• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing Plurilingual Communities in East Asia: Implications from Hong Kong

Research Project

Project/Area Number 15H03221
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Kawai Yasushi  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 教授 (60271699)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐野 愛子  北海道文教大学, 外国語学部, 准教授 (20738356)
小林 由子  北海道大学, 学内共同利用施設等, 助教授 (30250517)
飯田 真紀  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 准教授 (50401427)
横山 吉樹  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70254711)
河合 剛  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 教授 (70312981)
山田 智久  北海道大学, 国際連携機構, 准教授 (90549148)
杉江 聡子  北海道大学, メディア・コミュニケーション研究院, 研究員 (90795048)
三ツ木 真実  北海道文教大学, 外国語学部, 講師 (80782458)
Research Collaborator IMAIZIMI Satoko  北海道大学, 大学院国際広報メディア, 院生
YOROZU Miho  香港大学, 日本研究学科, 上級講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Keywords多層言語環境 / 複言語主義 / トランスランゲージング / 多言語社会モデル / 人材育成 / translangaging / 言語政策 / バイリンガル教育 / 言語学習動機づけ / 対照言語学 / 言語交換 / 言語教育政策 / 香港 / 互恵的外国語共修 / タンデムラーニング / 教育言語政策 / バイリンガル / 文末助詞 / 可能表現 / 遠隔ブレンド学習
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine the necessity of plurilingual language policy and human resource development in a multilayered linguistic environment in the East Asian region. Multilayered linguistic environments are influencing people in Hong Kong, in a variety of different ways from Japan. We analyzed this from the following three perspectives: language and communication, language education policy and language learners, as well as education and technology. By doing so, we received insights into how to solve problems in the multilayered language environments that Japan will face in the near future. Japan must overcome the mental constraints of a monolingual society, shift to a plurilingual social model, and develop translanguaging human resources with attitudes and abilities to use multiple languages. Several means to achieve these goals were suggested in this research. The results of this study were edited and printed in a 250-page research report.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (72 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 10 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (43 results) (of which Int'l Joint Research: 31 results,  Invited: 3 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (5 results)

  • [Int'l Joint Research] 香港大学日本研究科(香港)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マサチューセッツ大学アマースト校日本語プログラム(米国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立高雄第一科技大学外国語学部(台湾)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 香港大学日本研究学科(中国(香港))

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 粤語句末助詞gE2 的語義和語義變化2018

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      中國語文通訊(Current Research in Chinese Linguistics)

      Volume: 97(1) Pages: 19-31

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 広東語の文末助詞gE2の意味と意味変化―対人的機能からテクスト構成的機能へ―2018

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義的共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 35-52

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層言語社会における教育政策と制度について ―香港の後期イマージョン教育の現状と展望―2018

    • Author(s)
      横山吉樹
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義的共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 68-78

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 香港における日本語学習と日本のポピュラーカルチャーの関連―内発的動機づけの観点から―2018

    • Author(s)
      小林由子
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 79-97

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 香港と日本の大学生によるオンライン言語交換学習2018

    • Author(s)
      河合靖・河合剛
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 141-171

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「グローバル」という概念を日本人大学生はどのように捉えているのか2018

    • Author(s)
      山田智久
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 172-186

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 複数言語社会香港における継承日本語学習者の多様な言語学習環境2018

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 98-124

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 香港大学日本語スタンダーズ策定について2018

    • Author(s)
      萬美保
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 125-140

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小説の対訳データから見る日本語・英語・中国語可能表現の特徴2018

    • Author(s)
      今泉智子
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 53-67

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層言語環境に生きる英語話者とのコミュニケーション―オンライン英会話を取り入れた授業実践と学習者の評価―2018

    • Author(s)
      三ツ木真実
    • Journal Title

      東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆―研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 187-205

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 粤語句末助詞gE2的語義和語法化途径2017

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      《中国語文》

      Volume: 4 Pages: 421-437

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習研究における「内発的動機づけ」の再検討2016

    • Author(s)
      小林由子
    • Journal Title

      北海道大学国際教育研究センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 81-92

    • NAID

      120006219915

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本と中国の遠隔交流が創出する質的価値の探究2016

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Journal Title

      中国語教育学会学会誌「中国語教育」

      Volume: 第15号 Pages: 105-123

    • NAID

      120006220063

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 粤語句末助詞"口既ge2"的兩種功能和交互主觀化現象2015

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Journal Title

      第十八屆國際粤方言研討會論文集 (孫景濤・姚玉敏主編)

      Volume: 18 Pages: 113-127

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔交流を活用した中国語ブレンディッド・ラーニングの実践と混合研究法による評価2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      教育システム情報学会学会誌

      Volume: 32巻2号 Pages: 160-170

    • NAID

      130005064511

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔交流が創出する学びの経験とその価値-中国語学習における異文化体験の質的分析-2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      e-Learning 教育研究

      Volume: 10 Pages: 1-13

    • NAID

      120005763127

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 利用遠程交流的混合式学習実践与其成果的質性分析-以日本高中中文課為例-2015

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実
    • Journal Title

      中文教学現代化学報

      Volume: 8 Pages: 107-117

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Diverse Landscapes of Language Teaching in Asia: What Language Teachers Can Learn from Each Other2017

    • Author(s)
      KAWAI Yasushi, KOBAYASHI Yoshiko, SANO Aiko, & MITSUGI Makoto
    • Organizer
      The 34th International Conference of English Teaching and Learning (第34回中華民国国英語文教学研究国際検討会)
    • Place of Presentation
      国立高雄第一科技大学
    • Year and Date
      2017-05-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 粤語句末助詞“ge2”的両種用法和交互主観化現象(中国語による講演)2017

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      第17期 中山大学語言学沙龍
    • Place of Presentation
      中国・中山大学中国語言文学系
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Educating Deaf Students as Bilinguals: The Cases in Japan and Hong Kong2017

    • Author(s)
      SANO Aiko
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Combining Online Language Exchange with Public Speaking2017

    • Author(s)
      KAWAI Yasushi
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 跨語言視角下粤語句末助詞的定位問題~與日語句末助詞的比較~(中国語による発表)2017

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔交流が創出する質的価値―中国人学習者の視点から―(中国語による発表)2017

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港のバンドシステムにおけるEMIの評価と今後の可能性2017

    • Author(s)
      横山吉樹
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語・英語・中国語の可能表現―意味地図を用いた多義関係可視化の試み―2017

    • Author(s)
      今泉智子
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師または大学主導による学生のための国際体験2017

    • Author(s)
      萬美保
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港における日本語学習とポピュラーカルチャーとの関連-香港における日本のポピュラーカルチャーは日本語学習とどう関わるか2017

    • Author(s)
      小林由子
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多言語社会における日本人学生の「グローバル」の捉え方に関する調査2017

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      国際シンポジウム「多層言語環境時代の外国語教育」
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2017-03-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A morphological analysis of the combinations of the sentence-final particles in contemporary Cantonese.2017

    • Author(s)
      Iida Maki
    • Organizer
      The 22nd International Conference of Yue Dialects. (2017 年 12 月, 香港教育大学).
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diverse landscapes of language teaching in Asia: What language teachers can learn from each other2017

    • Author(s)
      Kawai Yasushi., Kobayashi Yoshiko., Sano Aiko., & Mitsugi Makoto.
    • Organizer
      The 34th International Conference on English Teaching and Learning.(2017 年5月20 日, 国立高雄第一科技大学)(台湾, 高雄)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イマージョン教育再考―香港後期イマージョン教育の現実と問題点2017

    • Author(s)
      横山吉樹
    • Organizer
      全国英語教育学会島根研究大会.(2017 年 8 月, 島根 大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 可能表現にみるモダリティとヴォイスの相互関係―対訳データに 基づく意味地図の可能性―2017

    • Author(s)
      今泉智子
    • Organizer
      日本認知言語学会第18 回大会.(2017 年9月, 大阪大学).
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習活動としてのディベート:SOLO 分類による行動観察2017

    • Author(s)
      萬美保
    • Organizer
      国際シンポジウム「今、そこにある多層言語環境」.(2017年6月, 北海道大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基調講演:日本語教育における ICT活用~過去・現在・未来~」 インドネシア日本語教育学会・国際交流基金共催 ICT-Based Japanese Language Learning2017

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      International Conference on Japanese Studies 2017. (2017 年8月25日, インドネシア)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 広東語の文末助詞aa1maa3の意味変化2016

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      日本言語学会第153回大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Pre-matriculate mobile-assisted language learning for encouraging study between entrance examinations and start of classes2016

    • Author(s)
      OHNISHI, Akio and KAWAI, Goh
    • Organizer
      Eurocall Conference (Eurocall 2016)
    • Place of Presentation
      Limassol, Cyprus
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港の中等教育における EMI について: COLT 観察法を用いた分析2016

    • Author(s)
      横山吉樹
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 広東語と日本語の終助詞について2016

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港在住の日英バイリンガル児童の作文力の発達に関する考察2016

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港におけるポップカルチャーをきっかけとした日本語学習動機を分析するための理論的枠組み2016

    • Author(s)
      小林 由子
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔交流を活用した中国語ブレンド型学習の経験が創出する価値2016

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 出来事を話す際に用いられる「のだ」について2016

    • Author(s)
      今泉智子
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港と日本の大学生によるオンライン言語交換学習2016

    • Author(s)
      河合靖, 河合剛, 山田智久・ 三ツ木真実
    • Organizer
      公開シンポジウム「Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people」
    • Place of Presentation
      香港大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning Experiences and their Values Created by Distance Learning―A Qualitative Analysis of Chinese Language Learning through Cross Cultural Exchange―2016

    • Author(s)
      SUGIE Satoko, & MITSUGI Makoto
    • Organizer
      The 9th International Conference and Workshops on Technology and Chinese Language Teaching (TCLT9, 国際漢語教育電脳学検討会)
    • Place of Presentation
      Macau University, Macau
    • Year and Date
      2016-05-26
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔交流が創る異文化体験とその価値―質的分析によるアプローチ―2016

    • Author(s)
      杉江聡子, 三ツ木真実, 田邉鉄
    • Organizer
      第14回e-Learning教育学会大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-03-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Late immersion and band system in Hong Kong2016

    • Author(s)
      YOKOYAMA, Yoshiki
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Literacy development of JapaneseEnglish bilinguals growing up in multilingual Hong Kong2016

    • Author(s)
      SANO, Aiko
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hong Kong and Hokkaido online language exchange program2016

    • Author(s)
      KAWAI, Yasushi and MITSUGI Makoto
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港の大学生はどのように日本語を学 んでいくのかーポップカルチャーとの関連を中心にー2016

    • Author(s)
      小林由子
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 終助詞(文末助詞)の機能と特徴 ~広 東語・北京語・日本語の場合~2016

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 能力・可能性を表す表現の多義性につ いて―日・中・英語の比較―2016

    • Author(s)
      今泉智子
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔交流を活用したブレンド型学習の ためのインストラクショナル・デザイン2016

    • Author(s)
      杉江聡子
    • Organizer
      International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia
    • Place of Presentation
      Hokkaido University, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 香港のイマージョン教育について2016

    • Author(s)
      横山吉樹
    • Organizer
      大学英語教育学会北海道支部第3回研究会
    • Place of Presentation
      札幌市立大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語社会香港に育つ日英バイリンガルの作文力2016

    • Author(s)
      佐野愛子
    • Organizer
      大学英語教育学会北海道支部第3回研究会
    • Place of Presentation
      札幌市立大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 量的研究の視点から見た定性データ分析ソフトの功罪2015

    • Author(s)
      山田智久
    • Organizer
      QSR NVivoジャパンセミナー
    • Place of Presentation
      オンラインセミナー http://www.nvivo.jp/site/contentreg-qdaDec15
    • Year and Date
      2015-12-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 粤語句末助詞gE2的語義和語義變化2015

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      第二十屆國際粤方言研討會
    • Place of Presentation
      香港中文大學
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing a college freshman course for spoken language analysis2015

    • Author(s)
      KAWAI, Goh
    • Organizer
      Sapporo Gakuin University CALL-Plus Workshop 2015
    • Place of Presentation
      Sapporo Gakuin, Sapporo, Japan
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 粤語裏「V到NP」的構式意義以及「到」字的功能擴張特徴2015

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      香港科技大学人文学部Seminar
    • Place of Presentation
      香港科技大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 脱主体化プロセスとしての日本語モダリティ再考2015

    • Author(s)
      今泉智子
    • Organizer
      日本認知言語学会第16回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 広東語の文末助詞“gE2”の意味変化2015

    • Author(s)
      飯田真紀
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Place of Presentation
      釧路公立大学
    • Year and Date
      2015-09-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 香港プロジェクト【HKP48】科研(B)東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆

    • URL

      http://translanguaging.sakura.ne.jp/hkp48/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 香港プロジェクト【HKP48】科研(B)東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆

    • URL

      http://mithrandir.iic.hokudai.ac.jp/sugie/hkp48/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 香港プロジェクト[HKP48]科研(B)東アジア圏の複言語主義共同体の構築―多言語社会香港からの示唆

    • URL

      http://mithrandir.iic.hokudai.ac.jp/sugie/hkp48/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] A Clear and Present Multi-layered Language Environmment(今,そこにある多層言語環境)2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Multi-layered Language Society Created by the Mobility and Communication and the Citizens Gaze(移動と交流が創る多層言語社会と市民のまなざし)2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム 「多層言語環境時代の外国語教育」2017

    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] International Symposium: Preparing Students for Communicating in East Asia2016

    • Place of Presentation
      Hokkaido University
    • Year and Date
      2016-03-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Symposium: Multilingual Hong Kong as seen through the eyes of Japanese people2016

    • Place of Presentation
      香港大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-08-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi