Revising Experiments with Unsatisfactory Results in the Science Textbook and Sharing the New Methods with Foreign Researchers
Project/Area Number |
15H02910
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 徹也 千葉大学, 教育学部, 教授 (00224519)
大和 政秀 千葉大学, 教育学部, 准教授 (00571788)
林 英子 千葉大学, 教育学部, 准教授 (40218590)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
|
Keywords | 観察・実験 / 理科 / 改善例 / 定比例の法則 / 体細胞分裂 / 月の満ち欠け / 小・中学校理科 / 解決策 / 海外への発信 / 理科教育 / 授業改善 / 海外発信 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was performed was to identify experiments with unsatisfactory results in science textbooks. In addition, revised experiments that can obtain satisfactory results are proposed. A questionnaire survey was performed among junior high school teachers regarding which of the 88 experiments found in the standard textbook can likely yield results that are similar to those presented in the standard textbook. The questionnaire indicated that the most difficult experiments were those regarding oxidation of metals. We invented a new procedure for this experiment to improve the introduction of the law of definite proportions. The next most difficult of experiments was to observe cell division. We have developed a new method to observe cell division that is easier to conduct for teachers and students. We have also developed new methods to experiments with unsatisfactory results such as moon phases, and shared the methods with foreign science education researchers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理科の観察・実験で工夫しても教科書通りの結果が得られないものが存在し,児童・生徒の観察・実験結果を生かしたまとめができず,理科教員たちを悩ませている状況を鑑み,現職理科教員を対象にした質問紙調査およびインタビューにより,教科書の結果と矛盾してしまう観察・実験を特定した。そして,教科書の結果と矛盾しなくなるように,教科内容専門の研究分担者や海外共同研究者とともに「定比例の法則」や「細胞分裂」などの観察・実験の解決策を開発し,実際の理科授業でその有効性を実証して,その知見を広く国内外で共有した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(55 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
[Journal Article] 教育のグローバル化に対応した留学生受入れプログラムの開発と評価―ASEAN交換留学生から見たTWINCLEプログラムでの学び―2018
Author(s)
野村 純, 大和政秀, 米田千恵, 芳賀瑞希, 谷恭子, 藤田剛志, 加藤徹也, 山下修一, 大嶌竜午, 辻耕治, 林英子
-
Journal Title
科学教育研究
Volume: 42(2)
Pages: 112-119
NAID
Related Report
Peer Reviewed / Open Access
-
[Journal Article] ASEAN留学生のレポートから見るツインクルプログラムにおけるASEAN留学生への教育活動内容の変容2018
Author(s)
芳賀瑞希, 野村純, 谷恭子, 山野芳昭, 大嶌竜午, サプト アシャディアント, 馬場智子, 飯塚正明, 伊藤葉子, 梅田克樹, 加藤徹也, 小宮山伴与志, 下永田修二, 白川 健, 杉田克生, 髙木啓, 辻耕治, 土田雄一 , 林 英子, 藤田剛志, ホーンベヴァリー, 山下修一, 大和政秀, 米田千恵
-
Journal Title
千葉大学教育学部研究紀要
Volume: 66(2)
Pages: 133-137
NAID
Related Report
Open Access
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Journal Article] Analysis of the Effects of a Science Teacher Internship Abroad on University Students2017
Author(s)
野村純, 吉田恭子, 山野芳昭, 山下修一, 鶴岡義彦, 藤田剛志, 小宮山伴与志, 大嶌竜午, アシャディアント サプト, 馬場智子, 飯塚正明, 板倉嘉哉, 加藤徹也, 木下龍, 下永田修二, 白川健, 杉田克生, 高木啓, 辻耕治, 林英子, ホーン ベヴァリー, 大和政秀, 米田千恵
-
Journal Title
Journal of Science Education in Japan
Volume: 41
Issue: 2
Pages: 141-149
DOI
NAID
ISSN
0386-4553, 2188-5338
Related Report
Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] Developing New Model of Moon Phases2015
Author(s)
Shuichi YAMASHITA,, Masaaki OKUDA
Organizer
2015 International Conference of the East-Asian Association for Science Education
Place of Presentation
北京師範大学(中国・ 北京)
Year and Date
2015-10-16
Related Report
Int'l Joint Research
-
-
-
-
-
-
-
-
[Book] はじめて学ぶ教科教育2018
Author(s)
大高泉編著 山下修一pp.105-116分担執筆
Total Pages
214
Publisher
ミネルヴァ書房
ISBN
9784623083671
Related Report
-
[Book] 理科教育基礎論研究2017
Author(s)
大高泉編著 山下修一ほか21名
Total Pages
367
Publisher
協同出版
ISBN
4319002970
Related Report
-