets and Role Exchanges

    • Author(s)
      Shuichi YAMASHITA, Tatsuya HINENO
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan (印刷中)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Publications] 山下 修一: "メタ認知開発に焦点を当てたコミュニケーション活動の改善"日本科学教育学会論文集. 第27回年会. 369-370 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 山下修一, 川野治一: "エキスパートの経験がその後のコミュニケーションに及ぼす影響"科学教育研究. 27巻2号. 101-110 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Shuichi YAMASHITA: "Difficulties in Students' Judgments When Working in Pairs"Journal of Science Education in Japan. Vol.27,No.4. 292-307 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi