• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study on the Construction and the Effectiveness of the Training Program for fostering the Teaching Capabilities of Elementary School Teachers in Art Education

Research Project

Project/Area Number 15H01988
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Kozawa Motohiro  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40241913)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 猛  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (70281061)
萩生田 伸子  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (70292638)
Research Collaborator NOMURA Ryota  
ARIHARA Honami  
YAGETA Ken  
SAKAI Takafumi  
ANDO Kenta  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥44,200,000 (Direct Cost: ¥34,000,000、Indirect Cost: ¥10,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2016: ¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2015: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Keywords図工・美術科教育 / 教員研修 / 教師力 / 知的理解 / 制作実践 / 体感的理解 / 創造性 / 図工美術教育 / 図画工作科 / プログラム構築 / 図画工作 / 教師力養成 / 表現の自覚性 / 創造性育成 / 図画工作・美術科 / 教師力育成 / 図工・美術科 / ドローイング
Outline of Final Research Achievements

This study is to construct the training program for fostering the teaching capabilities of Elementary School teachers in Art Education and to practice it for verifying its effectiveness. We construct two types of programs, one is for understanding the ways of using materials, various art expressions and how to grasp children’s expressions. The other is for recognizing teacher’s art expression by having actual practice of it. We carried out these two trainings to several teachers. Before and after the training we did the same inquiry using questionnaire and investigated it by the way of cognitive science. We focused the number of times of children’s “blinks” while the teacher who trained through this program give them introduction of one art lesson. We hypothesized that the smaller number of times of it could suggest child’s concentration toward that introduction. From these investigations, we could get some possible evidences of the effectiveness of this training program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校における図工科は,子どもたち各自がもつ創造的能力を開き育むために極めて重要な意義をもつ。しかしながら,現場教師は図工指導に対して苦手意識を持つ者が多く,図工科本来の意味が児童に適切に伝わっていない現実がある。この現実を改善するためには,教師の図工教育力の向上が喫緊の課題となる。本研究では、そのための研修プログラムを構築し,その効果を検証した。表現についての知的理解と表現実践を柱として構想した研修プログラムは,配布用ハンドブック,「ドローイング」を軸とした実技研修という具体な方法で構築されており,今後学校現場で応用可能なものである。その意味で本研究は極めて社会的意義を持つといえる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 小学校・図工科における教師力育成のための研修実践とその効果ードローイングを手立てとして2019

    • Author(s)
      野村亮太・有原穂波・小澤基弘
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第51号 Pages: 257-264

    • NAID

      130007823853

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Study on the Cognitive Character of Children in the Expression of Painting2018

    • Author(s)
      有原 穂波,池内 慈朗,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      Studies in Art Education

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 41-48

    • DOI

      10.19008/uaesj.50.41

    • NAID

      130007621107

    • ISSN
      2189-3586, 2433-2038
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Knowledgeable Viewpoints to Appreciate Print Arts Created by Elementary School Children:2018

    • Author(s)
      野村 亮太,有原 穂波,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      Studies in Art Education

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 273-280

    • DOI

      10.19008/uaesj.50.273

    • NAID

      130007621044

    • ISSN
      2189-3586, 2433-2038
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 美術教育の専門家による印象評価をもとにした児童画の見方についての研究2018

    • Author(s)
      有原 穂波,萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 第39号 Pages: 15-26

    • NAID

      130007828286

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図工科における教師力育成のための教師研修プログラム構築に向けてⅠ -図工の授業に関して教師が抱える困りごとのリサーチから-2018

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,有原 穂波,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 第39号 Pages: 237-248

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の版画作品を見る目の熟達:教員養成系大学美術科教員と教育実習を経験した大学生の比較を通して2018

    • Author(s)
      野村亮太・有原穂波・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌「美術教育学研究」

      Volume: 第50号 Pages: 273-280

    • NAID

      130007621044

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図工科における教師力育成のための教師研修プログラム構築に向けて1ー図工の授業に関して教師が抱える困りごとのリサーチからー2018

    • Author(s)
      萩生田伸子・有原穂波・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌「美術科教育学」

      Volume: 第39号

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 美術教育の専門家による印象評価をもとにした児童画の見方についての研究2018

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌「美術科教育学」

      Volume: 第39号

    • NAID

      130007828286

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の絵画表現にみられる認知的特性についての考察ーMI理論とIQを手がかりとしてー2018

    • Author(s)
      有原穂波・池内慈朗・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌「美術教育学研究」

      Volume: 第50号 Pages: 41-48

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 芸術を専攻しない学生のための省察的表現教育実践2017

    • Author(s)
      工藤彰、八桁健、小澤基弘、岡田猛、萩生田伸子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第49号 Pages: 145-151

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 創造的教養を育む芸術教育実践: 日常の写真活動に及ぼす効果2016

    • Author(s)
      石黒千晶, & 岡田猛
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 221-236

    • NAID

      130005398061

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 今後の教員養成学部で実技系教員に求められるもの2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      アートエデュケーション思考

      Volume: Dr.宮脇88歳と併走する論考・エッセイ集 Pages: 104-110

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合大学における省察的芸術表現教育実践 -美術創作への態度や鑑賞過程に及ぼす効果に着目して-2016

    • Author(s)
      石黒 千晶,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌『美術教育学研究』

      Volume: 48 Pages: 49-56

    • NAID

      130005529169

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究 Ⅳ -他者評定及び授業プロトコル分析による授業実践の効果の検討-2016

    • Author(s)
      横地 早和子,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌『美術教育学研究』

      Volume: 48 Pages: 409-416

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察 Ⅰ -自他作品の相互共有を通して促進される省察の深まり-2015

    • Author(s)
      小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 64(2) Pages: 1-10

    • NAID

      120006389354

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 図工・美術科教員の教師力育成のための教員研修プログラム構築に向けてⅠ―図工の授業に関する教師の困りごとのりサーチ結果から―2017

    • Author(s)
      萩生田伸子・小澤基弘・有原 穂波・八桁健
    • Organizer
      美術科教育学会 静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター「グランシップ」(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ;Integrating Poetique and cognitive science to analyze the creativity learning process in a drawing course for art education majors2016

    • Author(s)
      Motohiro KOZAWA
    • Organizer
      Art Learning and Creativity: Contemporary issues in formal and informal settings
    • Place of Presentation
      東京大学小柴ホール(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アメリカ合衆国オレゴン州の一小学校における図画工作授業の取り組み2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] The Relationship between Children's Attitudes to Drawings and Free Descriptions of Questionnaire2016

    • Author(s)
      Nobuko Hagiuda, Motohiro Kozawa
    • Organizer
      ICP2016 YOKOHAMA
    • Place of Presentation
      神奈川県 PACIFICO Yokohama in Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成における教科専門の意味を改めて問う22016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      日本教科内容学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県上越市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画(スケッチ)に関する研究 Ⅲ2016

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波,荒田 真弥
    • Organizer
      第38回美術科教育学会 大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 図画工作のあれこれ Q&Aと用具の解説から知る授業の基本2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,小澤研究室(八桁 健,有原 穂波,荒田 真弥)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Art Learning and Creativity:Contemporary Issues in Formal and Informal Settings2016

    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス 小柴ホール・福武ホール(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi