• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Long-term development of second language knowledge: A large-scale longitudinal investigation

Research Project

Project/Area Number 15H03222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Suzuki Wataru  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (60549640)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西山 めぐみ  人間環境大学, 人間環境学部, 講師 (00779770)
上田 紋佳  福山平成大学, 福祉健康学部, 講師 (60707553)
寺澤 孝文  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (90272145)
佐久間 康之  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (90282293)
板垣 信哉  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80193407)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,380,000 (Direct Cost: ¥12,600,000、Indirect Cost: ¥3,780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords自己評価 / ビックデータ / マイクロステップ / 英語力 / 短時間学習 / オンライン学習 / 明示的知識 / 暗示的知識 / 第二言語習得 / e-learning / 動機付け / 縦断的研究 / 第二言語習得論 / 縦断研究 / 言語学 / 外国語教育 / コミュニケーション能力 / 記憶 / 知識 / 第二言語習得理論 / 長期研究
Outline of Final Research Achievements

This study, using big data, attempted to examine how English proficiency improves when online English learning is continued for 5 to 15 minutes daily for one month. Approximately 1,500 university students participated in the study. The main findings of the study can be summarized as follows.First, the effects of short-time learning every day for a month were found to be cumulative microscopically. Second, daily learning was likely to be influenced by various factors such as English language skills, motivation, and language learning aptitude. Third, providing feedback to university students on the daily learning outcomes likely improved their motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義は、第一に、5分から15分程度のごくわずかな時間であっても、学習を継続することで、英語力が徐々に積み重なっていく軌跡を描くことができたという点である。第二に、日々の学習の成果を学習者に提示することによって、学習者のやる気を高めることができたという点である。社会的な意義は、なかなか目に見えない学習の成果を、学習者自身に可視化することで、学習を継続しようという意欲の低下を防ぐこともできるようになるということである。さらに、学習成果を家庭等で共有することで、保護者等も、学習者の学習状況を的確に把握することができるようになるだろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] Georgetown University(米国)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Victoria(カナダ)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Melbourne(オーストラリア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] The influence of motivation on learning performance and learning behavior in e-learning2019

    • Author(s)
      上田 紋佳、鈴木 渉、佐久間 康之、西山 めぐみ、寺澤 孝文
    • Journal Title

      Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

      Volume: 2019 Issue: 0 Pages: 130

    • DOI

      10.14875/cogpsy.2019.0_130

    • NAID

      130007734547

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 短時間学習における英語力の発達2019

    • Author(s)
      鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・上田 紋佳・寺澤 孝文
    • Journal Title

      全国英語教育学会第45回弘前研究大会予稿集

      Volume: ー Pages: 236-237

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第二言語習得研究における明示的知識と暗示的知識の測定方法-文法性判断から、確信度、認知神経科学的手法まで-2017

    • Author(s)
      鈴木 渉
    • Journal Title

      宮城教育大学外国語研究論集

      Volume: 9 Pages: 33-42

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育実践に役立つ第二言語習得研究-インプット、インタラクション、アウトプットの観点から-2016

    • Author(s)
      鈴木 渉
    • Journal Title

      KELES Journal

      Volume: 1 Pages: 42-45

    • NAID

      130006514663

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育ビッグデータから有意義な情報を見出す方法-認知心理学の知見をベースにした行動予測-2016

    • Author(s)
      寺澤 孝文
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 33 Pages: 67-83

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育ビッグデータの大きな可能性とアカデミズムに求められるもの-情報工学と社会科学のさらなる連携の重要性-2015

    • Author(s)
      寺澤 孝文
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 38 Pages: 28-38

    • NAID

      130005113407

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ビッグデータのスケジューリング技術により見えなかった"学習効果"を可視化2015

    • Author(s)
      寺澤 孝文
    • Journal Title

      月刊J-LIS

      Volume: 4 Pages: 32-27

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけがe-learningにおける学習成績および行動学習に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      上田 紋佳・鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・寺澤 孝文
    • Organizer
      認知心理学会第17回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 短時間学習における英語力の発達2019

    • Author(s)
      鈴木 渉・佐久間 康之・西山 めぐみ・上田 紋佳・寺澤 孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Second Language Knowledge Measured by Self-assessment: A Large-scale Longitudinal Study2019

    • Author(s)
      Wataru Suzuki, Yasuyuki Sakuma, Megumi Nisiyama, Ayaka Ueda, & Takafumi Terasawa
    • Organizer
      ECOLT2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語知識はどのように伸びていくのか:毎日20分のオンライン学習の効果2017

    • Author(s)
      鈴木渉
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関西支部メソドロジー研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語の長期的習得プロセス-毎日の短時間オンライン英単語学習の効果-2017

    • Author(s)
      鈴木渉・佐久間康之・西山めぐみ・上田彩佳・寺澤孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] e-learningによる英単語学習における成績のフィードバックが動機づけに及ぼす影響―学生の動機づけスタイルによる検討―2016

    • Author(s)
      上田 紋佳・鈴木 渉・佐久間 康之・寺澤 孝文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Long-term development of explicit and implicit second language knowledge2016

    • Author(s)
      Wataru Suzuki
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Long-term development of explicit and implicit second language knowledge.2016

    • Author(s)
      Wataru Suzuki, Yasuyuki Sakuma, and Takafumi Terasawa
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都、八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語彙力の長期的発達と情意要因の関係2016

    • Author(s)
      佐久間 康之・鈴木 渉・西山 めぐみ・上田 彩佳・寺澤 孝文
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習効果のフィードバックが学習意欲に及ぼす影響 ―マイクロステップ測定法を用いた学習支援―2015

    • Author(s)
      西山めぐみ・土師大和・寺澤孝文
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県、草加市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語習得研究における暗示的知識・明示的知識-認知心理学・脳科学とのコラボレーション2020

    • Author(s)
      鈴木渉・佐久間康之・寺澤孝文
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 実践例で学ぶ 第二言語習得研究に基づく英語指導2017

    • Author(s)
      鈴木 渉
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246117
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] British council new directions in language assessment: JASELE journal special edition2016

    • Author(s)
      Wataru Suzuki, Chisato Saida, Yuko Hoshino, Jamie Dunlea, Anie Attan, Jennifer Toews-Shimizu, Atsushi Mizumoto,Hidenobu Nekoda, Edward Sarich, Rie Koizumi, Anthny Greebn, Barry O`sulliuvan, Tetsuya Yasukouchi
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      British Council Japan
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 英語教育学と認知心理学のクロスポイント: 小学校から大学までの英語学習を考える2016

    • Author(s)
      太田信夫・佐久間康之
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi