• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of digital teaching material matching system for children with multiple disabilities and cooperation with the community and home

Research Project

Project/Area Number 15H02941
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

NISHIBATA Ritsuko  畿央大学, 教育学部, 教授 (20249816)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田村 恭久  上智大学, 理工学部, 教授 (30255715)
大久保 賢一  畿央大学, 教育学部, 准教授 (40510269)
岩坂 英巳  奈良県立医科大学, 医学部, 研究員 (70244712)
鴨谷 真知子  畿央大学, 教育学部, 研究員 (90369710)
尾崎 拓郎  大阪教育大学, 情報処理センター, 助教 (40713813)
太田 和志  東大阪大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (40369707)
Research Collaborator TAKAHASHI hiroshi  
FUJIKAWA yoshizumi  
MORIISHI minekazu  
TANAKA hiroki  
HORIKOSHI izumi  
HIROSE kazumi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥12,610,000 (Direct Cost: ¥9,700,000、Indirect Cost: ¥2,910,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords教育工学 / 特別支援教育 / デジタル教材 / 教育の情報化 / 自立活動 / タブレット端末 / 肢体不自由 / flash / ICT教育 / 機械学習 / ディジタル教材 / HTML5 / クラウド / メタデータ / データベース
Outline of Final Research Achievements

With the advancement of technology, the computerization of education is progressing. So digital teaching materials using tablets came to be used in special needs education as well as traditional hand-made realia teaching materials.
In this study, we constructed a database on the Internet that allows us to select appropriate teaching materials by assessment based on the "Sensory and Exercise Higher-Level Theory" ,by H.USAGAWA,of children who need special support. In particular, digital teaching materials can be downloaded, so they were used not only at schools but also at welfare facilities and homes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別な支援を必要とする子どもたち向けの教材においては、それぞれの発達や特性が違うためにカスタマイズする必要があった。実物教材においては、特別支援学校の先生方が手作りをしてまかなっていたが、市販のデジタル教材の場合はカスタマイズができない場合がほとんどであった。本研究で開発したデータベースにおいては、子どもたちの発達や特性に応じて適切な教材を選択できるようにしたほか、実物教材においては、材料や作り方も公開した。また、その一部は、2020年から始まるプログラミング教材としても活用された。

Report

(4 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 初等教育におけるプログラミング教育に向けた導入教材の検討2019

    • Author(s)
      尾崎拓郎,西端律子
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会

      Volume: 13(2)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立小学校における特別支援学級担任教員による通常学級支援を目的とした弾力的対応の実態2018

    • Author(s)
      大久保 賢一, 渡邉 健治
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 5(0) Pages: 34-52

    • NAID

      130007479368

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成課程に在籍する大学生が持つ社会的少数者に関する経験と意識2018

    • Author(s)
      大久保 賢一, 渡邉 健治, 細越 寛樹
    • Journal Title

      畿央大学研究紀要

      Volume: 15(2) Pages: 49-65

    • NAID

      120006548921

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニングアナリティクスの国際標準規格2018

    • Author(s)
      田村恭久
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 59(9) Pages: 825-828

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Embodied Conversational Agents for Multimodal Automated Social Skills Training in People with Autism Spectrum Disorders2017

    • Author(s)
      Tanaka H, Negoro H, Iwasaka H, Nakamura S
    • Journal Title

      PloS One

      Volume: 12(8) Pages: 1-15

    • NAID

      120006345361

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校における「プログラミング教育」実施に向けた教員養成科目の一事例2017

    • Author(s)
      西端律子
    • Journal Title

      情報学教育研究

      Volume: 11 Pages: 31-34

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニング時代の教員養成に向けて2016

    • Author(s)
      西端律子
    • Journal Title

      情報文化学会誌

      Volume: 23 Pages: 3-10

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成系大学における1人1台のPC貸与実践2016

    • Author(s)
      西端律子
    • Journal Title

      情報処理学会誌

      Volume: 57 Pages: 4780481-4780481

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害の理解とその対応―多様性を「障害」としないための環境設定と教育―2016

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Journal Title

      日本看護福祉学会誌

      Volume: 22(1) Pages: 12-14

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別な配慮を必要とする生徒への中学校における取り組みに関する調査2016

    • Author(s)
      大久保 賢一・渡邉 健治・岡本 啓子・古川 恵美
    • Journal Title

      畿央大学研究紀要

      Volume: 13(2) Pages: 17-42

    • NAID

      40021052899

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 環境・身体・コミュニケーションと融合するプログラミング ~特別支援学校におけるプログラミング教育の一事例~2018

    • Author(s)
      西端律子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第11回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 畿央大学×フジテレビキッズによるプログラミング教育2018

    • Author(s)
      西端律子
    • Organizer
      教育システム情報学会関西支部産学連携研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] みんなで楽しめる『プログラミング』のすすめ ~何のためのプログラミング?~2018

    • Author(s)
      西端律子
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第25回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育におけるプログラミング教育 総務省プロジェクトの実践から2018

    • Author(s)
      西端律子
    • Organizer
      特殊教育学会第56回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「今、改めて放送・視聴覚教材を考える ~映画からプログラミングまで」2018

    • Author(s)
      西端律子
    • Organizer
      奈良県放送・視聴覚教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教材共有ネットワーク」サイトのクラウド移行の現状と課題2016

    • Author(s)
      西端律子・廣瀬一海・鴨谷真知子
    • Organizer
      教育システム情報学会第6回研究会
    • Place of Presentation
      東京工芸大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 肢体不自由児を対象としたディジタル教材のHTML5での実装と実践について2016

    • Author(s)
      村上舞子・西端律子
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪電気通信大学
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Scratchで学ぶ プログラミングとアルゴリズムの基本 改訂第2版2019

    • Author(s)
      中植 正剛, 太田 和志, 鴨谷 真知子
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      日経BP社
    • ISBN
      4822286177
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 3ステップで行動問題を解決するハンドブック2019

    • Author(s)
      大久保賢一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      4058010142
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 誰でも使える教材ボックス: 教材共有ネットワークを活かした発達支援2017

    • Author(s)
      高橋浩, 藤川良純, 西端律子, 太田和志, 鴨谷真知子, 奈良県立奈良養護学校
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      4761407921
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 教材共有ネットワーク

    • URL

      http://www.narayogo.jpn.org/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 教材共有ネットワーク(Facebookページ)

    • URL

      https://www.facebook.com/tmsn.org/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi