• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidating the influence of teacher's class behavior on class management and children's learning behavior

Research Project

Project/Area Number 15H02926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

KISHI Toshiyuki  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (10454084)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 博行  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(総合グローバル), 准教授 (10303356)
大久保 智生  香川大学, 教育学部, 准教授 (30432777)
澤邉 潤  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30613583)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords授業研究 / 教授行動 / 授業マネージメント / 一斉授業 / 教師の暗黙知 / 小学校 / 中学校 / 学校の荒れ / 授業崩壊 / 雰囲気 / 非言語 / 授業雰囲気 / 授業認知 / 暗黙知 / 学習行動 / 教師 / 発話 / 机間巡視 / 視線
Outline of Final Research Achievements

This study examined the characteristics of teacher's class management and children's learning attitude for mass teaching in elementary and junior high school. As a result, the following became clear. It was suggested that the teacher's response to the children in the class influenced the attitude of the children in the class, which further led to atmosphere that class is rough. Next, as a result of comparing the class management of the elementary school and junior high school teachers, it became clear that there is a difference between the elementary school teachers and the junior high school teachers in relation to children. On the other hand, there was no significant difference in children's attitudes to learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の大きな意義は下記の2点にある。1つには、荒れている学級と荒れていない学級における教師の授業マネージメントを比較した点である。荒れている学級を対象とした研究は対象学級の選定から難しく、事例研究にとどまることが大部分であった。本研究では荒れている学級を選定し通常学級と比較することを通してその特徴を明らかにしたところに学術的意義がある。2つに小学校と中学校の教師比較を行ったところに大きな特徴がある。義務教育学校が創設されるようになる中で、小中学校の教師の教授方略を検討し、その特徴を明らかにしたところに本研究の社会的意義が認められる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」と「国語科」の横断的な学習における大学生の関与とその効果2019

    • Author(s)
      澤邉 潤 , 林 なおみ , 坂上 剛 , 赤坂 千秋
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19(1) Pages: 519-524

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職協働による地域連携型教育プログラム開発の試行的取組―新潟県小千谷市へのフィールドワークを事例として―2019

    • Author(s)
      澤邉潤
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 6 Pages: 39-44

    • NAID

      120006763743

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Effect of Clothing Swimming Practice on Children's Pool and River Cognition.2018

    • Author(s)
      岸 俊行、稲垣 良介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 113-116

    • DOI

      10.15077/jjet.S42058

    • NAID

      130007546372

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期の"いざこざ"経験がその後の幼児間の関係に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      岸 俊行
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 47-53

    • NAID

      120006484670

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Evaluation of a Collaborative Project using ICT in Small-Scale Schools to Achieve a Wide Variety of Relationships2018

    • Author(s)
      Toshiyuki KISHI
    • Journal Title

      Journal of Education and Human Development

      Volume: 7(1) Pages: 72-81

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japanese English Learners’ Recognition of English Images2018

    • Author(s)
      Toshiyuki KISHI
    • Journal Title

      2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering

      Volume: 0 Pages: 768-773

    • NAID

      120006696999

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代の子どもたちの「コミュニケーション能力低下」言説を検証する2018

    • Author(s)
      大久保 智生
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(11) Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童―教師の授業におけるコミュニケーション行動の意味と発達を考える2018

    • Author(s)
      大久保 智生
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 39(2) Pages: 108-108

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思春期における発達と問題行動2018

    • Author(s)
      平石 賢二 , 河野 荘子 , 笠井 清登 , 大久保 智生 , 吉澤 寛之 , 齊藤 誠一
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 57 Pages: 264-272

    • NAID

      130007984562

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] オープンデータ分析とファジィ推論による感情語を用いた都道府県の評価2018

    • Author(s)
      村井 絵美 , 井上 博行
    • Journal Title

      日本知能情報ファジィ学会 ファジィ システム シンポジウム 講演論文集

      Volume: 34 Pages: 540-545

    • NAID

      130007554280

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」を担う教員を育む学校,行政,大学の連携による学校フィールドワークの開発2018

    • Author(s)
      後藤康志,伊藤充,澤邉潤
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 5 Pages: 23-28

    • NAID

      40021553342

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Introduction to Educational Psychology for Teachers2017

    • Author(s)
      OKUBO TOMOO、OSHIO ATSUSHI、KISHINO MAI、SHINOGAYA KEITA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 250-255

    • DOI

      10.5926/arepj.56.250

    • NAID

      130006106496

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業における教師の雑談が持つ役割の探索的検討2017

    • Author(s)
      岸俊行
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 2 Pages: 179-194

    • NAID

      120006452421

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自己中心性尺度の作成 : 「他者への共感不全」と「自己内省の困難さ」に焦点を当てて2017

    • Author(s)
      廣澤 愛子 , 大西 将史 , 岸 俊行
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 2 Pages: 207-223

    • NAID

      120006452422

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」と「国語科」の横断的な学習における大学生の関与とその効果2019

    • Author(s)
      澤邉 潤 , 林 なおみ , 坂上 剛 , 赤坂 千秋
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の教授行動と授業が荒れる要因の関連2018

    • Author(s)
      岸俊行 辻岡麻美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese English Learners’ Recognition of English Images2018

    • Author(s)
      Toshiyuki KISHI
    • Organizer
      IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オープンデータ分析とファジィ推論による感情語を用いた都道府県の評価2018

    • Author(s)
      村井 絵美 , 井上 博行
    • Organizer
      日本知能情報ファジィ学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における生徒化心性および大学環境の認知と適応感との関連:生徒化心性尺度の作成と大学差による検討2018

    • Author(s)
      大久保 智生
    • Organizer
      日本青年心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 河川における水難事故防止学習が生徒の認識に及ぼす影響:連想法による授業前後の反応語に着目して2018

    • Author(s)
      稲垣 良介 , 岸 俊行
    • Organizer
      日本体育学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における長期学外学修プログラムの開発とその評価2018

    • Author(s)
      澤邉潤
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 域・自治体・大学の協働による授業科目開発のプロセス(2)―学外学修プログラムの実践と評価2018

    • Author(s)
      澤邉潤,古村健太郎
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT 使用が授業(教師・児童)に与える影響2017

    • Author(s)
      田上 芽衣,藤田 奈央,小石原 由貴,大石 美咲,利内 美紀,瀧本 悠記子,岸 俊行
    • Organizer
      北陸三県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校の授業におけるICT 活用の効果2017

    • Author(s)
      伊藤 江莉奈,福田 篤人,松本 恵哉,義岡 丈太郎,佐藤 竜太,馬淵 俊英
    • Organizer
      北陸三県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校体育における水難事故の未然防止に資する指導内容に関する検討2017

    • Author(s)
      稲垣 良介 , 岸 俊行
    • Organizer
      日本体育学会大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業を観察する視点の検討-授業実践経験の違いに着目して-2016

    • Author(s)
      瀧本 悠記子,岸 俊行
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師と子どもの相互交渉から捉える”授業”のかたち2016

    • Author(s)
      岸 俊行
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践経験の差異による授業を見る視点の差異2016

    • Author(s)
      瀧本 悠記子,岸 俊行
    • Organizer
      北陸三県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の授業での話し合い参加の要因の検討 (1) : 学級・個人の特徴によって話し合い参加の要因は異なるのか2015

    • Author(s)
      綾田 栞 , 河口 美穂 , 湯浅 英幸 , 大久保 智生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の授業での話し合い参加の要因の検討(2) : 学級の特徴によって話し合いの内容に違いは見られるのか2015

    • Author(s)
      河口 美穂 , 綾田 栞 , 湯浅 英幸 , 大久保 智生
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究者兼実践者が見た学校現場 : 教育現場では何が起きているのか2015

    • Author(s)
      村上 香奈 , 山崎 浩一 , 金子 泰之 , 岡田 有司 , 澤邉 潤
    • Organizer
      日本教育心理学
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 長期学外学修のデザインと実践―学生をアクティブにする―2019

    • Author(s)
      澤邉潤,木村裕斗,松井克浩(編著)
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教師として考え続けるための教育心理学:多角的な視点から学校の現実を考える2018

    • Author(s)
      大久保智生・牧郁子(編)
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学級集団 杉本明子・西本絹子・布施光代(編) 理論と実践をつなぐ教育心理学2018

    • Author(s)
      大久保智生
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      みらい
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 研究と実践をつなぐ教育研究2017

    • Author(s)
      野嶋栄一郎,魚崎祐子,岸俊行,澤邉潤、石井康博,吉川澄人,山本裕子,西村昭二,鶴田利郎
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      株式会社 ERP
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi