• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive study on the influence of sensory stimulation on in-store purchasing behavior

Research Project

Project/Area Number 15H03394
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionTokyo International University

Principal Investigator

Hiraki Ikumi  東京国際大学, 商学部, 教授 (60367026)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 恩藏 直人  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (70194652)
石井 裕明  成蹊大学, 経済学部, 准教授 (50548716)
外川 拓  千葉商科大学, 商経学部, 准教授 (10636848)
上田 隆穂  学習院大学, 経済学部, 教授 (40176590)
守口 剛  早稲田大学, 商学学術院, 教授 (70298066)
永井 竜之介  高千穂大学, 商学部, 准教授 (80732643)
磯田 友里子  早稲田大学, 商学学術院, 助手 (40822200)
Research Collaborator Gehrt Kenneth  サンノゼ大学, 教授
Alpert Frank  クイーンズランド大学, 准教授
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥14,820,000 (Direct Cost: ¥11,400,000、Indirect Cost: ¥3,420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsセンサリーマーケティング / 身体化認知理論 / 感覚 / 感情 / 感性 / 知覚 / 店舗内購買行動 / 感性刺激 / 五感 / 身体化認知 / センサリー / 視覚(カラー) / 触覚(固さ) / 小売店舗 / カラー(視覚) / 香り(嗅覚) / 固さ(触覚) / 購買行動
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine how sensory stimuli influence consumers’ behavioral responses through their affective states in a retail store. In this study, we adopted two different types of research methods. First, we conducted field experiments to observe consumers’ responses in actual retail contexts. Next, we conducted laboratory experiments to investigate the findings of the previous field experiments in detail. For example, in the field experiments, we examined various types of stimuli, such as color of shopping baskets (vision) and hardness of stools for trying on shoes (touch) in retail stores. Following these field experiments, we conducted online surveys and laboratory experiments to investigate the effects of these stimuli on consumers’ responses under controlling possible confounding factors. Through these experiments, we comprehensively examined the effects of sensory inputs from instore environment on consumers’ purchasing behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義として以下の点が挙げられる。第1に、消費者行動研究における感情研究の発展に貢献できる点である。消費者の感情や感性の解明を通して、これまでの認知主流の消費者行動研究を進展させ、消費者理解を進めるものと考える。第2に、実店舗を利用する調査を行うことで、実験室で行われる既存研究の限界を克服し、実務への応用可能性が高い知見を提供できる点である。消費者行動研究学会において、今後は「消費者理解」の研究から「実践的応用可能」な研究への要請が高くなることが確認されている。第3に、店舗における様々なネガティブ感情の改善に寄与することで顧客満足を引き上げ、国民生活の質的向上に寄与できる点も挙げられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • Research Products

    (110 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (47 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (49 results) (of which Int'l Joint Research: 21 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] 審美性知覚と消費者行動の接点2019

    • Author(s)
      朴宰佑・外川拓
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 38(4) Pages: 20-34

    • NAID

      130007627059

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 視覚的重さと希少性の知覚2019

    • Author(s)
      平木 いくみ・外川拓
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 38(4) Pages: 35-46

    • NAID

      130007627129

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 処理の流暢性が消費者行動に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      西井真祐子・守口剛
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 50(5) Pages: 18-28

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヤオコー川野澄人社長に聞く センサリー視点の店づくり2019

    • Author(s)
      平木いくみ
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 50(6) Pages: 24-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 顧客の高揚感を醸成する!三越伊勢丹の“感覚マーケティング”2019

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 50(2) Pages: 42-42

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小売マーケティングにおける触覚要因の効果 ―身体化認知理論からの示唆―2019

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・朴宰佑
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 536 Pages: 29-38

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 巻頭言 エスセティクスと消費者心理2019

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 38(4) Pages: 3-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] コンビニエンスストアにおけるセンサリー・マーケティング2019

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 50(3) Pages: 21-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] バイヤーアンケート調査 バイイングと商品開発の”今”が見えてくる!2019

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 50(1) Pages: 68-71

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「“松屋らしさ”をつくる」五感訴求でブランドを構築!2019

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(22) Pages: 37-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日系食品企業のセミ・グローバリゼーション戦略~Web調査による仮説探索と江崎グリコ株式会社インタビューによる探索仮説の議論~2019

    • Author(s)
      上田隆穂、竹内俊子、山中寛子
    • Journal Title

      学習院大学経済論集

      Volume: 55(4) Pages: 111-153

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「高級感」「世界観」 を空間で演出する! そごう・西武のセンサリー・マーケティング2018

    • Author(s)
      平木いくみ
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(12) Pages: 19-19

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] トップと現場の一体感が生み出すチヨダの感覚マーケティング2018

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(20) Pages: 26-26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] When Does Perceived Hardness Affect Consumers’ Judgments: A Conceptual Replication of Krishna and Morrin2018

    • Author(s)
      Togawa, Taku, Hiroaki Ishii, Jaewoo Park, and Rajat Roy
    • Journal Title

      Journal of Marketing Behavior

      Volume: 3(3) Pages: 241-249

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] パッケージにおける最適な情報量 ―制御焦点と情報過剰感による影響―2018

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 38(2) Pages: 21-38

    • NAID

      130007530769

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コーズ・リレーテッド・マーケティングと消費者コスモポリタニズム―解釈レベル理論を援用した経験的研究―2018

    • Author(s)
      寺﨑 新一郎、石井 裕明
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 21(2)

    • NAID

      130007386461

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 潜在需要を発掘する!サンキュードラッグの五感活用2018

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(19) Pages: 24-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「センサリー・マーケティング」とは?2018

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(17) Pages: 10-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地方美術館を核とした地域活性化研究2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Journal Title

      学習院大学経済経営研究所年報

      Volume: 32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Milk Processing System in Barbasia of Sardinia (Italy), Mediterranean Area2018

    • Author(s)
      Takaho Ueda
    • Journal Title

      Milk Science

      Volume: 67(2) Pages: 65-79

    • NAID

      130007432844

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域産品のマーケティング2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Journal Title

      電気のふるさと

      Volume: 52 Pages: 14-14

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 安売りせずに売るにはどうすればよいか?2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Journal Title

      プレジデント

      Volume: 9.17 Pages: 116-117

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 解釈レベル理論の体系と消費者行動研究への応用2018

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 55(2)

    • NAID

      120006466024

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 購買意思決定研究の展開と今日的課題―変容性に着目した考察―2018

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 55(2)

    • NAID

      120006466003

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 消費者に影響を与える知覚時間 -香りと音楽による消費者行動の促進-2018

    • Author(s)
      平木いくみ
    • Journal Title

      日本政策金融公庫 調査月報 (112) 36-41

      Volume: 112

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] バイヤーアンケート調査 2018年はこう動く!差別化の実現へキーワードは「健康」2018

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Chain Store

      Volume: 49(1) Pages: 50-55

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重さは評価を高めるのか?-接触欲求と他の感覚刺激による調整効果の検討-2017

    • Author(s)
      石井裕明、朴宰佑、外川拓
    • Journal Title

      消費者行動研究

      Volume: 24(1)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 天然ガス連接バスの可能性2017

    • Author(s)
      恩藏直人
    • Journal Title

      高速道路と自動車

      Volume: 60(8) Pages: 3-6

    • NAID

      40021274453

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] New Product Creativity Antecedents and Consequences: Evidence from South Korea, Japan, and China2017

    • Author(s)
      Cheryl Nakata, Gaia Rubera, Subin Im, Jae H. Pae, Hyun Jung Lee, Naoto ONZO, and Heungsoo Park
    • Journal Title

      Product Journal of Product Innovation Management

      Volume: 35(6) Pages: 1-21

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ロングセラーブランド 記憶と強固に結びつく「香り」の有効性に注目2017

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      DIAMOND Drug Store

      Volume: 78 Pages: 52-53

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] パッケージ2017

    • Author(s)
      石井 裕明
    • Journal Title

      一橋ビジネスレビュー

      Volume: 65(1) Pages: 100-101

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] センサリー・マーケティングへの注目2017

    • Author(s)
      恩藏 直人
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 292

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 製品の視覚的な重さと購買の重要性判断2017

    • Author(s)
      外川拓・朴宰佑
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 54 (2) Pages: 163-177

    • NAID

      120006301565

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 消費者の感覚とパッケージ・デザイン ―五感を考慮したパッケージ・コミュニケーション効果の解明に向けて  2017

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 291

    • NAID

      40021090826

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] マーケティングによる地域活性化枠組に関する考察とプランニング2017

    • Author(s)
      上田 隆穂
    • Journal Title

      学習院大学計算機センター年報

      Volume: 37

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 消費者行動における触覚経験の影響 -ハプティック知覚に関する研究の展開と課題-2016

    • Author(s)
      朴宰佑・石井裕明・外川拓
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 19(1)

    • NAID

      130005679780

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 香りとマーケティングコミュニケーション2016

    • Author(s)
      平木いくみ
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 289

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 印刷広告と感覚マーケティングの接点2016

    • Author(s)
      石井裕明
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 290 Pages: 26-33

    • NAID

      40021029201

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生協のこれからと組合員の参加2016

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Journal Title

      生活協同組合研究

      Volume: 12(491)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実務における品揃え操作影響評価のための購買行動モデルの拡張と実証分析2016

    • Author(s)
      佐藤栄作、里村卓也、野際大介、中村博、守口剛
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 523 Pages: 52-73

    • NAID

      40021002024

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 店舗空間における感覚マーケティング2016

    • Author(s)
      石井裕明、平木いくみ
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 35 (4) Pages: 52-71

    • NAID

      130007833797

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「硬さ」「重さ」の感覚と消費者の意思決定 ─ 身体化認知理論に基づく考察 ─2016

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・朴宰佑
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 35 (4) Pages: 72-89

    • NAID

      130007833735

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 消費者の買い回り行動と感情─ 南町田グランベリーモールにおけるGPS 調査を通じて ─2016

    • Author(s)
      永井竜之介・恩藏直人・大嶋俊之
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 35 (4) Pages: 90-104

    • NAID

      130007833733

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 共創するイノベーション─ 顧客との共創と営業との共創 ─2016

    • Author(s)
      永井竜之介・恩藏直人
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 35 (4) Pages: 138-148

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] パッケージへの画像掲載が製品評価に及ぼす効果‐解釈レベル理論にもとづく検討‐2016

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩藏直人
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 18 (1) Pages: 7-28

    • NAID

      130005312204

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サービス・プロセスにおける販売員の評価2016

    • Author(s)
      石井裕明、松本大吾、安藤和代、宮澤薫
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 53(2) Pages: 83-96

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 購買直前の情報探索と購買後の再評価―2 時点調査に基づく探索的検討―2015

    • Author(s)
      外川拓
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 53(1) Pages: 139-154

    • NAID

      110009964070

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学術的見地からの研究成果の発表2019

    • Author(s)
      外川拓・平木いくみ・石井裕明
    • Organizer
      産学協働研究によるデジタル・アナログ融合実験と学術的視点における検証報告
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] クーポンの送付形式と消費者反応 -印刷媒体と電子媒体に着目して-2018

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・平木いくみ・権純鎬・鈴木睦夫・一色昭典・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第56回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 買い回り行動と休息効果 -ショッピングモールにおけるGPS調査を通じて-2018

    • Author(s)
      永井竜之介、外川拓、平木いくみ、恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第56回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] How the presence of a spouse affects shopping behavior? : analysis of gps data in shopping malls2018

    • Author(s)
      Nagai, Ryunosuke, Taku Togawa, Ikumi Hiraki, Naoto Onzo
    • Organizer
      AMA Summer Academic Conference (Boston)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 紙媒体と電子媒体によるクーポン送付効果の違い-消費者の世代を考慮した検討-2018

    • Author(s)
      平木いくみ・石井裕明・外川拓・権純鎬・中垣征也・一色昭典・鈴木睦夫・恩藏直人
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 媒体に対する消費者意識とコミュニケーション評価-郵送とEメールによるクーポンへの反応-2018

    • Author(s)
      石井裕明、平木いくみ、外川拓、権純鎬、中垣征也、一色昭典、鈴木睦夫、恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] BGMがコミュニケーションに及ぼす 効果-オフィスにおける生産性を考 慮した検討-2018

    • Author(s)
      平木いくみ・権純鎬・安田健一・齋藤淳・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 広告の色彩から読み取る時間ー不朽の過去から不安定な未来まで2018

    • Author(s)
      磯田 友里子
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 我が国におけるセンサリー・マーケティングの可能性と課題2018

    • Author(s)
      平木いくみ・須永努・石井裕明・外川拓・朴宰佑・Charles Spsnce・西井真祐子・松本隆・守口剛・恩藏直人
    • Organizer
      早稲田大学センサリー・マーケティング連続シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] App-Rooming Targeting2018

    • Author(s)
      Siliang Tong, Xueming Luo, Takeshi Moriguchi, and Debashish Ghose
    • Organizer
      2018 Conference on Digital Experimentation
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Consistency of Direction Can Influence Processing Fluency and Product Evaluation2018

    • Author(s)
      Takeshi Moriguchi, Mayuko Nishii, I-Shan Hsieh, Ryoka Asakura, Yuri Komon, Shota Narukawa, Ryoichiro Mitsuda
    • Organizer
      2018 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do Warm Background Colors Influence Consumers' Response Toward Anthropomorphized Products?2018

    • Author(s)
      Mayuko Nishii and Takeshi Moriguchi
    • Organizer
      2018 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mobile to Store” Promotion Effect on Omni-Channel Spending: A Randomized Field Experiment2018

    • Author(s)
      Debashish Ghose, Xueming Luo, Siliang Tong, and Takeshi Moriguchi
    • Organizer
      2018 INFORMS Markeitng Science Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can Packaging Imagery Fill Your Stomach? Effects of Product Image Location on Flavor Richness, Consumption Quantity, and Subsequent Choice2018

    • Author(s)
      Togawa, Taku, Jaewoo Park, Hiroaki Ishii, and Xiaoyan Deng
    • Organizer
      Association for Consumer Research
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Asymmetric Congruity Effect: The Role of Sound Symbolism in Semantic Congruity2018

    • Author(s)
      Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, and Jaewoo Park
    • Organizer
      2018 American Psychological Association Annual Convention
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does Your Brand Name Sound Heavy or Light? The Congruency Effect of Sound and Visual Position of Brand Name on Product Evaluation2018

    • Author(s)
      Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, and Jaewoo Park
    • Organizer
      11th European ACR Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does Face Orientation Affect the Perception of a Model and the Evaluation of Advertised Product?2018

    • Author(s)
      Park, Jaewoo, Charles Spence, Hiroaki Ishii, and Taku Togawa
    • Organizer
      11th European ACR Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 一次産業を念頭に置いた地域活性化の考え方 [2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Organizer
      日本学術会議食料科学委員会畜産分科会・日本草地学会共催公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 未来の棚のデザインに関する一考察2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日系食品企業のセミ・グローバリゼーション戦略~Web調査と企業インタビュー調査を基に~2018

    • Author(s)
      上田隆穂
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Who Prefers More Visually Pleasing Products? Exploring Determinants of Consumers’ Visual Aesthetic Consciousness2018

    • Author(s)
      Park, Jaewoo, Taku Togawa, and Hiroaki Ishii
    • Organizer
      International Conference on Business, Economics, Management and Marketing
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Shopper Behavior and Emotions: Using GPS Data in a Shopping Mall2017

    • Author(s)
      Nagai, Ryunosuke, Taku Togawa, Ikumi Hiraki, and Naoto Onzo
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, World Marketing Congress
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Do Shopping Goals Affect the Behavior and Satisfaction of Shoppers?: Analysis of GPS Data in Shopping Malls2017

    • Author(s)
      Nagai, Ryunosuke, Taku Togawa, Ikumi Hiraki, and Naoto Onzo
    • Organizer
      The European Marketing Academy (EMAC), 46th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The European Marketing Academy (EMAC), 46th Annual Conference2017

    • Author(s)
      Park, Jaewoo, Taku Togawa, and Ishii Hiro
    • Organizer
      The European Marketing Academy (EMAC), 46th Annual Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コーズ効果の調整要因に関する複合的研究2017

    • Author(s)
      寺﨑 新一郎、石井 裕明
    • Organizer
      第67回日本商業学会全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Shedding Light on the Mechanism of Product Design Elements and the Antecedent Factors in Product Development2017

    • Author(s)
      Iwashita, Hitoshi, Daisuke Ishida, Susumu Ohira, Taku Togawa, and Naoto ONZO
    • Organizer
      Product Development and Management Association 2017 Research Forum
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ID-POSデータによるグーテンベルク仮説の検討とモデル化の試み2017

    • Author(s)
      上田 隆穂、竹内 俊子、山中 寛子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] When Can Retargeting Ads Work or Backfire?2017

    • Author(s)
      Takeshi Moriguchi, Guiyang Xiong and Xueming Luo
    • Organizer
      2017 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Retargeting Ads for Shopping Cart Recovery: Online Field Experiments,2017

    • Author(s)
      Takeshi Moriguchi, Guiyang Xiong and Xueming Luo
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The Impact of Product Design Elements on New Product Superiorities and Performances2017

    • Author(s)
      Iwashita, Hitoshi, Susumu Ohira, Daisuke Ishida, Taku Togawa, and Naoto Onzo
    • Organizer
      American Marketing Association 2017 Winter Educators’ Conference
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身近な他者への贈与品購買行動 ―自己観による心理的距離の違いに注目して―2016

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第52回 消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 時間とお金への意識と幸福感 ―解釈レベル理論で考える利他的行動―2016

    • Author(s)
      増田明子・石井裕明・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第52回 消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Hand Cleansing Affect Feelings of Guilt for Smoking Behavior?2016

    • Author(s)
      Park, Jaewoo, Hiroaki Ishii, and Taku Togawa
    • Organizer
      European Marketing Academy, 46th Annual Conference
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身近な他者への贈与品購買行動―自己観による心理的距離の違いに注目して―2016

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Visual Heaviness Convey Rich Flavor? Effect of Product Image Location on Consumers’ Taste Expectation2016

    • Author(s)
      Togawa, Taku, Jaewoo Park, and Hiroaki Ishii
    • Organizer
      Association for Consumer Research
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 買い回り行動における購買タイミングと感情 ―GPS 調査を通じて―2016

    • Author(s)
      永井竜之介・平木いくみ・外川拓・奥野守・大嶋俊之・雨宮源太・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第53回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] モデルの顔のアングルが人物評価および製品態度に与える影響の探索的研究2016

    • Author(s)
      朴宰佑・石井裕明・外川拓
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第53回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 顧客の苗字が製品選択に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      磯田友里子・外川拓・鈴木凌・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第53回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 時間とお金への意識と幸福感~解釈レベル理論で考える利他的行動~2016

    • Author(s)
      増田明子・石井裕明・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Consumer confusion in a shopping mall: Using GPS data2016

    • Author(s)
      Nagai, Ryunosuke
    • Organizer
      nnual Conference on Management and Social Sciences
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Personalized Recommendations Targeting Upper and Lower Purchase Funnel2016

    • Author(s)
      Takeshi Moriguchi, Guiyang Xiong, Xueming Luo
    • Organizer
      2016 Greater-China Conference on Mobile Big Data Marketing
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Retargeting Upper and Lower Purchase Funnel: Field Experiments2016

    • Author(s)
      Takeshi Moriguchi, Guiyang Xiong, Xueming Luo
    • Organizer
      2016 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者の感情とモール内の買い回り行動 ― GPSデータを用いた検討 ―2015

    • Author(s)
      永井竜之介・外川拓・恩藏直人・星尾隆行・奥野守・大嶋俊之
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第51回消費者行動研究カンファレンス
    • Place of Presentation
      小樽商科大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 混乱の多様性と消費者への影響2015

    • Author(s)
      永井竜之介
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第51回消費者行動研究カンファレンス
    • Place of Presentation
      小樽商科大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Heaviness Always Affect Evaluation? Examining the Moderating Role of NFT and CLT2015

    • Author(s)
      Ishii, Hiroaki, Taku Togawa, and Jaewoo Park
    • Organizer
      2015 American Psychological Association Annual Convention
    • Place of Presentation
      Toronto, Ontario
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] The Spatial-Temporal Congruency Effect of Product Direction and Position on Product Attitude2015

    • Author(s)
      Park, Jaewoo Park, Tsutomu Sunaga, Taku Togawa, and Hiroaki Ishii
    • Organizer
      2015 American Psychological Association Annual Convention
    • Place of Presentation
      Toronto, Ontario
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Effect of Irrelevant Haptic Inputs on Consumers’ Judgment: The Moderating Role of Construal Level2015

    • Author(s)
      Togawa, Taku, Hiroaki Ishii, and Jaewoo Park
    • Organizer
      Association for Consumer Research, Asia-Pacific Conference
    • Place of Presentation
      Hong Kong
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 衝動購買と消費者の感情―解釈レベル理論に基づく考察―2015

    • Author(s)
      外川拓・石井裕明・恩藏直人
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第50回 消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] The Impact of The Sales Style of Supplier on The Value of Buyer2015

    • Author(s)
      Iwashita, Hitoshi, Daisuke Ishida, Ryunosuke Nagai, and Naoto Onzo
    • Organizer
      European Marketing Academy 2015 Educators’ Conference
    • Place of Presentation
      Leuven, Belgium
    • Year and Date
      2015-05-28
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 1からのデジタル・マーケティング2019

    • Author(s)
      西川 英彦、澁谷 覚(外川 拓担当:範囲:第11章)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502289914
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 消費者心理学2018

    • Author(s)
      山田 一成、池内 裕美(平木いくみ 第1章「感覚と知覚」)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      432625128X
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 医療マーケティングの革新2018

    • Author(s)
      恩藏 直人、岩下 仁(平木いくみ 第8章「医療機関におけるコンタミネーション」)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641165254
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 消費者行動の実証研究2018

    • Author(s)
      守口 剛、上田 雅夫、奥瀬 喜之、鶴見 裕之
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502282618
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 脱皮成長する経営2017

    • Author(s)
      恩藏 直人、永井 竜之介
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      4805111283
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] コトラーのマーケティング4.02017

    • Author(s)
      フィリップ・コトラー、恩藏直人 編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      朝日新聞出版
    • ISBN
      4023316156
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] マーケティング論2017

    • Author(s)
      平木いくみ
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 感覚マーケティング2017

    • Author(s)
      アラドナ・クリシュナ著 訳・平木いくみ、石井裕明、外川拓
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] マーケティングに強くなる2016

    • Author(s)
      恩藏直人
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      筑摩書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 生活者視点で変わる小売業の未来 希望が買う気を呼び起こす商圏マネジメントの重要性 (実践と応用シリーズ)2016

    • Author(s)
      上田 隆穂
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      宣伝会議
    • ISBN
      9784883353675
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 価格の掟2016

    • Author(s)
      ハーマン・サイモン著  監訳・上田 隆穂 渡部典子翻訳
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 感覚マーケティング2016

    • Author(s)
      A・クリシュナ/著、平木いくみ、石井裕明、外川拓/訳
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『1からの消費者行動』(第12章)2016

    • Author(s)
      石井裕明
    • Publisher
      碩学舎
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『企業経営入門』(第8章)2015

    • Author(s)
      石井裕明
    • Publisher
      多賀出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi