Project/Area Number |
15H01985
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
NOMOTO Hiroyuki 首都大学東京, 人文科学研究科, 教授 (70261873)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
手打 明敏 東京福祉大学, 教育学部, 教授 (00137845)
圓入 智仁 中村学園大学, 教育学部, 准教授 (00413617)
降旗 信一 東京農工大学, (連合)農学研究科(研究院), 教授 (00452946)
野村 卓 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00507171)
山城 千秋 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10346744)
小栗 有子 鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (10381138)
千葉 悦子 福島大学, 行政政策学類, 名誉教授 (30217244)
石井山 竜平 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (30304702)
金 侖貞 首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (40464557)
長澤 成次 放送大学, 千葉学習センター, 特任教授 (50172523)
ハス ゲレル 首都大学東京, 人文科学研究科, 助教 (50720017)
西川 一弘 和歌山大学, 地域活性化総合センター, 准教授 (60516459)
岩橋 恵子 志學館大学, 法学部, 教授 (70248649)
槇石 多希子 仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (80209402)
内田 純一 高知大学, 教育研究部総合科学系地域協働教育学部門, 教授 (80380301)
上田 幸夫 日本体育大学, スポーツマネジメント学部, 教授 (90103564)
荒井 文昭 首都大学東京, 人文科学研究科, 教授 (40244404)
田中 治彦 上智大学, 総合人間科学部, 教授 (50188322)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥42,120,000 (Direct Cost: ¥32,400,000、Indirect Cost: ¥9,720,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2016: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2015: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
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Keywords | 社会教育 / 防災教育 / 防災学習 / 災害 / 東日本大震災 / ボーイスカウト / 先住民族 / ESD / 公民館 / 教育学 / 防災学部 / ESD |
Outline of Final Research Achievements |
This project carried by 18 university researchers and 20 collaboraters in and out of Japan provided through field research and interviews in Great East Japan Earthquake or Kumamoto Earthquake with the evidences to show that the local community-based practice and learning for disaster prevention may be critically important for disaster prevention and for that the autonomus activities by local people as in the community learnign center(Kominkan) may be indispensable. At the same time, in this project we could develop the educational program for disaster prevention in order to response to predicted future disasters like Tokyo Metropolitan Earthquake or Nankai Trough Earthquake.In addition, we could provide with the lessons learned in Japanese disasters and related research result in corporation with foreign countries like New Zealand and internationl academic communities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
東日本大震災以降、全国各地で地震が発生し、首都直下型地震や南海トラフ地震などへの対策が全国の地方自治体で急務となっている。また、地球温暖化が原因と思われるゲリラ豪雨やスーパー台風の襲来などによる新しい災害も起きつつあり、地域における防災の取り組みが重視され、防災教育への期待も高まっている。本研究は、これに真正面から応える研究となっており、具体的な学習プログラムの開発や理論化も進めることができた。
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