• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teacher training by utilizing typed class with collaborative learning support tool and blended learning

Research Project

Project/Area Number 15H02919
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOkayama University of Science (2018)
National Institute for Educational Policy Research (2015-2017)

Principal Investigator

FUJIMOTO Yoshihiro  岡山理科大学, 理学部, 教授 (60173473)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 益田 裕充  群馬大学, 教育学部, 教授 (30511505)
荒尾 真一  岡山大学, 教師教育開発センター, 特任教授 (60748961)
稲田 佳彦  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (80273572)
宮地 功  富山高等専門学校, その他部局等, 特命フェロー(教育・研究支援) (30043722)
鈴木 康浩  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (50734464)
Research Collaborator OGURA Yasuhiko  文部科学省国立教育研究所, 学力調査官
OJIMA Masatoshi  倉敷市教育委員会倉敷情報学習センター, 館長
NAMIHIRA Nagamasa  石垣市教育委員会, 指導主事
SUZUKI Yasuhiro  掛川市立原谷小学校, 教頭
SATO Yori  館林市立第十小学校, 教諭
YOSHITAKE Miki  竹富町立波照間中学校, 教諭
JIN Takayuki  青森県立青森南高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2015: ¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Keywords教師教育 / 理科教育 / 授業研究 / 教員研修 / アクティブ・ラーニング / 主体的・対話的で深い学び / 協働学習支援システム / タブレット端末 / 資質・能力 / 全国学力・学習状況調査 / 理科 / 一人1台タブレット端末 / 協働 / 活用 / 授業デザイン / 一人1台タブレット端末 / 協働学習 / 授業改善 / 理科授業 / 教育学 / 教育工学 / 主体的・協働的な学習 / 教科教育 / ICT
Outline of Final Research Achievements

In order to promote collaborative learning, we have made it possible to display and compare the results of observations and ideas based on that on a tablet terminal. As a result, they promoted the formation of new ideas. In addition, the average value of awareness that "I want to convey my thoughts to other people" and "I notice that I did not notice myself when I talked with other people" increased, and significant differences were recognized.
In the teacher training by Blended Learning, I showed the teaching plan of the example class example and the situation of the class in the image and proceeded the class research. As a result, based on the actual conditions of each school and the personality of the teaching teacher, it was possible to improve and improve the device for introducing classes so that the task became closer to students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育の今日的な課題は協働性にある。理科教育では、分析して解釈したり考察したりする場面などで個別学習と協働学習の組み合わせの指導は重要であり、その指導過程で協働学習支援システムの教育効果が期待される。そのため、協働学習支援システムを活用した授業デザインを開発することは意義深い。
また、全国学力・学習状況調査の結果を踏まえた授業改善の授業アイディア例を基に授業研究を進めることは、義務教育の機会均等とその水準の維持向上の観点から、教育施策の成果と課題を検証し、その課題の改善を図るための具体的な授業デザインと教員研修のあり方を提案することができ、我が国の理科教育の一層の充実が図られる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 16 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領の目標に示された「考え方」としての「思考の枠組」の形成に関する研究-理科授業デザインベース構造化シートを用いた模擬授業と授業カンファレンスの往還を通して-2019

    • Author(s)
      益田裕充,栗原淳一,藤本義博,半田良廣,吉田和気
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 第18巻,第2号 Pages: 47-58

    • NAID

      40021851424

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科の問題解決の過程に国語科の言語活動を位置付けたカリキュラム・マネジメントの教育効果に関する事例的研究2019

    • Author(s)
      岸亮,藤本義博,桐生徹,水落芳明
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 第18巻,第2号 Pages: 22-32

    • NAID

      130007632365

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 検証計画の立案に基づくカリキュラム・デザインに関する研究2019

    • Author(s)
      益田裕充,斎藤剛志,藤本義博,半田良廣,神知己
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要自然科学編

      Volume: 第67巻 Pages: 39-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校理科教員の意識調査から明らかになった指導上の課題と改善の方向性2019

    • Author(s)
      鈴木康浩,藤本義博,益田裕充
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: Vol.59,No.3 Pages: 401-410

    • NAID

      130007631830

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 互生植物の葉の付き方の理解に関する研究2018

    • Author(s)
      半田良廣,益田裕充,下平侑以,藤本義博
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: Vol.42,No.2 Pages: 140-150

    • NAID

      130007404264

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習の授業協議会から生起する共通の規範に関する考察2018

    • Author(s)
      益田裕充,藤本義博,小川勇之助,加瀬健,染谷めぐみ
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第17号 Pages: 1-8

    • NAID

      40021717354

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びを促進する教師の発話による働きかけに関する実証的研究 -小学校第5学年「川の働き」の授業において-2017

    • Author(s)
      藤本義博,佐藤友梨,益田裕充,小倉恭彦
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 58 Pages: 159-173

    • NAID

      130006275237

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習の授業協議会から生起する共通の規範に関する考察2017

    • Author(s)
      益田裕充,藤本義博,小川勇之助,加瀬健,染谷めぐみ
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 17 Pages: 1-8

    • NAID

      40021717354

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Useful Activities and Peer Evaluation in Creating PowerPoint Slides to Introduce a Book2017

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE)

      Volume: 8 Pages: 3034-3045

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Change of Awareness and Characteristics of Student Groups in Class Creating Slides to Introduce Books with PowerPoint2017

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Journal of Studies on Education

      Volume: 7 Pages: 29-47

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブレンド型授業によるAI技術論と人工知能の役立つ活動の比較2017

    • Author(s)
      宮地功
    • Journal Title

      日本科学教育学会第7回研究会研究報告

      Volume: 31 Pages: 35-40

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ストーリーテリングと商品紹介のスライド作成における所要時間と意識の比較2017

    • Author(s)
      宮地功
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 32 Pages: 63-68

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Comparison of Term Recognition and Awareness in Blended Classes of JavaScript and PHP Programming2017

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Asian Education Studies

      Volume: Vol.2, No.1 Pages: 28-39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シナリオ作成を用いたプログラミング導入教育の試み2017

    • Author(s)
      新開純子, 早勢欣和, 宮地功
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: Vol.31, No.6 Pages: 1-6

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブレンド型授業によるAI技術論と人工知能の意識の評定値の比較2017

    • Author(s)
      宮地功
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: Vol.31, No.6 Pages: 15-18

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科授業における「検証計画の立案」に関する研究2016

    • Author(s)
      藤本義博、半田良廣、益田裕充、馬場祐介
    • Journal Title

      臨床教科教育学会会誌

      Volume: 第16巻 Pages: 67-74

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的思考プロセスによる教員養成課程学生の授業力形成に関する研究2016

    • Author(s)
      益田裕充、栗原淳一、半田良廣、櫻井康之、藤本義博
    • Journal Title

      臨床教科教育学会会誌

      Volume: 第16巻 Pages: 87-94

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科を専門としない新任教師による理科授業の変容に関する研究2016

    • Author(s)
      益田裕充、半田良廣、藤本義博、田中実穂
    • Journal Title

      臨床教科教育学会会誌

      Volume: 第16巻 Pages: 95-104

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科授業を評価する能力の変容に関する研究2016

    • Author(s)
      益田裕充、藤本義博、半田良廣、関口あかね
    • Journal Title

      臨床教科教育学会会誌

      Volume: 第16巻 Pages: 105-112

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Classification and Characteristics of Student Groups Using Change of Attitude in Class for Creating Slides to Present Product2016

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      Asian Education Studies

      Volume: Vol.1, No.2 Pages: 55-68

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 里山環境学習におけるブレンディッドラーニングの効果の検証2016

    • Author(s)
      福井広和,宮地功
    • Journal Title

      日本科学教育学会第7回研究会研究報告

      Volume: Vol.30, No.7 Pages: 43-48

    • NAID

      130006655845

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 本の紹介スライドを作成する授業における意識の向上に役立つ活動2016

    • Author(s)
      宮地功
    • Journal Title

      日本科学教育学会第7回研究会研究報告

      Volume: Vol.30, No.7 Pages: 49-52

    • NAID

      130006655844

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects in Blended Classes on Operations Research by the Practice2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      International Journal of Technology and Inclusive Education

      Volume: Vol.4, Issue 2 Pages: 625-635

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Useful Activities for Improving the Attitudes and Characteristic of Student Groups in Programming Course2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      GSTF Journal on Education

      Volume: Vol.3, No.1 Pages: 29-38

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Characteristic of Three Kinds of Blended Classes Categorized Using Awareness and Activities2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Journal Title

      American Journal of Education Research

      Volume: Vol.3 , No.12 Pages: 1336-1347

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Useful Activities for Improving Awareness in Blended Class of JavaScript Programming,Proceedings of the 11th International Technology2017

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Education and Development Conference, INTED2017
    • Place of Presentation
      Valencia, Spain
    • Year and Date
      2017-03-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校理科の授業で探究の過程を振り返る活動における一人1台タブレット端末と授業支援アプリケーションの利用実態2017

    • Author(s)
      藤本義博,小倉恭彦
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的・対話的で深い学びの視点による理科の学習過程の改善に関する研究2017

    • Author(s)
      藤本義博,小倉恭彦,三浦真一,益田裕充
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会論文集福岡大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンド型によるAI技術論の授業における意識について主成分分析による学生の分類2017

    • Author(s)
      宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第41回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] シナリオ作成を用いたプログラミング導入教育の試みとその評価2017

    • Author(s)
      新開純子,早勢欣和,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット持ち帰りによる家庭と学校でのブレンド型学習についての保護者の意識に関する一検討2017

    • Author(s)
      佐々木 弘記,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Useful Activities for Improving Attitude in Creating Book Recommendation Slides by Means of PowerPoint2016

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Proceedings of the London International Conference on Education, LICE 2016
    • Place of Presentation
      London, UK
    • Year and Date
      2016-11-14
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a moral instruction lesson for information ethics concerning copyright to overcome ambivalence2016

    • Author(s)
      Hironori SASAKI, Isao MIYAJI
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ブレンド型によるJavaScriptプログラミング授業における意識の向上に役立つ活動2016

    • Author(s)
      宮地功
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] クラウド型フォームを活用した授業設計と教育効果2016

    • Author(s)
      藤本義博、佐藤友梨、益田裕充、小倉恭彦
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査の調査結果を踏まえた理科の授業改善2016

    • Author(s)
      鈴木康浩、藤本義博
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における検証系アックの立案bン移管する研究2016

    • Author(s)
      神知己、益田裕充、藤本義博、半田良廣
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 批判的思考を生起させながら学生の授業力形成を図る方略に関する研究2016

    • Author(s)
      櫻井康之、益田裕充、栗原淳一、半田良廣、藤本義博
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科を専門としない新任教師による理科授業の変容に関する研究2016

    • Author(s)
      田中実穂、益田裕充、半田良廣、藤本義博
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業を省察する大学生の資質・能力の形成に関する研究2016

    • Author(s)
      関口あかね、益田裕充、半田良廣、藤本義博
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第66回全国大会論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Awareness Raising in Creating Book Recommendation Slides by Means of PowerPoint2016

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Proceeding of the International Conference on Education and New Developments
    • Place of Presentation
      Ljubljana, Slovenia
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 主体的に探究する力を育成する課題解決的な学習の在り方2015

    • Author(s)
      中倉智美,才野博紀,山田真司,小池かおり,小倉恭彦
    • Organizer
      岡山大学教育学部附属中学校第33回中学校教育研究発表会研究発表資料
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部附属中学校
    • Year and Date
      2015-11-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Novedrate, Italy2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Novedrate, Italy
    • Place of Presentation
      London, UK
    • Year and Date
      2015-11-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Change of Attitude in Class for Creating Slides to Present Product2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Proceedings of the 2nd International Conference on e-Learning, e-Education, Online Training
    • Place of Presentation
      Novedrate, Italy
    • Year and Date
      2015-09-17
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Classification of Blended Classes Using Change of Attitude Related to Ability2015

    • Author(s)
      Miyaji, I.
    • Organizer
      Proceeding of the 17th Annual International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Athens, Greece
    • Year and Date
      2015-05-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 新学習指導要領対応 これで、理科の『学び合い』は成功する!2018

    • Author(s)
      水落芳明・阿部隆幸 編著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761924102
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi