Longitudinal study of changes in childhood lifestyles,health,and phsical fitness
Project/Area Number |
15H03063
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Developmental mechanisms and the body works
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Research Institution | Yamagata University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中野 貴博 名古屋学院大学, スポーツ健康学部, 教授 (50422209)
小澤 治夫 静岡産業大学, 経営学部(磐田), 教授 (60360963)
鈴木 宏哉 順天堂大学, スポーツ健康科学部, 先任准教授 (60412376)
池田 英治 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (70726877)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥14,170,000 (Direct Cost: ¥10,900,000、Indirect Cost: ¥3,270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | 幼少年期の発達と体力 / 縦断的追跡調査 / 多様な運動プログラムの開発 / 介入実験的体育授業の検証 / 児童生徒の投能力向上と教材開発 / 幼児期の多様な運動遊び / 幼児の追跡調査 / 介入プログラムの効果 / ゴール型ゲームの開発と教育効果 / 幼少年期の体力と発達 / 体力とライフスタイル / 体力向上プログラム / 就学後の体力比較 / 介入実験的体育授業 / 投運動の運動遊び / 介入実験授業 / 体育の授業開発 / 幼少年期の体力 / 介入指導の効果 / 幼児の運動プログラム / 投運動と体育授業 / 教材開発 / 介入効果 / 追跡調査 / 運動プログラム開発 / ライフスタイル調査 / 運動遊びプログラム / 身体教育学 / 発育発達 / 幼少年期 / 運動遊び / 身体教育 / 縦断的研究 / ライフスタイル |
Outline of Final Research Achievements |
The present study examines the changes in childhood lifestyles, health, and physical fitness as well as determines the effectiveness of an exercise program for children.An examination of the effectiveness of a five-year exercise program for children revealed that both the male and female participants (n = 526) had significantly higher levels of physical fitness in their first year of elementary school than those who had not participated in the program (n = 478). Furthermore, practicing 10 instructions on physical education for two years in preparation for the second grade of elementary school revealed that both the male and female participants showed a significant improvement in their throwing motion and ball-throwing distance (p <.05, mean effect size = 1.55).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,発達段階に即した多様な運動プログラムを開発し,長期にわたる教育実験的な介入指導を通して,その効果の検証を試みた.対象は,3~15歳の幼児,小中学生であった.その結果,幼児期の多様な運動遊びが小1の体力に影響を及ぼすこと,開発した球技プログラムは小中学生の投能力や投動作の向上およびその改善に役立つことが確認できた.特にリズムダンス運動は保育,学校教育の場で実効性が高く,幼少年期の子どもの体力や運動意欲を高めるプログラムとして有効であった.以上のことから,本研究の成果は学術的側面のみならず,保育や学校教育の実践に活用できる可能性が高く,その社会的意義も有していると思われる.
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Report
(6 results)
Research Products
(13 results)