Project/Area Number |
15H03173
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 佐代子 筑波大学, 芸術系, 教授 (10326415)
武末 裕子 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (10636145)
松尾 大介 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50377230)
宮崎 甲 千葉大学, 教育学部, 教授 (60272291)
外舘 和子 多摩美術大学, 美術学部, 教授 (60829141)
田中 修二 大分大学, 教育学部, 教授 (70336246)
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Research Collaborator |
KAWASHIMA Fumiya
KIMURA Masanori
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 蝋型ブロンズ彫刻 / 造形表現 / 蝋型美術鋳造 / 彫刻 / ブロンズ / イタリア / 蝋型鋳造法 / ブロンズ彫刻 / 彫刻表現 / イタリア現代彫刻 / 蝋型鋳造彫刻 / 蝋型美術鋳造法 |
Outline of Final Research Achievements |
This study pursues the possibility of new sculptural expression that makes use of the characteristics of lost-wax bronze sculptures. We have demonstrated through actual production about direct expression by wax board and stick, expression by combining different materials, and expression utilizing tactile sense. This study is conducted through exchanges between Japanese and Italian sculptors, founders, art historians, etc. We exhibited and presented research results at Venanzo Crocetti Museum in Rome and the University of Tsukuba Gallery , etc. We also published and distributed reports.By these things, the position of lost-wax bronze expression since Japanese modern age was clarified, and it was possible to activate the Japanese bronze sculpture world.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、彫刻家が鋳造過程まで踏み込み、蝋型鋳造の特質を活かしてどのような表現が可能かという点で、十分な研究がなされてこなかった。この研究において蝋型ブロンズ彫刻表現の可能性を十分示唆することができたことで、今後の日本の彫刻界におけるブロンズ表現の発展が期待できる。また、美術史的観点から蝋型ブロンズ技法のイタリアからの導入、現代の彫刻家たちのブロンズ表現の取り組みなども研究され、日本近代以降の彫刻史における位置づけなども明らかにされたことはこれまでにない成果である。これらの研究の成果を研究発表会の開催や、報告書の出版、配付することによって、日本のブロンズ彫刻界を活性化することができた。
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