Project/Area Number |
15H03409
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 伸彦 奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (10242992)
太田 健児 尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (00331281)
岡崎 宏樹 神戸学院大学, 現代社会学部, 教授 (00329921)
藤吉 圭二 追手門学院大学, 社会学部, 教授 (70309532)
白鳥 義彦 神戸大学, 人文学研究科, 教授 (20319213)
小関 彩子 和歌山大学, 教育学部, 准教授 (10379604)
菊谷 和宏 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (40304175)
北垣 徹 西南学院大学, 文学部, 教授 (50283669)
江頭 大蔵 広島大学, 社会科学研究科, 教授 (90193987)
三上 剛史 追手門学院大学, 社会学部, 教授 (80157453)
古市 太郎 文京学院大学, 人間学部, 助教 (40578473)
中倉 智徳 千葉商科大学, 人間社会学部, 講師 (30586649)
林 大造 追手門学院大学, 社会学部, 准教授 (50565900)
横山 寿世理 聖学院大学, 人文学部, 准教授 (00408981)
山田 陽子 広島国際学院大学, 情報文化学部, 准教授 (10412298)
飯田 剛史 大谷大学, 文学部, 教授 (10127045)
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Research Collaborator |
AKABA yu
ADACHI satoshi
IKEDA yoshifusa
UMEZAWA sei
UMEMURA mugio
OGINO masahiro
KASAGI jo
KAWAMOTO ayaka
KIN ei
SUGITANI takenobu
HAYAMI nanako (KOJIMA nanako)
MIZOGUCHI daisuke
MURATA kayoko
YOKOI toshihide
YOSHIMOTO soichi
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | 社会学 / デュルケーム / ディシプリン / 社会学教育 / フランス社会学 / 社会学の国際受容 / 大学教育 / 学問論 / 社会学史 / 自己反省の社会学 / ディシプリンの再生 |
Outline of Final Research Achievements |
Today, sociology is facing a crisis. Crisis in which its uniqueness as a discipline becoming vague, power to appeal itself to the outer world getting weak and the number of sociology students turns out be less and less. To cope with this crisis on a fundamental level, it is necessary to deepen a "self-reflexive sociology" which elucidates the construction process and deployment of sociology. For this purpose, the sociology we focused on was that of Emile DURKHEIM with the following perspectives: 1) how he succeeded in establishing the discipline in France, 2) how his sociology was interpreted and transmitted by the subsequent generations, 3) how his sociology was accepted outside France, and 4) what kind of sociology education has been and should be done. During four years of study, we succeeded to produce 25 article and three books. On top of that, we are now getting ready to publish two books, one is an academic research work and the other a textbook on E. Durkheim.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会学がひとつの専門科学であることを自明視せず、1)それが起源においていかに可能となったのか、2)いかに批判的に継承されたのか、3)西洋発の科学がその外部でいかに受容されたのか、4)専門性を担保するのはいかなる教育実践なのか、という問題系に分解し、総花的にではなく、デュルケーム社会学に特化する形でディシプリン性とその揺らぎに、社会学的課題として取り組んだ点に学術的意義がある。 社会的意義は、社会の中にあるものとしての大学における諸学問のさまざまなあり方を再考する契機を提供する点にある。なにがいかに学問的に探求されるべきか。効率や面白さにとどまらない判断材料を社会は必要としているのである。
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