• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

リフレクションを誘発する学習環境の実現

Research Project

Project/Area Number 15700518
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

國近 秀信  九州工業大学, 情報工学研究科, 助教授 (70284594)

Project Period (FY) 2003 – 2005
Project Status Completed (Fiscal Year 2005)
Budget Amount *help
¥3,300,000 (Direct Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2004: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2003: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords英語学習 / リフレクション / アニメーション生成 / 自然言語処理 / 誤りの可視化 / 英作文 / CALL
Research Abstract

本研究の目的は,英作文学習を対象とし,アニメーションを用いて学習者のリフレクション活動を誘発する手法を確立する事である.特に,学習者が誤った英作文を行った際に,その誤りをアニメーションとして可視化する事により,学習者が自発的に自らの誤りを修正する事を支援する.この目的を達成するため,本年度はシステムの実現および評価をおこなった.以下,本年度の成果を述べる.
1.誤りを可視化するための知識表現の検討とその生成手法の確立(システムへの組み込み)
誤りの可視化をおこなうためには,システムが学習者の誤りを同定する必要がある.学習者が入力した英文は自然言語処理部により解析され,格情報が抽出される.その後,文脈情報やアニメーションの描画情報が追加され,学習者のシナリオ情報が生成される.本システムは,この学習者のシナリオ情報と,教材作成者が入力した英文から生成された教材のシナリオ情報とを比較することで学習者の英文の誤りを同定する.その結果,情報不足,情報過多および情報置換という誤りの種類と具体的な誤りの内容が抽出される.
2.システム評価
本学学部生および大学院生18名を被験者とし,アニメーションを用いたフィードバックの有効性について評価をおこなった.具体的な評価項目は,入力された英文がアニメーションとして生成可能か,可視化された誤りに気づくことができるか,可視化された誤りによって英文の修正をおこなうことができるかの3点である.実験の結果,それぞれ平均で,92%,97%,59%の割合で可能であるという結果が得られた.3番目の評価項目の値が低かった原因は,誤りの顕在性が十分ではなかったことである.

Report

(3 results)
  • 2005 Annual Research Report
  • 2004 Annual Research Report
  • 2003 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2006 2005 2004 Other

All Journal Article (7 results) Publications (2 results)

  • [Journal Article] Web教材の再構成を可能とした探求学習支援環境2006

    • Author(s)
      國近秀信
    • Journal Title

      日本知能情報ファジィ学会誌 8・2(採録決定済み)

    • NAID

      110004729033

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Visualizing Errors and its Evaluation2006

    • Author(s)
      Hidenobu Kunichika
    • Journal Title

      Proc.of ITS2006 (採録決定済み)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Realizing Adaptive Questions and Answers for ICALL Systems2005

    • Author(s)
      Hidenobu Kunichika
    • Journal Title

      Proc.of AIED2005

      Pages: 854-856

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語物語に関する質問応答のための意味比較による正誤判定2005

    • Author(s)
      國近秀信
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌 J88-D-I・1

      Pages: 25-35

    • NAID

      110003207369

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Method of Judgment by Comparing Answer Sentences with Expected Correct Answers for Questions and Answers in CALL2004

    • Author(s)
      Hidenobu Kunichika
    • Journal Title

      Proc.of ED-MEDIA 04

      Pages: 1413-1418

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語物語に関する質問応答のための予想正答文との比較による正誤判定法2004

    • Author(s)
      國近秀信
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌 21・3

      Pages: 232-240

    • NAID

      40020800800

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Journal Article] Example Retrieval of Learning Functions for Supporting Authoring of a WBT System2004

    • Author(s)
      Hidenobu Kunichika
    • Journal Title

      Proc.of ICCE 04

      Pages: 1627-1633

    • Related Report
      2004 Annual Research Report
  • [Publications] Hidenobu Kunichika: "A Method for Supporting English Composition by Animations as a Trigger for Reflection"Artificial Intelligence in Education. 29-36 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report
  • [Publications] Hidenobu Kunichika: "A Method to Resolve Ambiguity of Interpretation of English Sentences for Intelligent English Learning Support Systems"Proc.of ICCE 2003. 1139-1146 (2003)

    • Related Report
      2003 Annual Research Report

URL: 

Published: 2003-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi