Project/Area Number |
15H02735
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Human interface and interaction
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
栗原 一貴 津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (10462855)
高橋 英之 大阪大学, 基礎工学研究科, 特任講師(常勤) (30535084)
山田 誠二 国立情報学研究所, コンテンツ科学研究系, 教授 (50220380)
宮崎 美智子 大妻女子大学, 社会情報学部, 講師 (90526732)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | ヒューマンインタフェース / 認知科学 / 人工知能 / 社交不安 / コミュニケーション障害 / ロボティクス / 情動 / ユーザインターフェース / マルチモーダルインターフェース / 知能ロボティックス / 社会系心理学 |
Outline of Final Research Achievements |
We showed that a mobile personal space has the potential to reduce social anxiety and facilitate communication. In addition, we found that the VR room can be used at the time of practice as a tool for reducing the psychological barrier just before the presenter's performance without the assistance of a real human. We also proposed a method to reduce the tension of the presenter by presenting an agent that expresses emotion. Also, in human reasoning, we investigated the relationship between the capability of reasoning and social relation in problems that are more difficult than previous studies, and showed the versatility and strength of social relation in reasoning. We also showed that gamification using AR improves the motivation for the task achievement.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は,情報機器を通じたコミュニケーションにおいても相手に関する知覚レベルの情報が社会的な状況の認知に影響を与え,社交不安などのネガティブな情動を引き起こすことを示した点,また,工学的実装よってそれらの知覚的な情報を加工することによって,その影響を制御できる点である.社会的意義は近年問題が顕在化しつつあるひきこもりやコミュ障などの社交不安障害に対して情報機器による介入が有用である可能性を示した点である.
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