• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an e-portfolio System simultaneously facilitating structural deepening of learning and reinforcement of self-efficacy

Research Project

Project/Area Number 15H02937
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

Funaoi Hideo  創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 浩  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
鈴木 栄幸  茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (20323199)
久保田 善彦  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (90432103)
望月 俊男  専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)
狩野 紀子  拓殖大学, 外国語学部, 教授 (40350574)
室田 真男  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (30222342)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsキーワード型eポートフォリオ / 構造的学修 / 自己効力感 / 振り返り / 学習支援システム / 教育実践 / eポートフォリオ / コンセプトマップ
Outline of Final Research Achievements

It is important to deepen the understanding of learning contents in order to improve university students' fragmented learning to systematic ones. Active reflection on learning contents and association of them enables such deepening of understanding. Therefore, we have developed a keyword-based e-portfolio system, focusing on recording keywords contained in learning contents, so as to encourage students’ reflection and association. As a result of evaluating through actual class with the system, the following tendency was shown: 1) the system facilitates students to associate keywords, 2) their learning attitude in a class becomes active, 3) they becomes able to grasp learning contents meta-cognitively, 4) they get higher scores in a test to recall learned keywords and a test to produce sentences with learned keywords.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平均的なレベル以下の大学生の学びは,断片的な知識の記憶にとどまることが多い.本研究で開発したシステムは,学習内容の振り返りと,その中に含まれるキーワードを見つけ出し,それらを有機的に関連付けることを促進し,体系的な知識を増幅することを支援する.そのように大学生の学びを転換していく点で,社会的意義がある.また,従来のeポートフォリオシステムは,レポートやノートなどが情報の単位であるため,関連性を見出すことは容易ではなかった.しかし本研究によるキーワード型eポートフォリオシステムでは,キーワードに焦点を当てており,関連性を見出しやすい.このように新たな方法論を提案した点で,学術的意義がある.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 協調学習環境デザインのための創発的分病理論の再検討2017

    • Author(s)
      望月俊男, 加藤浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 34(2) Pages: 84-97

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小集団の議論と個人の振り返りを保証したワークショップ型授業研究の実践2016

    • Author(s)
      久保田善彦, 舟生日出男, 鈴木栄幸
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 33(2) Pages: 126-131

    • NAID

      130005150649

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学修内容の理解深化を目指したキーワード型eポートフォリオの学習効果について2019

    • Author(s)
      舟生日出男, 鈴木栄幸, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習内容の理解を深化させるキーワード型e ポートフォリオの実践とインタビュー調査の分析2017

    • Author(s)
      宮田和美, 室田真男, 舟生日出男
    • Organizer
      日本教育工学会(JSET) 第33回 全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人一台のタブレット端末を使った協調作業の相互構成プロセスに関する研究2017

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 舟生日出男, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会(JSET) 第33回 全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 関連付け活動と振り返り活動を通して学習内容の理解深化を促すキーワード型eポートフォリオシステムの開発と実践2017

    • Author(s)
      宮田和美, 舟生日出男, 室田真男
    • Organizer
      電子情報通信学会研究会(教育工学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 狩野紀子, 舟生日出男2016

    • Author(s)
      ポートフォリオの実践とメタ認知的知識・活動の育成
    • Organizer
      日本教育工学会 研究会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] キーワード型eポートフォリオを活用した 学習の理解深化を促す活動の実践2016

    • Author(s)
      宮田和美, 舟生日出男, 鈴木栄幸, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 久保田善彦, 舟生日出男, 鈴木栄幸2016

    • Author(s)
      個人の振り返りを保証したワークショップ型授業研究の実践と評価
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 双方向債務概念に基づく「知のアソシエーション」の構築2016

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 舟生日出男, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会 第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学修の構造的な深化を促進するポートフォリオ形式の検討2015

    • Author(s)
      宮田和美, 舟生日出男, 鈴木栄幸, 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi