• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Autonomous Mutual Learning through Interactions among Japanese Learners of English

Research Project

Project/Area Number 15H03226
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Harada Yasunari  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥16,510,000 (Direct Cost: ¥12,700,000、Indirect Cost: ¥3,810,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywordsインタラクション(相互作用) / 自律的相互学習 / プライミング / 同調 / 共感 / オンラインリアルタイム学習 / 相互行為 / インタラクション(相互行為) / 英語の知識 / 英語の運用能力 / 動機付け / 非流暢性
Outline of Final Research Achievements

In order to elucidate how Japanese learners of English actually learn from each other through meaningful oral exchanges in English, we recorded learners' activities in what we call "oral response practice," in which learners are organized into groups of three, and one of them would read aloud a question printed on a small card (twice to make it easier for the other parties to understand) and another would have ten seconds to think and 45 seconds to respond to it, and the third one would serve as the "time keeper" and "recorder" with a video camera or an IC recorder or a 360 degree video camera in hand. After a response is given, the three parties each evaluate it and then exchange their roles. Each year, about 60 to 80 learners forming 25 groups or so engaged in this activity every week for 30 weeks and five years of this project culminated in about 1,800 hours of those recordings that include rich instances of lexical and syntactic priming, synchronization, attunement and entrainment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の大学英語教育の現場においては、批判的思考力の涵養を一つの目標として、資料の読解や音声・動画資料の聴解などを批判的に行いつつ、即時的あるいは比較的厳しい時間的な制約の中で、口頭で自分なりに整理をして意見を述べたり、他の学生の発言に対してコメント・質問するというような形態での授業が求められている。こうした比較的高次の思考能力を求める活動が、英語の語彙・文法などの知識の獲得と学習者がすでに持っている英語に関する知識の実践的な運用にいかにつながるかの理論的・実践的検討にはまだ不十分なところがあるが、本研究計画による「応答練習」と作文を中心とした活動の記録によって、学習過程の一端が明らかとなった。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (121 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (91 results) (of which Int'l Joint Research: 21 results,  Invited: 9 results) Book (1 results) Funded Workshop (5 results)

  • [Journal Article] Hot Sand と岩うつ波2019

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和・佐良木昌
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 119 Pages: 6772-6772

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] カタカナ語の英語学習に対する影響2019

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和
    • Journal Title

      日本認知科学会第36回大会発表論文集

      Volume: 36 Pages: 508516-508516

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] シロガネーゼ対おおたかジェンヌ:カタカナ形態素おそるべし2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 119 Pages: 16-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国語の言語処理の難しさを乗り越える:インタラクションの楽しさの気づき2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Journal Title

      Proceedings シンポジウム「外国語学習者の言語情報処理の自動化プロセスをさぐる」/個別研究紹介「外国語学習者の外国語運用能力はいかに熟達化するか」

      Volume: - Pages: 1417-1417

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自律的相互学習の記録と分析からインタラクションの楽しさへ:外国語としての英語自動処理の難しさを超えて2019

    • Author(s)
      原田康也・森下美和・鈴木正紀・横森大輔・遠藤智子・前坊香菜子・鍋井理沙・桒原奈な子・山田寛章・河村まゆみ
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 118 Pages: 1722-1722

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本人英語学習者は未知の英語の食感形容詞を理解できるか?2018

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Journal Title

      日本認知科学会第35回大会発表論文集

      Volume: - Pages: 274277-274277

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語母語話者とのインタラクションデータにおける日本人英語学習者のwh疑問文産出2017

    • Author(s)
      森下美和・河村まゆみ・原田康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 117 Pages: 6368-6368

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様な英語力の測定2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和・鈴木正紀
    • Journal Title

      日本認知科学会第34回大会発表論文集

      Volume: - Pages: 11241131-11241131

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の構文産出傾向2017

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Journal Title

      日本認知科学会第34回大会発表論文集

      Volume: - Pages: 10571060-10571060

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Syntactic Priming by Japanese EFL Learners in Dialogue Contexts based on Different Task Types2017

    • Author(s)
      Morishita, M. & Harada, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue

      Volume: - Pages: 1517-1517

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Building Frameworks for International Collaborations and Interactions in the Study of Language and Information for Humans and Machines2017

    • Author(s)
      Yasunari Harada
    • Journal Title

      The teaching of Foreign Languages in Japan and International Academic Activities, Kazuko Sunaoka & Yoshiyuki Muroi (eds.)

      Volume: - Pages: 4352-4352

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 九州大学基幹教育における日本語科目・英語科目合同授業の試み:留学生と日本人学生の協働型言語学習活動の設計に向けて2017

    • Author(s)
      山下友子・冬野美晴・中島祥好・横森大輔
    • Journal Title

      九州大学留学生センター紀要

      Volume: 25 Pages: 155165-155165

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学英語授業でのスピーキング活動における「非話し手」の振る舞いと参加の組織化2017

    • Author(s)
      横森大輔
    • Journal Title

      片岡邦好・池田佳子・秦かおり(編)『コミュニケーションを枠づける:参与・関与の不均衡と多様性』くろしお出版

      Volume: - Pages: 4566-4566

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言い淀み・フィラー・母音延伸2017

    • Author(s)
      横森大輔
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 第36巻第4号 Pages: 140151-140151

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語プレゼンテーションにおける発話時間長とポーズ時間長の定量的分析2017

    • Author(s)
      山下友子・冬野美晴・中島祥好・横森大輔
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート389:マルチモーダルコーパスデータに基づくパブリックスピーチの統計的解析

      Volume: - Pages: 3752-3752

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質問する教室を目指して2016

    • Author(s)
      原田康也
    • Journal Title

      英語教育 2016年11月号

      Volume: 65 Pages: 3637-3637

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の応答練習における語彙的プライミング:自然なインタラクションにおけるプライミング効果2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 116 Pages: 133137-133137

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語教育における研究と教育の統合:科学的英語学習法を目指して2016

    • Author(s)
      原田康也
    • Journal Title

      全国英語教育学会第42回(統一体第16回)研究大会予稿集

      Volume: - Pages: 426429-426429

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語技術の言語評価への応用:多様な英語能力の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀・森下美和・原田康也
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 116 Pages: 4146-4146

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者による疑問文の産出:平叙文・疑問文の再生と平叙文から疑問文への転換2015

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術報告

      Volume: 115 Pages: 2934-2934

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Production of wh-questions by Japanese EFL learners: Preliminary classroom data collection2015

    • Author(s)
      Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Journal Title

      Linguistic Research

      Volume: 32 Pages: 113-113

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のインタラクション(相互行為)を通じた自律的相互学習プロセス解明に向けて2015

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Journal Title

      日本認知科学会第32回大会発表論文集

      Volume: 32 Pages: 952960-952960

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のwh 疑問文の知識と運用に関する調査:習熟度の観点から2015

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Journal Title

      日本認知科学会第32回大会発表論文集

      Volume: 32 Pages: 947951-947951

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語としての英語スピーキング活動におけるメタ認知と聞き手の参与2015

    • Author(s)
      遠藤智子・横森大輔・河村まゆみ・原田康也
    • Journal Title

      日本認知科学会第32回大会発表論文集

      Volume: 32 Pages: 940946-940946

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「サンドイッチ」は「サンド」と省略しても "sandwich" を "sand" と省略してはいけない理由を考えてみた2020

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和・佐良木昌
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第50回年次研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Hot Sand と岩うつ波2019

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和・佐良木昌
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プライミングと英語学習2019

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      2019科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者対話データ収集用録音・録画機材の比較検討:ハードディスクレコーダ・ハンディカム+ブルートゥースワイヤレスマイク・アクションカメラ・全天周カメラ+360度マイク2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      2019科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] What we should expect when a Japanese restaurant is offering "Hot Sands" and "Waves against a Rock"2019

    • Author(s)
      Yasunari Harada, Miwa Morishita, Yuko Hiramatsu and Masashi Saraki
    • Organizer
      WLLP-28 (2019/12): The 28th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ホットサンドを hot sand と英語に訳してはいけない理由2019

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和・佐良木昌
    • Organizer
      「言語・認識・表現」研究会第24回年次研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクションを通じた外国語のオンライン・実時間学習: 言語学習と芸術思考2019

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第158回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Linguistic Landscapes of Heterotopia: from the Cyberpunk Imagery of 1980's to the City Views of Babel 20202019

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      JWLLP-27 (2019/09): The 27th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カタカナ語の英語学習に対する影響2019

    • Author(s)
      原田康也・平松裕子・森下美和
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] カタカナ語は統御可能か?2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      NPO ALR辞書プロジェクト会議第二期第十回会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シロガネーゼ対おおたかジェンヌ:カタカナ形態素おそるべし2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:自然なインタラクションにおける統語的プライミング効果2019

    • Author(s)
      森下美和・原田康也・河村まゆみ
    • Organizer
      言語科学会第21回国際年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクションを通じた外国語のオンライン・実時間学習:語彙習得の前提条件2019

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第155回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Invited Talk: Language Learning in Interaction: How can we Induce Real-time Learning through Mental Processing of Linguistic Information?2019

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      WLLP-26: The 26th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インタラクションを通じた外国語のオンライン・実時間学習:統語学習の可能性2019

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第153回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律的相互学習の記録と分析からインタラクションの楽しさへ:外国語としての英語自動処理の難しさを超えて2019

    • Author(s)
      原田康也・森下美和・鈴木正紀・横森大輔・遠藤智子・前坊香菜子・鍋井理沙・桒原奈な子・山田寛章・河村まゆみ
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会・早稲田大学情報教育研究所共催研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語の言語処理の難しさを乗り越える:インタラクションの楽しさの気づき2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2018年度第2回研究集会(ABCJ-2019/03)合同開催第152回次世代大学教育研究会(NextEdu-152)合同開催教育の国際化研究会(IE-2019/03)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Adverse Effects of Loan Words in Japanese for Japanese Learners of English2019

    • Author(s)
      Yasunari Harada
    • Organizer
      the 54th RELC International Conference and 5th Asia-Pacific LSP and Professional Communication Association Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 360度全天球カメラ RICHO Theta V と 3Dマイクロフォン audio-technica TA-1 を応答練習の収録に利用する試み2019

    • Author(s)
      原田康也・桒原奈な子
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第49回年次研究集会:教えない教え方
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] WH疑問文誤用例の通言語的比較研究:母語獲得を考慮した教授法に向けて2019

    • Author(s)
      遠藤美香・原田康也・森下美和
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第49回年次研究集会:教えない教え方
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 【招待講演】自律的相互学習の記録と分析からインタラクションの楽しさへ2019

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第49回年次研究集会:教えない教え方
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人大学生の英語インタラクションに発現するカタカナ語の影響2019

    • Author(s)
      原田康也・河村まゆみ
    • Organizer
      第150回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互作用の記録と分析からインタラクションの楽しさへ2018

    • Author(s)
      原田康也・桒原奈な子・河村まゆみ・森下美和
    • Organizer
      2018科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 雇用現場で求められる実用的英語スピーキング能力にいかに到達するか?:ディクトグロス書き起こしデータからの考察2018

    • Author(s)
      鍋井理沙・森下美和・原田康也
    • Organizer
      2018科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] モノローグとダイアローグにおける統語的プライミング2018

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      2018科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] "Do you have my car?":カタカナ語がヤバイ2018

    • Author(s)
      原田康也・河村まゆみ
    • Organizer
      2018科研費合同研究集会@早稲田大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] "I choiced this class because I want to improve my English.":カタカナ語の英語学習に対する影響2018

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      第149回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Syntactic priming in interactions between a Japanese EFL learner and a native speaker of English2018

    • Author(s)
      Miwa Morishita, Mayumi Kawamura & Yasunari Harada
    • Organizer
      ICPEAL17-CLDC9, The 17th Conference on the Processing of East Asian Languages and The 9th Conference on Language, Discourse, and Cognition
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Differences between self-noticing and interacitonal noticing through dictogloss activities2018

    • Author(s)
      Lisa Nabei, Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Organizer
      EuroSLA 28
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者は未知の英語の食感形容詞を理解できるか?2018

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会 Organized Session 9 食文化の固有性・共通性から考える翻訳可能性:食感のオノマトペ・ワークショップを中心に
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 早稲田大学法学部の英語教育が目指すもの:英語が得意でない学生に単位を取得させる方法2018

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      National Geographic Learning 英語教育座談会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Featured Speaker Presentation: Preparing Students to Respond to and Formulate Meaningful and Interesting Questions in English: Developing Students' 21st century skills through interactions2018

    • Author(s)
      Yasunari Harada
    • Organizer
      2018 TESOL International Association China Assembly, English Education in China:Striding into a New Era
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How Repeated Exposure Influences Syntactic Processing by Japanese EFL Learners2018

    • Author(s)
      Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference and The 6th Hong Kong Association for Applied Linguistics Conference and The 1st Macau Association for Applied Linguistics Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gaps in Education: discrepancy in knowledge vs performance2018

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference and The 6th Hong Kong Association for Applied Linguistics Conference and The 1st Macau Association for Applied Linguistics Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Unstressed Elements in Listening Comprehension for Japanese Learners of English2018

    • Author(s)
      Lisa Nabei, Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference and The 6th Hong Kong Association for Applied Linguistics Conference and The 1st Macau Association for Applied Linguistics Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インタラクションと芸術思考:制約付き創発2018

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第142回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Diversity of Tests and Test Scores of Japanese Learners of English2018

    • Author(s)
      Morishita, M. & Harada, Y.
    • Organizer
      53rd RELC International Conference: 50 Years of English Language Teaching and Assessment? Reflections, Insights and Possibilities
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Positive Impact of Intrusive Recording Devices on Foreign Language Learning2018

    • Author(s)
      Harada, Y., Nabei, L. & Morishita, M.
    • Organizer
      53rd RELC International Conference: 50 Years of English Language Teaching and Assessment? Reflections, Insights and Possibilities
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語学習における創発的推論2018

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第48回年次研究集会:英語学習を支える言語環境・言語景観
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語表現の underspecification と言語理解におけるアブダクション2018

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      第139回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:インタラクションなしの言語学習は可能か2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第128回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場2号館221
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning to Communicate in English through Interactions: Promoting and Prompting Japanese University Students to Ask and Answer Questions in English2017

    • Author(s)
      Yasunari Harada, Miwa Morishita & Masanori Suzuki
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第47回年次研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア評価活動に対する学習者のメタ認知2017

    • Author(s)
      遠藤智子・横森大輔・河村まゆみ・原田康也
    • Organizer
      日本英語教育学会・日本教育言語学会第47回年次研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 聞き手行動としての情動表出:大学英語授業グループワークの分析から2017

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      やりとりの中の言語能力2017:外国語学習活動の評価・実践・データ分析をめぐって
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生の英語プレゼンテーションにおける主観的評価と音声の定量的分析2017

    • Author(s)
      山下友子・冬野美晴・横森大輔
    • Organizer
      やりとりの中の言語能力2017:外国語学習活動の評価・実践・データ分析をめぐって
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:小グループ発表と質疑応答におけるプライミングの解明に向けて2017

    • Author(s)
      原田康也・河村まゆみ・森下美和
    • Organizer
      やりとりの中の言語能力2017:外国語学習活動の評価・実践・データ分析をめぐって
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 応答練習の書き起こしに見る語彙的プライミング2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第126回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2017-01-07
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Impact of Recording Devices on Students Performance in English Classes in Japanese Universities2017

    • Author(s)
      Nabei, L., Morishita, M. & Harada, Y.
    • Organizer
      JWLLP 23 (2017/12): The 23rd Joint Workshop on Linguistics and Language Processing jointly organized with the Fifth International Workshop on Linguistics of Ba
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language Understanding and Abductive Reasoning: Abductive Reasoning in L2 English Dictation Tasks and in Interpreting L1 Japanese "NP1-no NP2" Constructions2017

    • Author(s)
      Harada, Y., Morishita, M, Shudo, S. & Sakai, K.
    • Organizer
      JWLLP 23 (2017/12): The 23rd Joint Workshop on Linguistics and Language Processing jointly organized with the Fifth International Workshop on Linguistics of Ba
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 英語母語話者とのインタラクションデータにおける日本人英語学習者のwh疑問文産出2017

    • Author(s)
      森下美和・河村まゆみ・原田康也
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 早稲田大学(法学部・本庄高等学院)での英語教育: 高大接続の可能性を含めた実践事例2017

    • Author(s)
      赤塚祐哉・原田康也
    • Organizer
      Be The Teacher! 2017: Jr. & Sr. High School セミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な英語力の測定2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和・鈴木正紀
    • Organizer
      日本認知科学会第34回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の構文産出傾向2017

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      日本認知科学会第34回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Syntactic Priming by Japanese EFL Learners in Dialogue Contexts based on Different Task Types2017

    • Author(s)
      Morishita, M. & Harada, Y.
    • Organizer
      SIGDIAL/SemDial 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 【討議】英語による授業を可能とする教員の英語力・学生生徒の英語力2017

    • Author(s)
      赤塚祐哉・家本修・阪井和男・坪田康・徳永健伸・原田哲男・原田康也・平畑奈美・八木智裕
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2017年度年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際バカロレア「Language B(English)」評価・学習から捉える高校英語教育:高大接続に向けて2017

    • Author(s)
      赤塚祐哉・原田康也
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2017年度年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「だれ場」の認知バイアス:いわゆる学習曲線における「プラトー」の解明と解消に向けて2017

    • Author(s)
      原田康也・阪井和男
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2017年度年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:創発としてのディクテーション訓練2017

    • Author(s)
      鍋井理沙・原田康也
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2017年度年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:創発としての字幕付き映画聴解2017

    • Author(s)
      坪田康・原田康也
    • Organizer
      日本ビジネスコミュニケーション学会2017年度年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二部:英語教育と情報教育はいかに統合されるべきか2017

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      立教大学英語教育研究所主催公開講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 第一部:教育の情報化は英語学習をどう変えたか2017

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      立教大学英語教育研究所主催公開講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:文の生成・産出・理解における演繹・帰納・創発2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第130回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語学習の基盤としての意味のやりとり:外国語学習における創造性・創発性2017

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第129回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] グループ(ワーク)の創発とリスナーシップ2017

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      第129回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の応答練習における語彙的プライミング:自然なインタラクションにおけるプライミング効果2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会・早稲田大学情報教育研究所共催研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 海外研修プログラムの効果:英語習熟度テストと意識調査をもとに2016

    • Author(s)
      森下美和・原田康也・富田英司
    • Organizer
      第124回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Invited Paper: Measuring Diversified Proficiency of Japanese Learners of English2016

    • Author(s)
      Yasunari Harada
    • Organizer
      PACLIC 30 (2016): The 30th Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation
    • Place of Presentation
      Kyung-Hee University
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本人大学生と留学生のインタラクションに関する教育実践とデータ分析:日本語使用時と英語使用時の比較に向けて2016

    • Author(s)
      山田明子・横森大輔
    • Organizer
      第121回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      株式会社ディスコ西部支社
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Reproduction and Elicited Production of English Question Sentences by Japanese EFL Learners2016

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      The 22nd AMLaP conference, Architectures and Mechanisms for Language Processing
    • Place of Presentation
      Bizkaia Aretoa, Bilbao
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How L2 Proficiency Interacts with Structural Priming in Japanese EFL Learners2016

    • Author(s)
      Miwa Morishita, Franklin Chang & Yasunari Harada
    • Organizer
      The 22nd AMLaP conference, Architectures and Mechanisms for Language Processing
    • Place of Presentation
      Bizkaia Aretoa, Bilbao
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 【招待講演】英語教育における研究と教育の統合:科学的英語学習法を目指して2016

    • Author(s)
      原田康也
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回(統一体第16回)研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人大学生の英語プレゼンテーションにおける効果的な間の取り方2016

    • Author(s)
      山下友子・冬野美晴・横森大輔
    • Organizer
      日本認知科学会研究分科会「間合い―時空間インタラクション」第5回研究会
    • Place of Presentation
      東京工業大学すずかけ台キャンパス
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 【討議】英語学習の生涯接続:批判的思考力・表現力獲得のための英語学習2016

    • Author(s)
      原田哲男・原田康也・赤塚祐哉
    • Organizer
      第119回次世代大学教育研究会・英語教育の国際化研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生の英語知識と運用能力:言語知識と4技能の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀・森下美和・原田康也
    • Organizer
      第119回次世代大学教育研究会・英語教育の国際化研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語技術の言語評価への応用:多様な英語能力の測定2016

    • Author(s)
      鈴木正紀・森下美和・原田康也
    • Organizer
      電子情報通信学会言語理解とコミュニケーション研究会(NLC)研究会・思考と言語(TL)合同研究会思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      小樽商科大学
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Application of language technology to language assessment: how different automated tests measure different aspects of language proficiency of Japanese learners of English2016

    • Author(s)
      Masanori Suzuki, Miwa Morishita & Yasunari Harada
    • Organizer
      2016 International Joint Conference of English Linguistics Society of Korea and Korea Society of Language and Information
    • Place of Presentation
      Institute of International Education, Kyung Hee University, South Korea
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウェアラブルカメラは何を視るか?:日本人英語学習者のインタラクション(相互行為)を通じた自律的相互学習プロセス解明を目指して2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第116回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学ICT基盤センター
    • Year and Date
      2016-04-16
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 街場の言語科学:芸術思考とデータサイエンス2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      第115回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      東北芸術工科大学
    • Year and Date
      2016-03-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Promoting and Prompting Japanese University Students to Ask Questions in English Classes2016

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      the 51st RELC International Conference on Teaching Literacies: Emerging Pathways and Possibilities in Language Education
    • Place of Presentation
      Southeast Asian Ministers of Education Organization Regional Language Centre, Singapore
    • Year and Date
      2016-03-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者のインタラクション(相互行為)を通じた自律的相互学習プロセス解明を目指して:アクションカメラ・ウェアラブルカメラの選定と運用2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      日本英語教育学会第46回年次研究集会:言語テストと高大接続
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多様な英語能力の測定:Versant English Test・Versant Writing Test・Oxford Quick Placement Test などからの知見2016

    • Author(s)
      原田康也・鈴木正紀
    • Organizer
      日本英語教育学会第46回年次研究集会:言語テストと高大接続
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語でのインタラクション(やりとり)に見られる言語能力の創発と自律的相互学習2016

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      ワークショップ『やりとりの中の言語能力:外国語スピーキング活動の評価・実践・データ分析をめぐって』
    • Place of Presentation
      九州大学西新プラザ
    • Year and Date
      2016-03-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] グループワークでは何が起きているのか:授業内英語スピーキング活動の相互行為分析2016

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      第161回東アジア英語教育研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 笑い・スマイル・無表情―英語授業内スピーキング活動における聞き手役学生の情動表出をめぐって―2016

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      ラウンドテーブル『<聞く・聴く・訊く>こと-聞き手行動の再考-』
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2016-01-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Production of English Question Sentences by Japanese EFL Learners: Reproduction of and Conversion into Question Sentences2015

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会・早稲田大学情報教育研究所・言語情報研究所共催研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者のインタラクション(相互行為)を通じた自律的相互学習プロセス解明に向けて2015

    • Author(s)
      原田康也・森下美和
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会(OS10)オーガナイズドセッション:相互作用(インタラクション)を通じた英語の学習効果に関する認知科学的観点からの検討
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者のwh 疑問文の知識と運用に関する調査:習熟度の観点から2015

    • Author(s)
      森下美和・原田康也
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会(OS10)オーガナイズドセッション:相互作用(インタラクション)を通じた英語の学習効果に関する認知科学的観点からの検討
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語としての英語スピーキング活動におけるメタ認知と聞き手の参与2015

    • Author(s)
      遠藤智子・横森大輔・河村まゆみ・原田康也
    • Organizer
      日本認知科学会第32回大会(OS10)オーガナイズドセッション:相互作用(インタラクション)を通じた英語の学習効果に関する認知科学的観点からの検討
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-09-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] How L2 Proficiency Interacts with Implicit Learning in Structural Priming among Japanese EFL Learners2015

    • Author(s)
      Miwa Morishita, Yasunari Harada & Franklin Chang
    • Organizer
      2015 EuroSLA Conference
    • Place of Presentation
      Laboratoire Parole et Langage (LPL), Aix-en-Provence, France
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] インタラクションを通じた自律的相互学習:マイクは発言者としての役割を自他に明示することで学習者の発言を促す2015

    • Author(s)
      原田康也・首藤佐智子・森下美和
    • Organizer
      第107回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      神戸学院大学ポートアイランドキャンパス
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Integration of research and learning in language learning: data collection and phonological loop enhancement2015

    • Author(s)
      Yasunari Harada & Miwa Morishita
    • Organizer
      The 18th Korea-Japan Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University, South Korea
    • Year and Date
      2015-05-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Authentic Reader: A Gateway to Academic English2016

    • Author(s)
      九州大学大学院言語文化研究院 学術英語テキスト編集委員会
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] WLLP-28 (2019/12): The 28th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] The Fourth International Workshop on Linguistics of Ba2016

    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2016-12-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] JWLLP 21 (2016/12): The 21st Joint Workshop on Linguistics and Language Processing: Situation-embedded and Location Sensitive Communication2016

    • Place of Presentation
      Waseda University
    • Year and Date
      2016-12-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] The Third International Workshop on Linguistics of "BA"2016

    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] JWLLP 19 (2015/12): The 19th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing: Data-Driven Language Learning and Language Learning Data2015

    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-12-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi