• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The developmental coupling in different-age group : interdisciplinary communication over the concept of human development

Research Project

Project/Area Number 15H03105
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

KAWATA Manabu  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 室橋 春光  札幌学院大学, 心理学部, 教授 (00182147)
宮崎 隆志  北海道大学, 教育学研究院, 教授 (10190761)
岡田 智  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10458862)
伊藤 崇  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20360878)
加藤 弘通  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20399231)
辻 智子  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20609375)
日高 茂暢  作新学院大学, 人間文化学部, 准教授 (20733942)
榊 ひとみ  函館短期大学, 保育学科, 准教授(移行) (30757498)
白水 浩信  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (90322198)
田岡 昌大  大阪青山大学, 健康科学部, 講師(移行) (90804758)
石岡 丈昇  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (10515472)
Research Collaborator YOSHIDA Yukuo  
IEMURA Tadato  
AZUMA Shigemitsu  
NAKAGAWA Eri  
TACHIBANA Shinjiro  
MAEBA Yuhei  
SHINOHARA Takeshi  
SHIBAKAWA Akiko  
KOBAYASHI Mayumi  
HAMAGUCHI Yuka  
Fujii Natsuko  
ISHIGAMI Chigusa  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords異年齢期カップリング / 発達 / 多世代 / 多様性 / 居場所 / 異年齢保育 / 異学年協働活動 / 分析単位 / 異質性 / 異学年協同活動 / 2歳児 / 子ども学 / 多世代多様 / 教育実践 / 地域 / 保育 / 限界線上の学び / 異年齢期 / 発達障害 / 多世代交流広場 / 小学生と中学生の比較 / コミュニケーション / 異学年協働型カリキュラム / 子育ての協同実践 / 青年学校
Outline of Final Research Achievements

This study attempts to expand the concept of "development", from the perspective of "different age group coupling" by analyzing characteristics of relationships between individuals, formed within practices such as child care, child rearing, school education, Ibasho (local settlement), camping activities for children and young people with developmental disabilities, etc.
Our findings reveal that a distinctive pattern of events, such as developmental differences in participants are mutually supported. In addition, attachment of meaning to one’s language and behavior that occurs in general situations, the cyclical relation between support provider and recipient of support, the development of new values through the problem-solving process of impromptu situations, etc., emerges within the activities involving individuals of different age groups and generations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの発達研究では、発達の単位を基本的に個人ないし個人の機能・能力に求める傾向が強く、標準からの差分で子どもが評価されてきた。社会的な分断や排除、自己責任が強調されやすい時代状況において、そうした発達観は子どもやその養育者、支援者を生きづらくさせる効果を持っている。異年齢期カップリングの観点は、発達の単位を個人ではなく「出来事」にとらえようとするものであり、上に見いだされたような出来事に着目して実践を理解することにより、個人の機能・能力だけではない観点から、場やコミュニティとしての発達(発展)を記述する一方法を提供することができる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report

Research Products

(74 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (37 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 14 results,  Acknowledgement Compliant: 10 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 6 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「異年齢」において何を見るか : 発達論への展望2019

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 55-64

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.55

    • NAID

      120006559292

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の異学年教育と香川大学教育学部附属高松小学校の「縦割り創造活動」2019

    • Author(s)
      伊藤崇
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 49-54

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.49

    • NAID

      120006559291

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育行政学からみる異年齢・異学年教育の新制度論的考察 : 中学校・高校の動向から2019

    • Author(s)
      篠原岳司
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 65-74

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.65

    • NAID

      120006559293

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 分かち合い、共に活動や価値を創造する異年齢集団の歩み : 壁やイレギュラーとの対峙の中で、自己の生き方・在り方を見つめ直す2019

    • Author(s)
      橘慎二郎・前場裕平
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 23-34

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.23

    • NAID

      120006559290

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性の中で育ち合う異年齢クラス保育2019

    • Author(s)
      東重満・中川絵理
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 13-21

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.13

    • NAID

      120006559289

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] みんなきょうだい大きな家族 : 赤ちゃんからの異年齢保育と多世代交流2019

    • Author(s)
      吉田行男・家村維人
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 12 Pages: 3-12

    • DOI

      10.14943/rcccd.12.3

    • NAID

      120006559288

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Survey of current situation of Children in Sapporo from perspectives of school adaptation, parent-child relationship, and play in winter2019

    • Author(s)
      加藤弘通・水野君平・侯ユエジャン・濤岡優
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 13 Pages: 1-10

    • DOI

      10.14943/rcccd.13.1

    • NAID

      120006606607

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A study of cross-age communication between children and adolescences with neurodevelopmental disorders : participant observation about the climbing camp at Asahikawa LD parentʼs association PURIZUMU2019

    • Author(s)
      日高茂暢・眞鍋優志・小泉雅彦・室橋春光
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 13 Pages: 35-48

    • DOI

      10.14943/rcccd.13.35

    • NAID

      120006606597

    • ISSN
      1882-1707
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的ギフテッドにおける知的特性と生活適応行動に関する検討:知能検査 WISC-IV と Vineland-II 適応行動尺度の関連2019

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Journal Title

      作新学院大学臨床心理センター研究紀要

      Volume: 11 Pages: 18-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異年齢期カップリングの発達学:<イヤイヤ期>を生み出す関係的力学の考察2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 58 Pages: 97-107

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Assessing Early Childhood Education and Care as an Ecological System2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 21-32

    • DOI

      10.20617/reccej.56.1_21

    • NAID

      130007502611

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Clinical Pedagogy in Mantaro Kido’s Theory : In Consideration of the Barren of Educational Psychology.2018

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 14-30

    • DOI

      10.20789/jraps.39.1_14

    • NAID

      130007495073

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 異年齢期カップリングの発達学:<イヤイヤ期>を生みだす関係的力学の考察2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 58

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協働に基づくケア・コミュニティの意義2018

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 6 Pages: 20-34

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing critical education thought in community development: the Freirean approach in Japan2018

    • Author(s)
      Takashi Miyazaki
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: 18 Pages: 227-234

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己形成の基盤をみんなでつくる:「つきさっぷプロジェクト」の経験から2018

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Journal Title

      教育

      Volume: 870

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] How do the “Credit Model” Assessments Change the Early Childhood Care and Education for Children with Special Needs?:2017

    • Author(s)
      吉川和幸・上村毅・川田学
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 55 Issue: 1 Pages: 55-67

    • DOI

      10.20617/reccej.55.1_55

    • NAID

      130006182786

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 城戸幡太郎の保育者論の現代的意義:教養と技術2017

    • Author(s)
      田岡昌大・及川智博
    • Journal Title

      教育学の研究と実践

      Volume: 12 Pages: 1-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること2017

    • Author(s)
      川田 学 編
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 1-126

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] むくどりホーム・ふれあいの会の生い立ちといま2017

    • Author(s)
      柴川明子
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 3-17

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『未完のムクドリ』を探して:多世代多様な場をめぐる対話の記録2017

    • Author(s)
      柴川明子・小林真弓・宮﨑隆志・川田学
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 19-48

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『むくどりホーム』スタッフのお仕事:ある日の光景より2017

    • Author(s)
      浜口由佳
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 53-68

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 『むくどりホーム』という感受体2017

    • Author(s)
      藤井奈津子
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 69-78

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] エピソードから見るむくどりホームの横顔2017

    • Author(s)
      石上千草
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 79-86

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] その日をつくることと,続いていく/続けていくこと:むくどりホームにおける「導かれた参加」の分析2017

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 89-107

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 戦後日本の子育て・子育て支援の社会史:高度経済成長期を中心に2017

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Journal Title

      「未完のムクドリ:多世代多様な場で起きていること」子ども発達臨床研究

      Volume: 10 Pages: 109-125

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] センシングツールで授業が見えた2017

    • Author(s)
      伊藤崇
    • Journal Title

      香川大学教育学部附属高松小学校(編著) 創る:2領域カリキュラムで子どもが変わる!教師が変わる! 東洋館出版社

      Volume: 無し Pages: 106-107

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 子育ての”手”をめぐる発達心理学:沖縄・多良間島の子守と保育から考える2016

    • Author(s)
      川田学・白石優子・根ケ山光一
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 27 Pages: 276-287

    • NAID

      130007536819

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育のなかの散歩考2016

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      2016ほっかいどうの保育白書

      Volume: 無し Pages: 18-20

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 乳幼児期の「教育」と「保育」,そして「発達」をめぐる言葉と実践について2016

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      保育通信

      Volume: 733 Pages: 4-9

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 春という生活(四季の子ども1)2016

    • Author(s)
      川田 学
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 115 Pages: 30-33

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学級の荒れと規範意識および他者の規範意識の認知の関係:規範意識の醸成から規範意識をめぐるコミュニケーションへ2016

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130005256752

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生の規範意識と学級の荒れ:「規範意識の醸成」で学級の荒れに対処できるのか?2016

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130005631702

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] いじめ被害の実態と教師への援助要請:通常学級と特別支援学級の双方に注目して2016

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義・水野君平
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 8 Pages: 1-9

    • NAID

      120005745394

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 心理学的子ども理解と実践的子ども理解:実践者を不自由にする「まなざし」をどう中和するか2015

    • Author(s)
      川田 学
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 43 Pages: 178-185

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 年齢と発達(発達心理学的自由論12)2015

    • Author(s)
      川田 学
    • Journal Title

      現代と保育

      Volume: 92 Pages: 74-89

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Community Development as Community Empowerment2015

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Journal Title

      社会教育研究

      Volume: 33 Pages: 1-14

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的ギフテッドのある子どもを育てる保護者のカウンセリング・ニーズの検討:知的ギフテッド児 9 例に行った心理的援助の質的分析から2019

    • Author(s)
      日高茂暢
    • Organizer
      日本LD学会第2回研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ラーニングストーリーによる実践の変容:発達心理学からの提案2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 倉橋惣三の「方法」:心理学的子ども理解と保育実践2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      心理科学研究会2018年秋の研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「異年齢」のなかで何を見るか2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本発達心理学会関東甲信越地区シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校生徒の無気力感の変化と関連要因:適応指導教室における短期縦断研究から2018

    • Author(s)
      Hou Yuejiang・加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的ギフティッド群の子どもの認知特性と抱える困難について2018

    • Author(s)
      小泉雅彦・片桐正敏・室橋春光
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 城戸幡太郎の「心理主義」批判と「ヒューマニズム」について2018

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異年齢期カップリングの発達学:<イヤイヤ期>を生み出す関係的力学の考察2017

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      第118回日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育所の設立と守姉2017

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会群馬支部 2017年度一般公開研修会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] What kind of worries relating to peer relationships do Japanese senior grade children face?: A case study focusing on the sharing norms during free play2017

    • Author(s)
      Oikawa, T., & Kawata, M.
    • Organizer
      The 27th European Early Childhood Education Research Association Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期における仲間関係の固定化に関する事例的検討 : 卒園間際の年長児に注目して2017

    • Author(s)
      及川智博・川田学
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 書きの困難に配慮した中学校の教科学習における授業作りについて:児童心理治療施設に併設されるA校での授業実践から2017

    • Author(s)
      田近健太・室橋春光
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学級在籍生徒の交流教育における人間関係の構築に関する検討2017

    • Author(s)
      小泉雅彦・眞鍋優志・室橋春光
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域子育て支援拠点における事業の展開過程とスタッフの力量形成:A県B市の民間団体実践Dを事例として2017

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本社会教育学会第64回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後期における城戸幡太郎の「ヒューマニズム」について2017

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Organizer
      教育哲学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 城戸幡太郎による「臨床教育学の提唱」と実践性2017

    • Author(s)
      田岡昌大
    • Organizer
      心理科学研究会2017年度秋の研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Transformation of “Value consciousness” and Reconstruction of Norm2017

    • Author(s)
      Miyazaki, T. & Otaka, K.
    • Organizer
      The 18th International Conference on Education Research
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代家族の危機と支援の課題―学童保育を事例に―2016

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Organizer
      第10回北海道大学・公州大学共同学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      公州大学
    • Year and Date
      2016-03-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 小学1年生から6年生までが参加する創造的協同活動における対面行動の分析:人間行動センシングツールを用いた調査から2016

    • Author(s)
      伊藤崇
    • Organizer
      2016年日本認知科学会冬のシンポジウム 認知科学の新展開:テクノロジーの進化は認知科学をどう変えるか?
    • Place of Presentation
      明治大学駿河台キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Exploration for communication in multigrade classes with the wearable sensory device and the system for big-data analysis2016

    • Author(s)
      Takashi ITO
    • Organizer
      2016 HU-SNU-NTNU-KU Joint Symposium for Science Education.
    • Place of Presentation
      Seoul National University
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 授業におけるコミュニケーションの暗黙的な次元を探る:ウェアラブルセンサとビッグデータ解析システムの応用2015

    • Author(s)
      伊藤 崇
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「支えあいの子育て」における家族内協同の変化 ―A県B市の実践Dの事例に即して―2015

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本社会教育学会第62回研究大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造的学習の成立条件-「非決定空間」に着目してー2015

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Organizer
      第62回日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニティエンパワメント型自立支援実践の教育論2015

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Organizer
      第33回日本生活指導学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育所の設立と守姉2015

    • Author(s)
      川田 学
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 問題生徒は誰の空気を読むのか?:学級の荒れを支える単位2015

    • Author(s)
      加藤弘通・太田正義
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業内容についての理解の程度と授業中の身体の揺れの関連性-「ビジネス顕微鏡」を用いた授業分析の試み(2)-2015

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Looking Communication in Science Classes through “the Microscope”2015

    • Author(s)
      Ito,T.
    • Organizer
      The 3rd International Conference for Science Educators and Teachers
    • Place of Presentation
      Maruay Garden Hotel, Bangkok, Thailand
    • Year and Date
      2015-07-17
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域に基盤を置く子ども・若者支援論の可能性―学童保育実践を事例にー2015

    • Author(s)
      宮﨑隆志
    • Organizer
      日本社会教育学会6月集会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後日本の0・1・2歳児の保育・子育て支援施策の展開と課題2015

    • Author(s)
      榊ひとみ
    • Organizer
      日本社会教育学会第39回北海道・東北地区六月集会
    • Place of Presentation
      恵庭市市民会館
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 保育者論2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友、汐見稔幸、清水益治、渡邉英則、宮里暁美、川田学、田代幸代、那須信樹、大方美香、市川奈緒子、門田理世、秋田喜代美
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084340
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 生態としての情動調整2019

    • Author(s)
      須田治、川田学、松熊亮、小野學、榊原直久、東敦子、佐竹真次
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895762
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 共有する子育て2019

    • Author(s)
      根ケ山光一、石島このみ、川田学、白石優子、外山紀子、宮内洋、小島康生、近藤清美、山口創、内田伸子、陳省仁、箕浦康子、落合恵美子、金田利子、高田明、今田純雄、無藤隆、住田正樹、高橋惠子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760824243
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 認知発達とその支援2018

    • Author(s)
      本郷一夫・田爪宏二・落合正行・子安増生・川間健之介・大藪泰・室橋春光・竹谷志保子・藤野博・七木田敦・東原文子・中島恵子
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080724
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] どう変わる? 何が課題? 現場の視点で新要領・指針を考えあう2017

    • Author(s)
      大宮勇雄・川田学・近藤幹生・島本一男
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      9784894642454
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター

    • URL

      https://www.edu.hokudai.ac.jp/rcccd/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道大学大学院教育学研究院 乳幼児発達論研究室

    • URL

      https://hokudai-cdee.jimdo.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi