Project/Area Number |
15H01987
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Tsuneyoshi Ryoko 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (50236931)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秋田 喜代美 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (00242107)
草なぎ 佳奈子 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任研究員 (00777873)
藤村 宣之 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (20270861)
北村 友人 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30362221)
小玉 重夫 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40296760)
杉田 洋 國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70390581)
伊藤 秀樹 東京学芸大学, 教育学部, 講師 (80712075)
高橋 史子 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (80751544)
堀井 秀之 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (10181520)
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Research Collaborator |
Lewis Catherine
Lee Christine
Higbee Catherine
Dai yu
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥45,370,000 (Direct Cost: ¥34,900,000、Indirect Cost: ¥10,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2017: ¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2016: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2015: ¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
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Keywords | 「日本型」教育 / 教育トランスファー / TOKKATSU / 教育モデル / 社会情動的スキル / 比較教育学 / 社会学 / 全人教育 / 人権 / 多文化共生 / 日本型教育 / 非認知的スキル / 教育 / 国際比較 / 21世紀スキル / TOKKATSU |
Outline of Final Research Achievements |
In our era of globalization, there has been a renewal of interest in the education of other countries as models for one's own country--educational transfer. It is probably fair to say, however, that the majority of educational models which are considered international standards and are models for other countries are western in their origin. There is a need to diversify the models available in the international arena. This project, starting from this understanding, analyzed the strengths and weakness of Japanese style education cross-nationally, and presented an international model. The results have been published, announced in symposiums, and have informed practice(e.g., teaching material, HP on tokkatsu, HPhttp://www.p.u-tokyo.ac.jp/~tsunelab/tokkatsu).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の教育に対する海外の関心は2015年あたりから盛んになり、従来の国際化した日本の教育モデルの代表格(授業研究)に続いて、日本の教科と教科以外を共にカリキュラムで全人的に扱う枠組み(その象徴の特別活動からtokkatsuと名付けられる)が脚光を浴びている。本研究は国際比較の中から日本の教育の国際的な強さを特定し、ともすると表層的な形式の模倣に終わるこうした教育トランスファーの取り組みを研究に根差した視点から批判的に提示した。英語で本モデルの最初の本(Tokkatsu)、映像教材等も発行した。
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