Project/Area Number |
15H02912
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
Kobayashi Akizo 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 名誉教授 (10018822)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
興治 文子 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (60409050)
土佐 幸子 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (40720959)
伊藤 克美 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (50242392)
岡野 勉 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (30233357)
伊藤 稔明 愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (40295572)
種村 雅子 大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30263354)
矢田 俊文 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (40200521)
兵藤 友博 立命館大学, 経営学部, 教授 (20278477)
北林 雅洋 香川大学, 教育学部, 教授 (80380137)
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Research Collaborator |
木村 初男 名古屋大, 名誉教授
森田 龍義 新潟大, 名誉教授
生源寺 孝浩 元京都橘大学, 教授
森本 雄一 ファラーデーラボ
川勝 美早子 島津製作所, 操業記念資料館
和澄 利男 にいがた県民教育研究所
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥14,690,000 (Direct Cost: ¥11,300,000、Indirect Cost: ¥3,390,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
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Keywords | 理数授業筆記の探索研究 / 能動的理数学習の源流 / アクティブラーニング型授業法 / ICT・IoT活用理数授業法 / 明治150年理数教育史 / 理数教育実録研究 / 理数教育史のイノベーション / 価値ある理数教育の現代的再構成 / 理数教育授業筆記 / 理数授業記録 / 高等小生徒授業筆記 / AL型授業モジュール / 明治期理数教育の国際連関 / 実学的志向の影響 / ICT-IoT活用 / 理数授業筆記 / 理数教案筆記 / ICT・IoT活用した能動的学習法 / 明治理数授業記録庫 / アクティブ・ラーニング型授業法の源流 / 明治理数教育の新実態 / 能動学習法の源流・再構成 / ICT活用能動学習法 / IoT活用能動学習法 / 科学教育史イノベーション / 理数授業筆記の調査分析 / 明治理数教育の実相研究 / 理数教育分野の授業筆記 / 教案筆記や試験記録 / 網羅的文書探索分析 / デジタルリポジトリ-構築 / ICT活用アクティブラーニング / 生徒の理数授業筆記 / 教育実習教案筆記 / 能動学習型授業法 / 小学校生徒用物理書 / 原子・分子・階層性 / 世界トップ水準に挑戦 / 日本型理数教育授業実態 |
Outline of Final Research Achievements |
We investigated various students' notes on science-mathematics educations(SME) in Meiji-Taisho-Showa Era, by visiting archival sites not only Niigata-Kanto-Tohoku-Hokuriku but also Hokkaido-Honsyu-Shikoku-Kyushu of all Japan. We studied on true status of SME by digitalized & data-based documents and disclosed how taught those by special Japanese teaching styles. We cleared how Japanese teachers developed their own teaching styles based on Japanese cultures in Meiji. We clarified how Japanese SME cached up to the top-level of the worlds even after 1886 when started "Rika" educations. We are developing those studies on Japanese global connections with European and American in Meiji Era. We are promoting researches to clarify the historical roots of Active Learning (AL) in SME. We are developing ICT-IoT based AL-modules in SME by useful hands-on tools for modern reconstructions of historically valuable teaching materials in Meiji by comprehensive search for students' notes in those years.
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