• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

協調学習におけるインタラクションのモデル化

Research Project

Project/Area Number 15700512
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

稲葉 晶子  阪大, 産業科学研究所, 助手 (10304049)

Project Period (FY) 2003 – 2004
Project Status Completed (Fiscal Year 2005)
Budget Amount *help
¥3,300,000 (Direct Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2005: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Keywords協調学習 / インタラクション / 学習理論 / インタラクションモデル / オントロジー / CSCL
Research Abstract

本研究の主たる目的は、複数の学習者が協力して問題を解決する協調学習過程における学習者どうしの効果的なインタラクションをモデル化することである。さらに、このモデルに基づいてユーザ(教師やインストラクタ)がインタラクション過程を分析することを支援するツールを開発し、リアルタイムに学習者間のインタラクションを支援するシステムの開発を行う。昨年度抽出した学習者の発言に対する「表現語彙」と学習理論に基づく「インタラクション過程のモデル」を用いて、本年度は、まず、インタラクション分析支援ツールのインタフェイスを分かりやすくして操作性を向上させる、ツール使用時の安定性を向上させるなど、ツールの完成度を高めた。また、これまでの学習理論に基づくインタラクションモデルに加えて、ユーザが新しく(自分が望ましいとする)インタラクションモデルを登録できる機能を追加した。これにより、個々のユーザの要求に即した学習過程の分析が可能になる。さらに、引き続き学習理論や先行研究から抽出したインタラクションモデルの構築を行い、成果を国内外で公表した。具体的には、熟練教師の実践事例など、教師やシステム開発者が協調学習を設計する際に暗黙的に想定するインタラクション過程についても、学習理論に基づくモデルと同様に利用することを可能にするために、ユーザがインタラクションモデルを登録・蓄積する機構を開発した。これにより、これまで暗黙知とされてきた教育における知的財産の明示的な蓄積・比較等に貢献しうると考える。

Report

(2 results)
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2004 Other

All Journal Article (4 results) Publications (3 results)

  • [Journal Article] Learning Design Palette : An Ontology-aware Authoring System for Learning Design2004

    • Author(s)
      Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education (ICCE2004)

      Pages: 597-607

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Towards Shared Understanding of Metacognitive Skill and Facilitating Its Development2004

    • Author(s)
      Kayashima, M., Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the seventh International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2004)

      Pages: 251-261

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] What is Metacognitive Skill? - Collaborative Learning Strategy to Facilitate Development of Metacognitive Skill2004

    • Author(s)
      Kayashima, M., Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proc.of the sixteenth World Conference on Educational Mutimedia, Hypermedia & Telecommunications (ED-MEDIA 2004)

      Pages: 2660-2665

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Learners' Roles and Predictable Educational Benefits in Collaborative Learning2004

    • Author(s)
      Inaba, A., Mizoguchi, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the seventh International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS2004)

      Pages: 285-294

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] Inaba, A., Ohkubo, R., Ikeda, M., Mizoguchi, R.: "Models and Vocabulary to Represent Learner-to-Learner Interaction Process in Collaborative Learning"Proceedings of the International Conference on Computers in Education (ICCE2003). 1088-1096 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Inaba, A., Ohkubo, R., Ikeda, M., Mizoguchi, R.: "Modeling Learner-To-Learner Interaction Process in Collaborative Learning-An Ontological Approach to Interaction Analysis"Supplementary Proceedings of the International Conference on Computer Support for Collaborative Learning (CSCL2003). 4-6 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] 稲葉晶子, 大久保亮二, 池田満, 溝口理一郎: "協調学習におけるインタラクション分析支援システム"情報処理学会論文誌. vol.44,no.11. 2617-2627 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi